Sida 2 av 3
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: sön 02 sep 2012, 23:22
av Lasse M
Peter Estelius skrev:
Yo1p-typ finns väl nästan inte alls längre...
Det finns 2 st kvar, båda NKlJ bussar. En av dom finns numera på AGJ och den andra är kvar vid NKlJ på muséet i Hagfors. När det gäller släp finns det vad jag vet bara ett 2-axligt godssläp kvar, även det från NKlJ och numera hos AGJ.
Med "dadelaskar" som du kallar dom gissar jag att du tänker på YBo5p, sådana har aldrig rullat på Gotland.
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: sön 02 sep 2012, 23:25
av Lasse M
Jan-Inge Gunarsson skrev:
Har alltid undrat över anledningen till att bottenplattans "fronter" med hållare för bagagekorgarna är lösa och inte är i en del med bottenplattan som det var på en av Rimbo Grandes utgåvor av Yo1p. Jag har nämligen en av varje version.
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: mån 03 sep 2012, 05:53
av Jan-Inge Gunarsson
Skall kort bara säga att det byggs i H0n3. 10.5 mm spårvidd.
Lasse kan du lägga ut en bild på din andra plåt.
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: mån 03 sep 2012, 07:13
av Jan-Inge Gunarsson
Skulle bra gärna vilja ha hjälp med några ritningar till HC släpar.
Då jag ännu inte bestämt mig vilka 2 ytterligare släpar som jag skall försök
mig på att bygga så söker jag följande ritningar:
släp GJ 27 UBFo1p
släp GJ 21/22 UBFo2p
släp GJ 23/26 UDFo1p
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: mån 03 sep 2012, 20:52
av Ante S
Då jag ännu inte bestämt mig vilka 2 ytterligare släpar som jag skall försök
mig på att bygga så söker jag följande ritningar:
släp GJ 27 UBFo1p
släp GJ 21/22 UBFo2p
släp GJ 23/26 UDFo1p
Om inte annat så kolla med Svenska Motorvagnsklubben. De har ett stort antal ritningar från Hilding Carlsson. Alternativt om du kan höra med författaren till boken om Hilding Carlsson som utkom för något år sen.
Rörande frågan om 1:1: GHJ har en stark önskan om en HC-buss. Eftersom det finns 2 motorvagnar och inga boggisläp kvar för 891 mm så är det svårt. På Gotland fanns inga tvåaxliga godssläp. Detta har gjort att tanken på nybygge vuxit fram. Fördelarna vore flera: Dels så behöver man inte vara lika "rädd om" en nybyggd buss, den kan gå i trafik dagligen hela säsongen. Dessutom kan man bygga bort HC-bussarnas svagheter såsom manuell växellåda, dubbeltramp mm. Slutligen (och detta anknyter ju till varför HC-bussarna var så bra när de kom) så kan två man klara av trafiken på hela nya GHJ vilket öppnar möjlighet till fler trafikdagar och trafik med kortare varsel. Tvåtågstrafik blir lättare att ordna. Tankarna på nybygge har konkretiserats så pass att vi jagar delar och ritar på korg och underrede till motorvagn och ett släp av UCF-typ. Däremot har vi inte tittat djupare på finansieringen än... Där är vi nu och jag hoppas, Jan-Inge, att jag inte snott din tråd.
Ante
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: tis 04 sep 2012, 08:58
av Ola Ahlström
I kommande nummer av Smalspårigt, nr 120, kommer en fortsättning på serien som startades i nummer 119 om smalspåriga räslbussar och släp. Den kommende artikeln illusterars med skisser av samtliga (?) Hilding Carlson träsläp som fanns vid SJ, alltså även de som förstatligades. Hoppas att artikeln/ritningarna kan hjälpa till att åskådliggöra de olika skillnaderna mellan släpen.
/Ola
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: sön 09 sep 2012, 17:36
av Peter Estelius
Ante, du har PM
Mvh
/Peter
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: mån 10 sep 2012, 06:14
av Anders Östlund
Jag har gjort lite "släpritningar" som jag har, vilka sorter minns jag inte men jag ska leta vid tillfälle, ska finnas åtkomliga i mitt "digitala arkiv". Ola, kan de vara något för din artikel så hojta! (Du vill söäkert veta typ, men du skrev "alla" och jag har ritat några "släp" så...

)
Hälsar,
Anders Ö
Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: sön 30 sep 2012, 10:42
av Jan-Inge Gunarsson
Sitter och håller på med de 6 st boggierna till släparna.
Konstruktionen av dessa är enkel, smäcker och en av sin tid när plåtarna togs fram,
så ingen skugga på dem. Fungerar alldeles säkert att köra lite med och bra som vitrinmodell,
när axeln är lagrad enbart mot plåten i boggin. Men vad händer om man börjar
köra lite mer kontinuerligt? Vidare så hålls hjulaxeln på plats av bara den lilla metallflärpen.
Har lite erfarenhet att sådana lätt böjs av.
Någon på forumet som har byggt dessa boggier, eller ändå har en bra lösning till konstruktion?

Re: Byggtråd HC bussar på Gotland
Postat: sön 30 sep 2012, 13:26
av Ola Ahlström
Byggde ett antal av dessa rälsbussläp när plåten kom ut och håller med om att modellen svaga punkt är just boggierna. Det gäller dock att hålla i minnet att konstruktionen har 20-talet år på nacken men även om mina modeller inte rullat så många meter har jag dessvärre brutit av några av "flärparna" i samband med att jag demonterat hjulen med sina axlar. Dock är jag tveksam till en annan lösning om man skall behålla det delikata utseendet men det finns kanske någon annan som har en lösning. Nedan en bild av mitt mer än 20-år gamla bygge;
/Ola