T-semafor i 1:45
Re: T-semafor i 1:45
Hej igen!
Var skulle man kunna hitta en original T-semafor? Det bör vara en station där trafiken inte lades ned för alltför längesedan (allt är relativt). En station som inte moderniserades och som helst inte blev ansluten till det allmänna elnätet. Det låter som en utopisk station. Men det är det inte! Tallås station på dåvarande DONJ, nuvarande JTJ är en station som aldrig anslöts till elnätet, är det inte idag heller och som hade och har en T-semafor. Och se den är i princip mer eller mindre i original, med en lykta och kurvhjulen på rätt plats, precis som på ritningen.
Då jag är mera intresserad av träsemaforer, Modell Mekaniks byggsats är i princip identisk med den i SJ:s banlära, bortsett från kurvhjulen har jag inte brytt mig om att dokumentera T-semaforen i Tallås. Men den slank med på några bilder i alla fall.
Sedan finns det ju ytterligare en original T-semafor på JTJ, den vid grusgropsspåret och som är kopplad till växeln med ett kontrollås. Den bör bara kunna visa två signalbilder, stopp och obevakad (det senare med bägge vingarna 45 grader uppåt).
Att montera kurvhjulen som man gjort i Marielund och på ett antal museibanor skulle omöjliggöra att hissa en fotogenlykta. På den provetsning som Tobias visar är även fotstegen lite klena. De är nog gjorda av samma vinkeljärn som själva masten.
Med vänlig hälsning
Björn D
Var skulle man kunna hitta en original T-semafor? Det bör vara en station där trafiken inte lades ned för alltför längesedan (allt är relativt). En station som inte moderniserades och som helst inte blev ansluten till det allmänna elnätet. Det låter som en utopisk station. Men det är det inte! Tallås station på dåvarande DONJ, nuvarande JTJ är en station som aldrig anslöts till elnätet, är det inte idag heller och som hade och har en T-semafor. Och se den är i princip mer eller mindre i original, med en lykta och kurvhjulen på rätt plats, precis som på ritningen.
Då jag är mera intresserad av träsemaforer, Modell Mekaniks byggsats är i princip identisk med den i SJ:s banlära, bortsett från kurvhjulen har jag inte brytt mig om att dokumentera T-semaforen i Tallås. Men den slank med på några bilder i alla fall.
Sedan finns det ju ytterligare en original T-semafor på JTJ, den vid grusgropsspåret och som är kopplad till växeln med ett kontrollås. Den bör bara kunna visa två signalbilder, stopp och obevakad (det senare med bägge vingarna 45 grader uppåt).
Att montera kurvhjulen som man gjort i Marielund och på ett antal museibanor skulle omöjliggöra att hissa en fotogenlykta. På den provetsning som Tobias visar är även fotstegen lite klena. De är nog gjorda av samma vinkeljärn som själva masten.
Med vänlig hälsning
Björn D
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor 11 jun 2015, 10:21
Re: T-semafor i 1:45
Semaforen i Tallås är vad jag kommer ihåg förvisso en original DONJ, men troligen den som stod i Vittersjö. Där kan den möjligen ha varit elektrifierad. Dessutom är inte semaforlyktan inte är original, för den har blivit stulen någon gång under åren.
Bättre är kanske då grusgropssemaforen som faktiskt står på sin rätta plats. Den är dock inte heller riktigt i originalskick fn, då förreglingen har förenklats.
Semaforen i Jädraås, som tidigare visats i bild, är inte alls ett bra exempel. Tror att det är den som stod i Rörberg på SGGJ och som byggts om till T-semafor, varför det nu ska stå en sådan i Jädraås när det bara sker tågrörelser åt ett håll. Det enda tåget från Ockelbohållet numera är midsommartåget och det har jag för mej brukar gå som växlingsrörelse mellan verkstaden och stationen.
Skivsignalerna utmed banan är nybyggen, medan påstigningstavlan i Åbo, åtminstone tidigare var en förenklad plåtstins från KVBJ någonstans.
Bättre är kanske då grusgropssemaforen som faktiskt står på sin rätta plats. Den är dock inte heller riktigt i originalskick fn, då förreglingen har förenklats.
Semaforen i Jädraås, som tidigare visats i bild, är inte alls ett bra exempel. Tror att det är den som stod i Rörberg på SGGJ och som byggts om till T-semafor, varför det nu ska stå en sådan i Jädraås när det bara sker tågrörelser åt ett håll. Det enda tåget från Ockelbohållet numera är midsommartåget och det har jag för mej brukar gå som växlingsrörelse mellan verkstaden och stationen.
Skivsignalerna utmed banan är nybyggen, medan påstigningstavlan i Åbo, åtminstone tidigare var en förenklad plåtstins från KVBJ någonstans.
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: T-semafor i 1:45
Det har du ratt i. Min variant har bara ett linhjul i toppen som alltsa inte andvands utan lyktorna ar elektriska. Pa 50-talet, som jag avser avbilda, var detta nog mest troligt!?Det har säkert funnits T-semaforer med två lyktor och linhjulen placerade på två sidor av masten. Men då torde det röra sig om ombyggda master. För som jag kan se det var detta inte möjligt med originalkonstruktionen som då hade fotogenbelysning. För om man tittar på T-semaforsfiguren ur Banläran (Bild 74) så ser man lintrumman (gaveln på denna) som användes för att hissa upp och ned fotogenlyktan.
En sak jag funderat lite pa: Pa vanliga semaforer finns en lite platta med ett hal i, som tacker lyktan bakat nar den visar kor. Detta har aven tyska semaforer, se Viessmann filmen for deras nollansemafor:
http://www.viessmann-modell.com/shop/me ... le=default
Men varfor finns / behovs inte denna funktion pa T-semaforer...?
Re: T-semafor i 1:45
Hej Tobias!
Möjligheten att se signalbilden via den lilla ljusöppningen baktill på semaforen fanns inte på T-semaforen av två skäl. Först var det ju fysiskt omöjligt då den "bakre ljusöppningen" normalt användes av den andra vingen. Sedan tjänade ju semaforerna ofta som infartssignaler. När semaforen var placerad ett antal hundra meter utanför stations gränsen (eller i alla fall en bra bit utanför infartsväxlarna) kunde det vara intressant att kontrollera om man kört förbi en signal som visade stopp, då gällde det att bromsa! För en T-semafor som fungerar som infartssignal har man ju normalt redan hunnit halvvägs in på stationen innan man passerat signalen. Har man kört mot stopp så är det gissningsvis försent eller onödigt att åtgärda detta när man passerat signalen...
Med vänlig hälsning
Björn D
Möjligheten att se signalbilden via den lilla ljusöppningen baktill på semaforen fanns inte på T-semaforen av två skäl. Först var det ju fysiskt omöjligt då den "bakre ljusöppningen" normalt användes av den andra vingen. Sedan tjänade ju semaforerna ofta som infartssignaler. När semaforen var placerad ett antal hundra meter utanför stations gränsen (eller i alla fall en bra bit utanför infartsväxlarna) kunde det vara intressant att kontrollera om man kört förbi en signal som visade stopp, då gällde det att bromsa! För en T-semafor som fungerar som infartssignal har man ju normalt redan hunnit halvvägs in på stationen innan man passerat signalen. Har man kört mot stopp så är det gissningsvis försent eller onödigt att åtgärda detta när man passerat signalen...
Med vänlig hälsning
Björn D
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: T-semafor i 1:45
Fragan ar da om man ska tappa till lyktan bakat helt i mitt fall...?
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: T-semafor i 1:45
Wall-E eller nagon annan robot? Na, bara en T-semafor.

Jag ska kopa vingar for pengarna... Obs: Ej Red Bull reklam:

Kurvhjulen:

Fot (tillhor anlaggningen) och vevar:


Vingarna ska skotas av servon under anlaggningen. Jag tanker mig pianotrad som pa nagot listigt satt kan kopplas av nar semaforen tas bort. Tradar for lamporna ska ga inne I masten. Fragan om baksidan ska tappas till eller lysa vitt kvarstar...


Jag ska kopa vingar for pengarna... Obs: Ej Red Bull reklam:

Kurvhjulen:

Fot (tillhor anlaggningen) och vevar:


Vingarna ska skotas av servon under anlaggningen. Jag tanker mig pianotrad som pa nagot listigt satt kan kopplas av nar semaforen tas bort. Tradar for lamporna ska ga inne I masten. Fragan om baksidan ska tappas till eller lysa vitt kvarstar...

Re: T-semafor i 1:45
Fantastiskt fint "mekano-bygge".
Habegäret infinner sig blixtsnabbt!
Ser fram emot att se den på plats "in action".
Mvh
zikkan


Habegäret infinner sig blixtsnabbt!

Mvh
zikkan
Re: T-semafor i 1:45
Jag vet inte om det är så listigt men ett enkelt sätt att koppla ihop pianotrådar är med hjälp av inkråmet till sockerbitar (även kallat kopplingslist). Man skalar av plasten och får ett "rör" av koppar med två skruvar. Pianotrådarna sticks in i "röret" och skruvarna spänns.Tobias Ljung skrev:Vingarna ska skotas av servon under anlaggningen. Jag tanker mig pianotrad som pa nagot listigt satt kan kopplas av nar semaforen tas bort.
När jag har experimenterat med servo så har de ryckt kraftigt när strömmen slagits på. Så kraftigt att de antingen drog sönder mekanismen jag hade eller sig själva. Har någon annan också stött på det problemet och hur har ni löst det?
(Kul att se lite aktivitet på det här forumet igen. Det har varit lite tyst på sistone)
/Olof
Re: T-semafor i 1:45
Så här http://www.building-model-boats.com/rudder-linkage.htmlOlof skrev: När jag har experimenterat med servo så har de ryckt kraftigt när strömmen slagits på. Så kraftigt att de antingen drog sönder mekanismen jag hade eller sig själva. Har någon annan också stött på det problemet och hur har ni löst det?
/Olof
Robban
Re: T-semafor i 1:45
Så fränt! Länkaget kan kanske kopplas ihop med två små magneter för att lätt kunna säras. I övrigt tycker jag Robbans lösning verkar bra. Egen etsning eller....
MvhLH
Ps Roco skulle ha hälsat men har numera ganska tidiga vanor!
MvhLH
Ps Roco skulle ha hälsat men har numera ganska tidiga vanor!