Kjell Granander

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
14Kjell Å Granander

Re: Kjell Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Då talar vi fortfarande om atrapper. Drevet på bakaxeln det snurrar ju i alla fall. Grova- för grova- har jag sett, den här är tänkt att liga om ett drev med kanske delning 1mm och drevet ~1mm tjocklek. Hittar man kedjan så finns det säkert ett drev som passar.
14 Kjell G
Olof

Inlägg av Olof »

Nu vet jag inte vilken skala du bygger i men har du funderat på att sätta dit en rem målad i "kedjemönster"?
/Olof
14Kjell Å Granander

14Kjell Å Granander

Det här var nog dubbel överkurs, och att byta en atrapp mot en annan tycker jag inte heller är nåt alternativ. Men tack för att ni letat.
Mvh Kjell G
14Kjell Å Granander

Jag var till Gävle på Jvm-dagen nyligen.
Intill UGJ-stallet står en boggi-ångfinka av förut nämnd storlek,den heter Fo och är gjord av Maskinverken 1909. Maskinverken hade ihop det med Bolinder som numera ligger SV om Kallhälls stn i Järfälla. Fo-an bestod av en hel del hopplockade delar, underredet var i princip inköpt av andra Jvg-tillverkare +SV Den hade övergångsbälgar som de första snälltågsvagnarna. Sth var satt till 90 kmh. Vagnen hade inget tydligt nummer men går säkert att leta fram bland SJ särtryck som jag inte är så välsorterad med.
Maskinverken, avknoppad från Södertelge Verkstäder drygt 100 år sen
14 Kjell Granander
14Kjell Å Granander

forts vagnbygge.
Jo, jag köpte ju 2 st 8 M korgar från lokstallet och 2 st 7M underreden.
på höstmötet i Hägersten stötte jag på Rimbo G killarna och köpte en plåt godsgodis. Först så togs UGJ Gs-finkan in och fick en bromkur bara för att det var roligt att ändra, och det blev bra.
Började plocka med delarna för att få till en ångvärmevagn litt F2
som jag hade bild och ritning till och en del sådana delar.
Började med att göra rektangulära hål i styre'nkorgarna. Inte helt lätt i tjock plast,kapade underredet och tog bort mtrl så att jag kunde få dit en ny långbalk på var sida då vagnen blivit mycket längre och fått hjulbasen ändrad till 51mm från ~43mm. Alla mått på ramen är ändrade! Glasade hålen i korgen och hyvlade bort plast där dörrarna skull sitta. Gjoirde så också med lastdörren och limmade på dörrarna med tjock CA. Ramhålet fylldes med epoxispackel. Nu började det se ut som en F2. Satte dit en masa handtag och hållare av tråd och så en plattform. Hade ju en korg till men ville ha det där riktiga 98-stuket på vagnen så jag offrade NN flakvagnen från VVA SGGJ (bild 11) och lödde isär den till 51mm hjulbas med nya ms-ramar, den fick broms från R-G plåten och olje-tank mitt under för den skulle ha Pintsch gasljus, den fick alla speciella luckor och tillbehör på korgen, bl.a ett säreget vattentag i andra änden över vattentankarna i hörnen, med ett handtag drar man ut en sorts tratt att fylla från vattenhäst. Kol lastades på golvet i korgar. Nu har jag alltså 2 F2 och en Gs med bromshytt vad den nu kan ha för extralittera.
En massa pul men bra terapi.
14 Kjell Granander

Utanför forat i rubriken 'bilder' på hemsidan, klicka på mitt namn så kommer det upp ett antal bilder utan kommentar bl a SGGJ BC9 som en byggtråd, där inredningen syns bra, allt gjort i återvunnet mtrl + tråd och plåt
Taket på BJ BCo 239. Korg från HNJ-V. Taket helt hemgjort och visar den speciella oljegas-belysning som Pintsch hade.Ett rör för tändlåga, en osynlig liten låga som alltid var på vid mörker,det andra röret gav gas till det som var den egentliga belysningen,och som följaktligen kunde vara avstängd då den inte behövdes för att spara gas. Systemet var emellertid mer personalkrävande då armaturen hade två
brännare med fler ventiler att sköta (SJ vagnlära 1912-särtryck)
mvh Kjell G
Skriv svar