Hamrås byggbilder
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Hamrås drivlina
Drivningen är en Faulhaubermotor med svänghjul och remskiva. Motorn är elastiskt upphängd med ett silikonskikt. Via en o-ring drivs en längsgaende axel med snäckdrift pa samtliga hjul. Koppelstängerna har alltsa ingen funktion.
Leden är en förenklad, kort kardan. Skulle nog funka med silikonslang ocksa. Har inget foto och modellen är för tillfället isär för slutjustering. Ska knippsa en bild nästa gang jag monterar ihop den.
Leden är en förenklad, kort kardan. Skulle nog funka med silikonslang ocksa. Har inget foto och modellen är för tillfället isär för slutjustering. Ska knippsa en bild nästa gang jag monterar ihop den.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Hamrås byggbilder
Ska knippsa en bild nästa gang jag monterar ihop den.
Gör gärna det, och även någon bild som visar själva mekaniken, gångjärnet...
Hälsar en nyfiken Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Hamrås fler byggbilder
Här kommer lite fler bilder pa loket i sina delar, inklusive Anders önskan ; ).






















-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Hamrås byggbilder
Man bugar och tackar vördsammast! Leden var betydligt enklare än vad jag trodde! Bilderna gav inspriation och tankar kring nya projekt, precis vad jag behöver... 
Hälsar,
Anders Ö

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 12 jun 2007, 18:05
Re: Hamrås byggbilder
I de drivningar jag haft med remdrift har jag ersatt O-ringarna med plattremmar. O-ringarna kräver kraft bara för att böja och iom en rundad anliggningsyta finns det en inbyggd slirning pga ej konstant radie utväxlingsmässiggt som även den tar kraft.
De plattremmar jag har använt är Märklins (Sic!!!) slirskyddsringar som har mycket bra drivegenskaper och är i mitt tycke mer åldringsbeständiga än O-ringar. Kräver tyvärr omsvarvade eller nya remskivor.
Med kardanknuten i leden har du gjort helt rätt. Även om silikonslangen är mjuk och fin kräver även den kraft för att kontiuerligt böjas...
SA
De plattremmar jag har använt är Märklins (Sic!!!) slirskyddsringar som har mycket bra drivegenskaper och är i mitt tycke mer åldringsbeständiga än O-ringar. Kräver tyvärr omsvarvade eller nya remskivor.
Med kardanknuten i leden har du gjort helt rätt. Även om silikonslangen är mjuk och fin kräver även den kraft för att kontiuerligt böjas...
SA
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Hamrås byggbilder
Rätt och fel om kardaner...
Jag tolkade Tobias "fel" om kardanen så att de båda "pinnarna" ligger i fas. Jag vill minnas att de kardaner jag har sett har pinnarna 90 grader fasvridna? Stämmer detta? Om jag sitter och klurar lite på det så känns det som att det borde bli en mer flexibel länk då... Eller har jag misstagit mig?
Undrar,
Anders Ö
Jag tolkade Tobias "fel" om kardanen så att de båda "pinnarna" ligger i fas. Jag vill minnas att de kardaner jag har sett har pinnarna 90 grader fasvridna? Stämmer detta? Om jag sitter och klurar lite på det så känns det som att det borde bli en mer flexibel länk då... Eller har jag misstagit mig?
Undrar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Hamrås byggbilder
Hej!
Jag har någonstans läst att så fort som en kardanknut böjs så kommer den utgående axelns rotationshastighet att variera över varvet i jämförelse med den ingående. Om "pinnarna" ligger i fas är det bara kardanaxelns rotation som kommer att variera medan de axlar som ligger före och efter två kardanknutarna kommer att ha samma hastighet.
Är osäker på vilken praktisk betydelse detta har men i princip alla modeller som jag sett har haft pinnarna i fas. Detta kan ju även bero på att de är lättare att gjuta dem på det sättet.
Mvh
Björn D
Jag har någonstans läst att så fort som en kardanknut böjs så kommer den utgående axelns rotationshastighet att variera över varvet i jämförelse med den ingående. Om "pinnarna" ligger i fas är det bara kardanaxelns rotation som kommer att variera medan de axlar som ligger före och efter två kardanknutarna kommer att ha samma hastighet.
Är osäker på vilken praktisk betydelse detta har men i princip alla modeller som jag sett har haft pinnarna i fas. Detta kan ju även bero på att de är lättare att gjuta dem på det sättet.
Mvh
Björn D
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Hamrås byggbilder
Du har nog helt rätt, jag tänkte nog mer på "knutkors" men det är en annan femma. Jag har iofs pillat i en 0880 från Rivarossi ett tag och där vill jag minnas att knutarna är fasade 90 grader. Ska kolla det hemma...
/Anders Ö
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: O-ring vs flatrem
Intressant med Svantes erfarenheter. För mig var det faktiskt precis tvärt om: Jag började med flatremmar (alltsa slirskydd), men de var för styva och slirade lätt pa den lilla motorremskivan. Slutresultatet var att flatremmarna var svara att fa lagom spända; för hart spänd stal kraft och för lite medförde slirning. Och rätt inställning en dag är oftast för löst nagot ar senare.
O-ringarna tycker jag haller bättre, är flexiblare (och därmed enklare att ställa in) men framförallt kan de överföra en större kraft (moment) pa en liten remskiva! I mitt fall behövde jag en viss utväxling och den nedre remskivan var begränsad av ramarna och därav maste motorremskivan var sa liten som möjligt.
Fast kanske viktigast av allt är en lätt inställbar remspänning, i mitt fall löst med tva skruvar som kan efterställas. Även en mjuk motorupphängning bidrar till att fa bra, konstant (över tiden), remspänning.
Där ser man. Naväl, huvudsaken är att det fungerar!
O-ringarna tycker jag haller bättre, är flexiblare (och därmed enklare att ställa in) men framförallt kan de överföra en större kraft (moment) pa en liten remskiva! I mitt fall behövde jag en viss utväxling och den nedre remskivan var begränsad av ramarna och därav maste motorremskivan var sa liten som möjligt.
Fast kanske viktigast av allt är en lätt inställbar remspänning, i mitt fall löst med tva skruvar som kan efterställas. Även en mjuk motorupphängning bidrar till att fa bra, konstant (över tiden), remspänning.
Där ser man. Naväl, huvudsaken är att det fungerar!
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Hamrås byggbilder
En liten uppdatering om Hamras bygget, tyvärr problemfyllt för tillfället. Första problemet är att färgen släpper. Jag använde gra primer (med tanke pa den gula fägen i hytten), men den fäster inte sa bra. När detta läses har modellen redan doppats i lösningsmedel. Sen blir det standard malning med zinkkromat primer.
Andra problemet är en sprucken snäcka och det tredje en spricka i en rörbit till slidstyrningen. Reservdelar är beställda. En olycka kommer sällan ensam...



Andra problemet är en sprucken snäcka och det tredje en spricka i en rörbit till slidstyrningen. Reservdelar är beställda. En olycka kommer sällan ensam...


