Sida 2 av 2

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Postat: mån 30 jun 2014, 16:21
av Micke Brane
Grenrören med 2 cylindrar som delar på utblås per sida är orsaken till det karakteristiska ljudet.

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Postat: mån 30 jun 2014, 20:24
av Daniel Bergqvist
Är det någon som vet varför man valde en sådan udda lösning?

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Postat: mån 30 jun 2014, 21:29
av Peter Estelius
Vet egentligen inte men jag har sett både utblåsgrenrör och insugsgrenrör på 4-cylindriga motorer där de två mittersta cylindrarna i princip delar rör - det finns säkert en vägg emellan, men det ser inte så ut från utsidan s a s.

Den som vet mer om motorer än jag får gärna rätta, men jag har förstått att man vill ha så lika mottryck i rören som möjligt för att motorn ska ha samma belastning för varje cylinder. I en 8a kan det vara så att de två mittre på vardera sidan kan tänkas dela utblåsrör av den enkla anledningen att de inte blåser ut samtidigt och att det därmed ger ett jämnare tryck i motorn med jämnare belastning som följd.

Min teori enbart och den bör avisas eller bekräftas av någon mer motorkunnig.

Mvh

/Peter

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Postat: mån 30 jun 2014, 22:31
av Johan Winell
Peter Estelius skrev:Vet egentligen inte men jag har sett både utblåsgrenrör och insugsgrenrör på 4-cylindriga motorer där de två mittersta cylindrarna i princip delar rör - det finns säkert en vägg emellan, men det ser inte så ut från utsidan s a s.

Den som vet mer om motorer än jag får gärna rätta, men jag har förstått att man vill ha så lika mottryck i rören som möjligt för att motorn ska ha samma belastning för varje cylinder. I en 8a kan det vara så att de två mittre på vardera sidan kan tänkas dela utblåsrör av den enkla anledningen att de inte blåser ut samtidigt och att det därmed ger ett jämnare tryck i motorn med jämnare belastning som följd.

Min teori enbart och den bör avisas eller bekräftas av någon mer motorkunnig.

Mvh

/Peter
Ett extraktorgrenrör har optimerade längder på alla utblåsrör så att gasen går lika långt i alla. Detta gör att trycket/mottrycket i avgasröret blir konstant och alla cylindrar jobbar med samma förutsättningar samtidigt som avgasflödet blir optimerat. Runt 10-15 hk extra på em 150hk "fyra" ger det.

På Ford Flathead så delar båda halvorna på ett grenrör och avgaser och insug går ut/in i mitten (i V:et). Avgaser leds sedan genom blockets ena halva ut i ett trearmat grenrör. Häftig konstruktion, men som värmebelastar blocket ordenligt, så kylning lär ha vatrit extremt viktigt.

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Postat: lör 05 jul 2014, 06:46
av Arne Lindgren
Daniel Bergqvist skrev:Det ser ut som att röret i mitten går in mitt emellan de två mittersta cylindrarna så det kanske går till båda dessa cylindrar?

Med vänlig hälsning
Daniel
Så såg det ut på hundkojorna. Antagligen ganska vanligt.