Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?
Postat: ons 02 mar 2016, 10:58
Ett problem i Nollan smalspår är att det är svårt att hitta lämpliga hjul, vilket gör att det blir en blandning mellan H0-hjul och Nollan-hjul. Gp-loket har Nollan normalspårshjul medan Z4p tror jag har H0-hjul. Sen tror jag att Nollan-hjul kommer funkar bättre i mina växlar.
En viktig aspekt är att kvartningen måste bli bra för att loket ska gå bra. Med Slaters axlar behöver jag inte oroa mig över det. Enligt ritningen på Tp-loket verkar Tp ha ca 40 mm axlar och Slaters normalspårsaxel är ca 38 mm. Jag har nu under natten roat mig med att förstöra ett Slaters normalspårshjul för 3/16" axel för att se hur mässingsbussningen i hjulet ser ut och jag funderar på om jag kan svarva ner den något och använda i motvikterna. Jag har skickat mail till Slaters och frågat om man kan köpa bussningarna separat.
Att jag funderar på att laminera motvikterna beror dels på att jag tvivlar på att jag har tålamod att fila fram åtta motvikter från scratch och dels att jag för varje motvikt måste borra med två olika diametrar vilket leder till ett antal verktygsbyten under pågående arbete. Jag har en håldimension för hjulaxeln och en håldimension för vevtappen och dels har jag inte tålamodet som krävs och dels ökar drastiskt risken att det blir fel. När det kommer till vevtappen så kan jag ju både skruva och limma den, kanske med epoxylim och det borde funka.
Tp har som Björn nämner skivhjul och en lösning är att borra upp hålet. Det kräver nog att man har lämplig hållare för hjulet för det men jag får undersöka om någon har möjlighet att hjälpa mig med det.
Med vänlig hälsning
Daniel
En viktig aspekt är att kvartningen måste bli bra för att loket ska gå bra. Med Slaters axlar behöver jag inte oroa mig över det. Enligt ritningen på Tp-loket verkar Tp ha ca 40 mm axlar och Slaters normalspårsaxel är ca 38 mm. Jag har nu under natten roat mig med att förstöra ett Slaters normalspårshjul för 3/16" axel för att se hur mässingsbussningen i hjulet ser ut och jag funderar på om jag kan svarva ner den något och använda i motvikterna. Jag har skickat mail till Slaters och frågat om man kan köpa bussningarna separat.
Att jag funderar på att laminera motvikterna beror dels på att jag tvivlar på att jag har tålamod att fila fram åtta motvikter från scratch och dels att jag för varje motvikt måste borra med två olika diametrar vilket leder till ett antal verktygsbyten under pågående arbete. Jag har en håldimension för hjulaxeln och en håldimension för vevtappen och dels har jag inte tålamodet som krävs och dels ökar drastiskt risken att det blir fel. När det kommer till vevtappen så kan jag ju både skruva och limma den, kanske med epoxylim och det borde funka.
Tp har som Björn nämner skivhjul och en lösning är att borra upp hålet. Det kräver nog att man har lämplig hållare för hjulet för det men jag får undersöka om någon har möjlighet att hjälpa mig med det.
Med vänlig hälsning
Daniel