Walde - N och KN
-
Re: Walde - N och KN
Jag köpte mina dels via NWSL, dels från Old Pullman i Schweiz (mest eftersom jag bodde där).
Tobias föreslog en 100W lödkolv för långbalkarna. Något sådant monster har jag inte. Hittade dock farfars gamla sjuttiofem-wattare. Den behövde dock lite underhåll av isoleringen först. Ett sladdbyte var av nöden.

-
Oj! Fick du fart på kolven?
Janne C
Janne C
Den gamla lödkolven kom igång och den varken löste ut jordfelsbrytaren eller bet mig.
Att hålla med tång hade nog krävt för många armar så jag spände fast delarna i lödplattan och följde sedan Tobias förslag.

Jag var rädd att inlägget skulle resa sig på grund utav värmeutvidgning så jag höll ner det med två trälister.

För den vagn som saknar konsoler på långbalkarna var det dock lättare att vända hela paketet upp och ner och löda från baksidan.

Att hålla med tång hade nog krävt för många armar så jag spände fast delarna i lödplattan och följde sedan Tobias förslag.
Jag var rädd att inlägget skulle resa sig på grund utav värmeutvidgning så jag höll ner det med två trälister.
För den vagn som saknar konsoler på långbalkarna var det dock lättare att vända hela paketet upp och ner och löda från baksidan.
Det här bygget som stått stilla ett tag men nu är det klart. Jag hakade upp mig på stolparna. Att borra ett 0,5 mm hål vinkelrät i en 1 mm rundstång översteg min förmåga. Jag kom ingen vart men i julas bestämde jag mig för att strunta i ringarna i stolpens översta del och bygga klart vagnarna. Då gick det ganska fort. Nu har jag fyra vagnar och ett lok i 0-16,5.

/Olof

/Olof
-
Mycket läckert Olof!
Janne C
Janne C