Sida 2 av 12

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: lör 27 aug 2011, 20:42
av Olof
Tack Janne!

En del blir enklare när man bygger i nollan ;-). Krakow finns ju även i den skalan. Jag byggde de två flyglarna som två kontorsbyggnader som står ut mot kanten (mitt i bilden nedan). På så sätt kunde jag sätta upp "blanka" gavlar. Kan tyvärr inte hjälpa med kuren. Den blev också byggd med blank vägg att sättas mot bakgrunden.

Till teglet har jag använt pennor i olika färger. Jag beskrev tekniken i en artikel i Allt om Hobby för några år sedan.

/Olof

Bild

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: lör 27 aug 2011, 22:22
av janclaesson
Snyggt! Jag blev väldigt förvånad att du lyckades så bra med teglet. I skalan H0 så är de verkligen pyttesmå, ja faktiskt mindre än vanligt då det gäller plastbyggsatser som ofta har lite väl grovt utförande. Kanske Auhagen ligger närmast i rätt skala på sin station? Trevligt att få se även din senaste bild här.

Janne C

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: sön 28 aug 2011, 17:30
av Jan
janclaesson skrev: Den minsta "kuren" som du fått till så snyggt har jag en fundering på, om jag skulle kunna göra min som en slags expedition till bussanslutningar och då integrerat på gatusidan. Tänker jag rätt nu? Tacksam för tips.

Mvh Janne C

Trevligt att se att det görs framsteg. :-)
Vad gäller din fråga ovan så är jag lite tveksam. De små stationer som jag tjänstgjort på (Billeberga och Teckomatorp) hade ingen kur för bussanslutning på gatusidan. Det vanliga var att busschauffören kom in på tågexpeditionen och frågade om alla anslutningståg kommit eller om han/hon skulle vänta. På större stationer skedde ingen samordning utan de som missade bussen alternativt tåget fick ta nästa. Jag kan dock inte svära på att det aldrig funnits stationer med expedition enligt din förslagna modell utan bygger mitt uttalande enbart på min egen begränsade erfarenhet av tågklarering på den skånska landsbygden under tiden 1980 - 1984. Hur du nu än bestämmer dig för att bygga din modell så skall det bli väldigt kul att se fortsättningen. :-)

Jan

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: sön 28 aug 2011, 17:48
av janclaesson
Tackar för upplysningen Jan. Om jag flyttar den geografiska placeringen till Stockholmstrakten under tidigt 60-tal med alla dess matarbusslinjer till och från järnvägsstationer utanför tullarna var tanken på en slags expedition typ för rast. Och kanske med lunchutrymme för hungriga och en toa till nödiga busschaffisar. Möjligtvis kanske en mindre och fristående byggnad passar bättre?

Karvar vidare i plasten, fasen vad skräp det sprids i lägenheten...

Janne C

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: sön 28 aug 2011, 18:43
av Jan
Det är möjligt att det kan ha förekommit i Stockholm där trafikintensiteten har (och hade) en helt annan dignitet än på den skånska landsbygden. Jag har visserligen bott i Stockholm under nästan 10 år på 90-talet men det hade nog inte mycket gemensamt med 60-talets Stockholm. Frågan om man hade en separat byggnad för bussförarna eller om deras lokaler var inrymda i stationshuset beror nog på om det var samma företag som körde både bussar och tåg. Var så fallet kan du säkert bygga en expedition i stationshuset mot gatusidan.

Ja, skräp har en tendens att sprida sig långt utanför anläggningens/byggbordets omedelbara närhet (till hustruns stora förtvivlan). :-)

Jan

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: mån 29 aug 2011, 00:40
av Lasse M
Jan skrev:
janclaesson skrev: Den minsta "kuren" som du fått till så snyggt har jag en fundering på, om jag skulle kunna göra min som en slags expedition till bussanslutningar och då integrerat på gatusidan. Tänker jag rätt nu? Tacksam för tips.

Mvh Janne C

Trevligt att se att det görs framsteg. :-)
Vad gäller din fråga ovan så är jag lite tveksam. De små stationer som jag tjänstgjort på (Billeberga och Teckomatorp) hade ingen kur för bussanslutning på gatusidan. (klipp).....bygger mitt uttalande enbart på min egen begränsade erfarenhet av tågklarering på den skånska landsbygden under tiden 1980 - 1984. Hur du nu än bestämmer dig för att bygga din modell så skall det bli väldigt kul att se fortsättningen. :-)

Jan


Oj, där ser man, då har du förmodligen tjänstgjort i Billeberga när jag som barn tillsammans med 1 ibland 2 kompisar brukade åka X7 från Landskrona med jämna mellanrum med vår lokförarvän Olle Blomdahl, om jag nu minns efternamnet rätt, något med Blom är jag iallafall 100% säker på liksom förnamnet.

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: mån 29 aug 2011, 08:16
av Jan
Lasse M skrev: Oj, där ser man, då har du förmodligen tjänstgjort i Billeberga när jag som barn tillsammans med 1 ibland 2 kompisar brukade åka X7 från Landskrona med jämna mellanrum med vår lokförarvän Olle Blomdahl, om jag nu minns efternamnet rätt, något med Blom är jag iallafall 100% säker på liksom förnamnet.

Ush, vad gammal jag känner mig helt plötsligt. :-))) Skämt åsido, det finns nog en möjlighet att så var fallet. Jag tillhörde den grupp av nya tågklarerare som anställdes när SJ hävde sitt anställningsstopp i slutet av 70-talet. De första som rekryterades var lokförare och sedan kom turen till tågklarerare/trafikledare. Men nu har vi kommit långt från trådskaparens intentioner med sin tråd så det är bäst att återgå till Krakow. :-)

Det skulle vara intressant om någon som är insatt i hur kombinationen buss/tåg sköttes i Stockholm på 60-talet kunde bekräfta/dementera Jans tankar om en bussexpedition på stationens gatusida. Jag kan å andra sidan tänka mig att det fanns olika sätt att lösa detta på vid de olika bandistrikten så om jag var i Jans situation skulle jag helt enkelt bygga stationen som jag själv vill ha den. I slutändan skall den trots allt passa till den trafiksituation som byggaren vill återskapa och då är det fritt fram för egna kreationer. Jag väntar med spänning på fler bilder från detta fina bygge.

Jan

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: tis 30 aug 2011, 16:13
av janclaesson
Usch vad jag också känner mej gammal helt plötsligt. :-) Det är ganska kämpigt med extrajobbet just nu på ångfartyget Saltsjön, inte mycket ork över på kvällarna. Jag kör efter eget huvud som Jan skriver. Dock kan det kan dröja ett tag tills orken återkommer med denna station, först efter att återgått till ordinarie jobbet så kommer den tillbaks :o)

Janne C

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: tis 30 aug 2011, 16:29
av Johanmmolin
Förstår Janne till fullo, det är ju ett jättearbete ni alla gjort och gör på Saltsjön. Ska väl bli skönt att få vila upp sig på Sjöhistoriska senare... ;-)))

Re: Stn "Krakow" försvenskas?

Postat: sön 11 sep 2011, 11:59
av janclaesson
Ledig från ångbåten idag Johan. Genast lite pyssel hemma igen som tex skära in ett fönster i "brandväggen".

Bild
Än har jag ej gett upp, men lovat mej själv att nästa bygge blir tillverkat av trä! Plast i all ära men vilket jobb, mycket att snygga till i efterhand som tex sidor där väggar möts. Inte helt lyckat som synes... Men det går nog att täcka med stuprör. ;o)

Janne C