Järnmalm i modell?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1709
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Järnmalm i modell?

Inlägg av Olof »

Tack för goda råd Lars.

Under sommaren kom jag förbi Taberg i Småland. Utanför besöksgruvan plockade jag åt mig lite makadam med spår av rost. Det är så klart omöjligt att veta om det är Tabergsmalm eller om det kommer någon annanstans ifrån men eftersom Taberg på slutet producerade makadam så är det kanske inte helt omöjligt.

Efter lite bank med hammaren fick jag ett lass "malm". Kanske blev de största bitarna lite för stora. Det krävs riktiga män för att lossa dessa stycken för hand. Å andra sidan vill jag visa skillnaden mot hur malm såg ut i mer modern tid. Tycker ni att jag skall ge dem en omgång till med hammaren?

Jag krossade malmen i en trasa av ett gammalt lakan, tack Lars även för detta tips. En följd av detta är att malmen är blandad med bomullstrådar som måste bort. Hur gör man lämpligen det? Jag har funderat på flotation; lägg ner malmen i vatten och hoppas att malmen sjunker och att bomull och annat skräp stiger till ytan. En annan möjlighet är att rosta malmen; att gå över den med gaslågan så att bomullen brinner upp. Tror ni det kommer att påverka färgen?

/Olof
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
DSC_0013 (2).jpg (242.6 KiB) Visad 1124 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar