Sida 2 av 4
Re: Lokstall
Postat: ons 26 okt 2011, 22:03
av mikath
Mycket intressant!!!
/Mika
Kryssförband
Postat: ons 26 okt 2011, 22:12
av Johanmmolin
Eftersom det är från Wikipedia vågar jag mig på att presentera bilden direkt:

Re: Lokstall
Postat: tor 27 okt 2011, 09:55
av M.Svenson
Lokstallet kommer att bli mycket bra oavsett typ av tegelförband, men ser kanske bäst ut med Johans kryssförband. En fråga, är det tänkt att stallet skall kunna byggas även utan vattentornet, alltså med två gavlar helt i tegel? Kanske utbyggnings paketet kan utformas med en hel tegel gavel? Är så fallet då kan KMJK med stor sannolikhet inteckna en beställning från framtida Grefhöjden-Underlia Jernväg på 6 stallplatser. Mvh Martin.
Re: Lokstall
Postat: tor 27 okt 2011, 10:19
av Johanmmolin
Ja, trots min språkliga groda i mitt förra inlägg tycker givetvis även jag att detta ser ut att bli en kanonmodell!
Re: Lokstall
Postat: tor 27 okt 2011, 12:31
av KMJK
Det är alltid kul med lite åsikter och vi tar till oss det som skrivs.
När det gäller funderingarna kring murningen skickar jag med ett par bilder. Problemet är att de är av mindre bra kvalitet, men det går fortfarande att se en hel del. En annan faktor som gör hela bygget lite knepigt är det faktum att ritningarna ej helt överensstämmer med hur bygget senare blev utfört. Vi har då valt att göra så som det faktiskt såg ut.
När det gäller att sälja med eller utan torn har vi inte planerat att göra det utan torn, men som sagt tar vi till oss åsikterna.
Viktigt att tänka på i hela detta arbete är att allt sker på hobbybasis och att det vi visar nu bara är en första prototyp som inte ens är klar.
För övrigt en mycket passande tidningsartikel just idag:
http://www.nyheterna.net/nyheter/oskars ... ttentornet
Re: Lokstall
Postat: tor 27 okt 2011, 12:42
av Johanmmolin
Tack för intressanta fotografier! Vad jag kan se är det ju faktiskt "av och till" kryssförband som använts! När det är smala murningar som görs går det ibland inte att använda kryssförband, jag kan se på något ställe på bilderna att förbandet ni avbildat just där är korrekt. " Ju längre murytor, desto troligare med kryssförband" är väl någon form av tumregel.
Den iofs skumögde petimetern

))
Johan
Re: Lokstall
Postat: tor 27 okt 2011, 14:04
av TuveB
Läste även svaren på det andra forumet och har lite funderingar.
Det borde gå att göra två olika byggsatser, med eller utan torn + påbyggnadssetet.
Vad gäller delningen hade 7,5 grader varit det optimala då "alla" andra vändskivor har det. Undantaget ROCOs som går att bygga olika delning med passbitar, dock kan passbitarna vara svåra att få tag på. 9 grader kan funka om man inte har för många portar. Men min plan var Fleischmanns lilla vändskiva och många portar.........
Re: Lokstall
Postat: fre 28 okt 2011, 03:15
av Daniel Bergqvist
KMJK skrev:
Jag vet inte om jag tänker fel, men när jag ser dessa bilder blir jag lite sugen på att köpa väggar och tak i lösvikt. Okej, idag finns inget lokstall som passar mig, men har man ett par olika varianter av väggar som man kan utgå ifrån så är det bra mycket enklare än om man skulle börja från noll. T ex:
* Tegelvägg utan fönster
* Tegelvägg med fönster
* Lokstallsport normalspår
* Lokstallsport smalspår
Det kunde kanske fungera för att bygga även en äldre industribyggnad?
Mvh Daniel
Re: Lokstall
Postat: lör 05 nov 2011, 17:24
av KMJK
En liten uppdatering:

En ny prototyp utan vattentorn och förändrad bakvägg.
Troligen kommer stallet att säljas utan vattentorn och det blir en komplettering med tillhörande ny sidovägg.
Re: Lokstall
Postat: lör 05 nov 2011, 19:11
av TuveB
Vill ha faktorn har ökat!