Igelkroken
Re: Igelkroken
En modelljärnväg drivs inte enbart av diesel och luft. Det behövs ström också.
Från början var min tanke att använda denna gamle hjälte. En Hammant and Morgan Clipper. En gång var detta det bästa man kunde ha.
Haken var att den tidigare ägaren satt på en ojordad stickkontakt. Jag vill kunna använda anläggningen även där det bara finns jordade uttag.
Det är en gammal låda med plåtskal och trots alla fina beteckningar på framsidan så kände jag mig lite osäker på elsäkerheten. Gammal ström är inte alltid bra. Jag öppnade burken för att se om jag kunde koppla in en jordad sladd men gav upp då jag inte kände att jag kunde göra det säkert.
Istället grävde jag vidare i lådorna och hittade detta alternativ. Inte så kul som H&M men med ett stadigt plastskal som ser ut att tåla någon kilovolt.
Klämmorna där man skall ansluta banan kändes opålitliga så de klippte jag bort och lödde istället på svagströmsledningar direkt på blecken under klämmorna.
Från början var min tanke att använda denna gamle hjälte. En Hammant and Morgan Clipper. En gång var detta det bästa man kunde ha.
Haken var att den tidigare ägaren satt på en ojordad stickkontakt. Jag vill kunna använda anläggningen även där det bara finns jordade uttag.
Det är en gammal låda med plåtskal och trots alla fina beteckningar på framsidan så kände jag mig lite osäker på elsäkerheten. Gammal ström är inte alltid bra. Jag öppnade burken för att se om jag kunde koppla in en jordad sladd men gav upp då jag inte kände att jag kunde göra det säkert.
Istället grävde jag vidare i lådorna och hittade detta alternativ. Inte så kul som H&M men med ett stadigt plastskal som ser ut att tåla någon kilovolt.
Klämmorna där man skall ansluta banan kändes opålitliga så de klippte jag bort och lödde istället på svagströmsledningar direkt på blecken under klämmorna.
Re: Igelkroken
Fleishman trafon känns elsäker men jag är inte så förtjust i känslan när man kör tåg med den.
Ny titt i garderoben och fram tittar en körkontroll vi använde på Lundarallarnas första noll-bana. Med tiden gick den sönder och vi gick över till digitalstyrning så den blev liggande i en låda.
Det är en Pentroller; ett köragregat som konstruerades av Stewart Hine för Pendon Museum.
Trasig var den men min elektronikkunnige vän Franz hittade felet och reparerade den. Att kontrollera loket med separata vred för broms och pådrag är kanske att göra växlingsspelet lite väl svårt men det går att koppla bort (omkopplaren uppe till vänster i läge "Direct) och som jag brukar säga; duger det åt Pendon så duger det åt mig också.
Ny titt i garderoben och fram tittar en körkontroll vi använde på Lundarallarnas första noll-bana. Med tiden gick den sönder och vi gick över till digitalstyrning så den blev liggande i en låda.
Det är en Pentroller; ett köragregat som konstruerades av Stewart Hine för Pendon Museum.
Trasig var den men min elektronikkunnige vän Franz hittade felet och reparerade den. Att kontrollera loket med separata vred för broms och pådrag är kanske att göra växlingsspelet lite väl svårt men det går att koppla bort (omkopplaren uppe till vänster i läge "Direct) och som jag brukar säga; duger det åt Pendon så duger det åt mig också.
Re: Igelkroken
Hej
Kul projekt att följa.
Mina kommentarer är lite OT, men detta är ju ett diskussionsforum så jag hoppas det är ok...
Angående Jomo Jiggs. Hade stora förväntningar när det kom men tyvärr så var det inte så lätt att jobba med och ffa så höll inte limmet, som Helge också påpekade. Man fick löda och då blev allt mycket svårare, att få hjärtstycket rätt var inte heller så lätt. Kort efter jomo kom (vill jag minnas) så kom även peco med sina c75 spår och deras fina (samt relativt billiga) växlar. Sen var ju faktiskt Jomo J inte speciellt billiga. Men iden och innovationen var bra.
Skickar med lite bilder på Jomo Jigs växel och jiggen av stål. Jiggen är användbar om man böjer flexräls, men (”tyvärr”) inte nödvändig, man kan naturligtvis böja flexrälsen utan en jigg. Om jag skulle få för mig att lägga skenor och löda (som du gör) så skulle den vara användbar. Nu kommer jag inte att göra det, ffa inte i H0.
MEN jag har en liten tanke (dröm?) på att försöka använda jiggen till att bygga räls i nollan. Alltså använda c 100 och löda. Men som så mycket annat – planer. Vi får väl ev fortsätta diskutera den tanken på en annan tråd eller forum.
Bilder: Jiggen 1m lång samt en närbild. En växel som både är limmad och lödad.
Kul projekt att följa.
Mina kommentarer är lite OT, men detta är ju ett diskussionsforum så jag hoppas det är ok...
Angående Jomo Jiggs. Hade stora förväntningar när det kom men tyvärr så var det inte så lätt att jobba med och ffa så höll inte limmet, som Helge också påpekade. Man fick löda och då blev allt mycket svårare, att få hjärtstycket rätt var inte heller så lätt. Kort efter jomo kom (vill jag minnas) så kom även peco med sina c75 spår och deras fina (samt relativt billiga) växlar. Sen var ju faktiskt Jomo J inte speciellt billiga. Men iden och innovationen var bra.
Skickar med lite bilder på Jomo Jigs växel och jiggen av stål. Jiggen är användbar om man böjer flexräls, men (”tyvärr”) inte nödvändig, man kan naturligtvis böja flexrälsen utan en jigg. Om jag skulle få för mig att lägga skenor och löda (som du gör) så skulle den vara användbar. Nu kommer jag inte att göra det, ffa inte i H0.
MEN jag har en liten tanke (dröm?) på att försöka använda jiggen till att bygga räls i nollan. Alltså använda c 100 och löda. Men som så mycket annat – planer. Vi får väl ev fortsätta diskutera den tanken på en annan tråd eller forum.
Bilder: Jiggen 1m lång samt en närbild. En växel som både är limmad och lödad.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: Igelkroken
På Martins bild kan man ana spåren för code 70-räler och kanterna för att styra sliprarna rätt. På den tiden (80-talet) sågade jag ett jack extra, för att göra 3-skenspår Ho/Hon3.

En senare tanke att göra nya klossar för nollskala stannade vid tanken. Det blev svarvade spårmallar i stället.
En senare tanke att göra nya klossar för nollskala stannade vid tanken. Det blev svarvade spårmallar i stället.
Re: Igelkroken
Kul att få se en bild på jiggen Martin, nu börjar jag förstå hur det var tänkt. Iden att göra nya klossar för skala noll är dum. Kanske skulle du kunna skriva ut nya klossar i 3D.
Själv har jag kört det första tåget på banan. Det är bra att ha kommit så långt. Bara resten kvar
Loket gick längre än förväntat. Fastän jag bara matade växlarna från basen (längst till höger) så gick det att köra på alla spår vilket jag inte hade väntat mig.
Ni som har använt Shinohara växlar; är de strömställande? Det vill säga matar de hjärtstycke och spåren efter hjärtstycket med rätt polaritet beroende på växelns läge utan att man behöver koppla in matning via en omkopplare i växelmotorn? De finns några små kopparbleck vid dragstången som ger kontakt med växeltungorna men är det ett pålitligt sätt att mata spåren?
Själv har jag kört det första tåget på banan. Det är bra att ha kommit så långt. Bara resten kvar

Loket gick längre än förväntat. Fastän jag bara matade växlarna från basen (längst till höger) så gick det att köra på alla spår vilket jag inte hade väntat mig.
Ni som har använt Shinohara växlar; är de strömställande? Det vill säga matar de hjärtstycke och spåren efter hjärtstycket med rätt polaritet beroende på växelns läge utan att man behöver koppla in matning via en omkopplare i växelmotorn? De finns några små kopparbleck vid dragstången som ger kontakt med växeltungorna men är det ett pålitligt sätt att mata spåren?
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39
Re: Igelkroken
Olof, du har nog glömt ett "inte" i senaste inlägget...
/Johan
/Johan
Re: Igelkroken
Helt rätt Johan; ursäkta mig.Johan Stenson skrev: ↑mån 31 jan 2022, 22:49 Olof, du har nog glömt ett "inte" i senaste inlägget...
/Johan
Iden att göra nya klossar för skala noll är inte dum
/Olof
Re: Igelkroken
Tanken var att i största möjliga grad klara mig på begagnat och sådant jag redan har men i de amerikanska MJ-tidningar jag slukade under tonårens besök i Tekniska Facksalen på Malmö Stadsbibliotek talades det alltid om vikten av att skaffa NMRA Standards Gage.
Så när jag nu skulle bygga en nordamerikansk bana fick jag ju följa order från Linn, John och de andra hjältarna. Föredömligt nog hade Habo Hobby denna nödvändighet på lager.
Den fungerar riktigt bra. Nederst finns till exempel ett smidigt sätt att kolla om spårvidden är inom toleranserna när man bygger spår.
https://www.nmra.org/store/gauges
PS.
Jag är fortfarande nyfiken på era erfarenheter av Shinoharas växlar. Behöver man dra sladdar till hjärtstycke eller är den inbyggda strömställande funktionen pålitligt över tid?
DS.
Så när jag nu skulle bygga en nordamerikansk bana fick jag ju följa order från Linn, John och de andra hjältarna. Föredömligt nog hade Habo Hobby denna nödvändighet på lager.
Den fungerar riktigt bra. Nederst finns till exempel ett smidigt sätt att kolla om spårvidden är inom toleranserna när man bygger spår.
https://www.nmra.org/store/gauges
PS.
Jag är fortfarande nyfiken på era erfarenheter av Shinoharas växlar. Behöver man dra sladdar till hjärtstycke eller är den inbyggda strömställande funktionen pålitligt över tid?
DS.
Re: Igelkroken
Jag visade tidigare hur jag lödde fast den först rälen i sliprarna i en jigg. Denna "halva flexräls" måttades sedan in på banan och limmades med superlim till underlaget. När allt var på plats var det dags att löda fast den andra rälen.
Till detta har jag kunnat använd de jiggar jag gjorde när jag lade spåret på Ödestugu. Några plastbitar med två skåror som är lika breda som rälshuvudet och frästa på rätt avstånd.
På Ödestugu byggde jag allt spår på en separat platta som jag hade på arbetsbänken. På Igelkroken har jag byggt spåret direkt på anläggningen. Då Igelkroken inte får plats på arbetsbänken utan står på golvet så innebar det en del obekvämt krypande för att komma åt att löda. Alltid lär man sig något.
Fördelen med gatuspår är att då ingen kommer att se sliprarna kan man göra dem hur breda som helst och vara frikostig med tenn.
Till detta har jag kunnat använd de jiggar jag gjorde när jag lade spåret på Ödestugu. Några plastbitar med två skåror som är lika breda som rälshuvudet och frästa på rätt avstånd.
På Ödestugu byggde jag allt spår på en separat platta som jag hade på arbetsbänken. På Igelkroken har jag byggt spåret direkt på anläggningen. Då Igelkroken inte får plats på arbetsbänken utan står på golvet så innebar det en del obekvämt krypande för att komma åt att löda. Alltid lär man sig något.
Fördelen med gatuspår är att då ingen kommer att se sliprarna kan man göra dem hur breda som helst och vara frikostig med tenn.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: Igelkroken
Ett (någotsånär) snabbt sätt att få till flänsrännan är att löda en code 55-räl på insidan av code 70-rälen . Då kan man putsa/tvätta rälen man kör på utan att skava av färgen på den inre. Provat i Vinkelboda och befunnet fungera för längesedan. Sedan flytten ner till dubbelgaraget står stadslandskapet löst uppställt och spårvägstrafiken ligger nere i väntan på återuppbyggnad.