Tjänstevagnar

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johanmmolin

Re: Tjänstevagn

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Gammal bild vid det här laget, men kranvagn modell större, nödtorftigt ommålad. Projekt för mer omfattande "förbättring" finns men annat ligger långt före i prioriteringslistan f.n.

Och så långt ifrån en smalspårsskrinda man kan komma...
Göran T

Inlägg av Göran T »

Lite byggt har det blivit på det som skall bli en travesti på Ölandsbanans vattenvagn. På VWJ har dockfraktats helt andra vätskor än vatten i behållaren. Det vi ser på bilden är VWJ-banans behållarvagn som användes vid besprutning av banvallar. Vagnen har dock en lång men något dimmig historia och det påstås att den från början var avsedd att härbärgera och transportera brända och destillerade drycker från det i trafikområdet näraliggande Almebergs bränneri. Det finns dock få bekräftade uppgifter kring detta, vilket kanske inte är så märkligt då transporterna lär ha skett nattetid och i stor hemlighet.
Vagnen är byggd på diverse "off-cuts" av etsplåtar från Göran Olsson. Behållaren är i Northeasternträ som formats och limmats runt ett mässingrör. En hel del detaljer återstår dock men det återkommer jag till.
Bild

/Göran T
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Det var en läckerbit till vagn må jag säga!

Jag kommer faktiskt ihåg originalet uppställd i Borgholm. Då hade den en nylackad trätank med helt svart underrede och svarta spännband av rundstång. Det här var alldeles i början av 1970-talet.

Mvh

/Peter
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Fasen vad läckert!

Janne C
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Då gör jag som "alla andra" - kidnappar tråden och visar två av mina gråa tjänstevagnar;

Bild

Tjv 626 950 fd SJ Cop 823, fd NÖJ 7. Modell baserad på en Rimbo Grande byggsats och bygget tidigare presenterat i tidningen Smalspårigt.

Bild

SJ Bgv 901 fd HBJ C 801. En 1067-vagn baserad på en byggsats från HNJ:verkstad . Bygget presenterat i Smalspårigt nr 87/2004.

Planer finns att bygga flera smalspåriga tjänstevagnar och underlag har samlats ihop för ett antal från Roslagsbanan.

/Ola
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Så snyggt, vilken trevlig tråd.

Mvh Janne C
Användarens profilbild
Arne Falk

Re: Tjänstevagnar

Inlägg av Arne Falk »

Innan jag satte igång mitt tjänstevangsbygge, sökte jag en del på nätet och naturligtvis även här på forumet med ett klent sökresultat. Men det beror kanske mer på mig än på forumet. Men här kommer det fram skapelser som väcker nya byggplaner till liv.

@Ola. Ditt inlägg är inte att betrakta som en kapning. Utan de som vill visa sina skapelser av tjänstfordon får gärna göra det i denna tråd. Jag ändrade rubriken till "Tjänstevagnar".

/Arne F
Johanmmolin

Inlägg av Johanmmolin »

Den generositeten tackar vi andra särskilt för! Som Janne C skriver, det här är redan en jättetrevlig tråd och kan utveckla sig till att bli något alldeles extra!
auhs

Inlägg av auhs »

Mina tjänste, tidgare visade i min anl-tråd.

Bild
Bild
1956

Inlägg av 1956 »

Anders, tänk på att vissa av oss är lite till åren och skumögda! Vi får väl kanske vara lite mer generösa här med storleken på bilderna än på Stinsen, men det ser jäkligt fint ut så här på avstånd! :-)
Skriv svar