Nklj AEG

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
14Kjell Å Granander

Re: Nklj AEG

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Ja den såg ju trevlig ut.En sådan plåt vill man ha.
Går den att köpa och i så fall från vem?
Är alldeles särskilt intresserad av det som inte syns,
dvs ramverk med mj-maskineri. Den borde ju också
ha en vevaxel i "maskinrummet" för koppelstången
till den jättestora lokmotorn, loket hade ju direktdrift
och saknade växel. En modell bör nog ha det, helst med drev till alla axlar för att få jämn gång utan vaggning. Måste vara möjligt att göra i alla 3 spårvidderna, för mig gäller det 12mm (9-10,5)
Den som hittar något kan väl höra av sig till mig också
medan vi samlar underlag för ett bygge.
14 Kjell Granander
E-post;kjell.ake.granander@lnctv.com
Tomas Jansson

Inlägg av Tomas Jansson »

Det känns lite farligt att sticka ut hakan här... Men jag har gjort ett underrede. Jag vill dock modifiera det, och kan sedan tänka mig att etsa underredes-satser till intresserade. Tiden är ju alltid ett problem (speciellt med barn också) så jag ser inte att det kommer innan sommaren. Inga som helst garantier för i år heller... Ni kan ju fråga Lars Stenson när jag först sa till honom att jag skulle bygga ett... (jag känner mig dock inte unik i MJsammanhang att rundligt utlova tider för nya produkter!). Jag bifogar en bild på underredet så långt. Byggt med kompensering, skall ändras till separat växellåda och urlyftbara hjulsatser (de konstiga flikarna som sticker upp över ramen var tänkt att montera växellådan i). Denna är hemmaetsad, vilket den inte blir sen. Det största problemet är nog hjulen för tillfället, sedan Sharman slutat. Gibsons stämmer inte lika bra (även om Sharmans inte var perfekta de heller). Nån som har tips om hjul? Jag håller hårt i min uppsättning...

/Tomas J

Bild
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Det känns lite farligt att sticka ut hakan här... Men jag har gjort ett underrede. Jag vill dock modifiera det, och kan sedan tänka mig att etsa underredes-satser till intresserade. Tiden är ju alltid ett problem (speciellt med barn också) så jag ser inte att det kommer innan sommaren. Inga som helst garantier för i år heller... Ni kan ju fråga Lars Stenson när jag först sa till honom att jag skulle bygga ett... (jag känner mig dock inte unik i MJsammanhang att rundligt utlova tider för nya produkter!). Jag bifogar en bild på underredet så långt.

Ser riktig så snyggt ut!
Ellers vet jeg litt om hvor lett det er å love for mye når det gjelder drivverk. Jeg har en kar som venter på 3. året på drivverk til sin Westinghousemodell...

Er forresten naglene på rammen etset i relieff eller er det riktige nagler plassert i etsede hull?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack Håvard!

Allt är etsat, det ligger en "kosmetisk" sidoram på en tjockare, inre. När man sätter på drivhjulen ser man inte mycket av det förstås, men jag vet att det finns där :-)

/Tomas J
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Jag måste rätta mig om drivningen,
loket har en primärväxel med kugghjul ytterst på motorns båda sidor som driver vad man kan kalla en blindaxel i maskinrummet bakom motorn. Den här blindaxeln sitter ungefär 120 mm nedanför motoraxel och ca 100 mm bakom sista koppelaxel (ax lV)
Motorn hade ju rätt stor dia men var smal och något sidoförskjuten åt höger då kollektorn också var en rejäl bit och utanför satt alltså en kuggväxel med ganska stora hjul så nedväxlingen kan inte varit särskilt stor max 1:4
Detta framgår av entysk ritning jag fått kopia på. Samtidigt fick jag en mycket snygg sammanställningsritning i 3 plan i skala 1:45, men där är det oerhört svårt att se ramsidorna som skyms av hjulen som istället är väldigt detaljerade, 12 ekrar och små motvikter. Löphjul är 700 mm 8 ekrar.
Blindhjulet är ~700 det också med motvikt på~120* men har inte radiella kanter så när vikten står rakt ner är kanterna sas vågrätta. Drivstången är grövre än koppel stången och sitter utanför denna. Vevtappen i blindhjulet är en rejäl klump med betydligt större dia än på hjulen.
De här hemska strömavtagarna som visas på foton är inte orginal, det ska vara en gammal tysk med trissisolatorer ( 32+16 glasburkar) plus några större porslintorn på taket över transformatorn.
Bilden på ramen verkar mycket intressant, Där vill jag vara med på ett ex om det är möjligt, och gärna en korgplåt ochså.
mvh 14 Kjell Granander E-adr ovan
Skriv svar