M1 Malmvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Kjell Olovsson

Re: M1 Malmvagn

Inlägg av Kjell Olovsson »

Tobias Ljung skrev: Vansinnigt läckert! Mycket imponerande med 3D modellerna. Hur gör man för att ta ut 2D etsunderlagen fran 3D modellen?

Tackar Tobias.

Efter mycket funderande och provande har jag gjort på följande sätt:

Först la jag ut alla delar på en vanlig 2D ritning (i CAD-programmet), som fick agera master. När man väl är nöjd med placeringen av delarna så får man inte ändra eller röra dem.
Bild

Från ”master filen” skapades sedan en framsida och en baksida, där man fyller i vad som ska vara kvar med svart (”Solid Hash”). Det är anledningen till att man inte kan peta på delarna, gör man det kommer man att få två filmer som inte stämmer överens med varandra.

Framsidan:
Bild

Baksidan:
Bild

Dvs det som är svart stannar kvar på plåten och det som är vitt försvinner.

Jag försökte från början att köra enligt, Mats B’s färgrecept och göra 3D delarna redan från början i rätt färg så att säga. Problemet jag stötte på var att CAD programmet i det fallet exporterad delarna som bitmappar vilket blev oanvändbart till "ets-filerna". Självklart finns det säkert 100 andra sätt att göra det hela på men det är så här jag har gått tillväga.

Det hela exporterades till två högupplösta PDF filer som skickades till ets-firman (PEC i det här fallet).

Hoppas att det förklarar processen.

Kjell
Stefan Jönsson

Inlägg av Stefan Jönsson »

Formidabelt trevliga projekt Kjell!

Förutom att man vill se vagnarna med de stora, åttakopplade engelska loken, så skulle undertecknad inte heller ha något emot att få se den bifogade bilden i modell. Bilden är norpad ur Järnvägs-Teknik 2/63.

Bild
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Kjell Olovsson skrev:
Tobias Ljung skrev: Vansinnigt läckert! Mycket imponerande med 3D modellerna. Hur gör man för att ta ut 2D etsunderlagen fran 3D modellen?

Tackar Tobias.

Efter mycket funderande och provande har jag gjort på följande sätt:

Först la jag ut alla delar på en vanlig 2D ritning (i CAD-programmet), som fick agera master. När man väl är nöjd med placeringen av delarna så får man inte ändra eller röra dem.

Kjell

Hej Kjell, mycket intressant, vilket CAD-program kör du i? Har du någon uppgift om vad 3D-varianten av CAD-programmet kostar?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Kjell Olovsson

Stefan Jönsson skrev: Formidabelt trevliga projekt Kjell!

Förutom att man vill se vagnarna med de stora, åttakopplade engelska loken, så skulle undertecknad inte heller ha något emot att få se den bifogade bilden i modell. Bilden är norpad ur Järnvägs-Teknik 2/63.

Tackar Stefan och en mycket läcker bild.

Man kan ju tänka sig fler dragare till M1’an funkar ju både efter en Ma eller en R (med rätt märkning då). SNJ’s åttakopplade vore en önskemodell……..
Johan Winell skrev: Hej Kjell, mycket intressant, vilket CAD-program kör du i? Har du någon uppgift om vad 3D-varianten av CAD-programmet kostar?

VH

/Johan

Hej Johan,

Jag använder mig av SolidWorks, vi använder det på firman. Kostanden per licens är ”skyhög”. Men då ingår det ”tungt” med verktyg där man inte har nytta av de flesta om man bara ska rita etsplåtar. Så det är väl inget som man köper privat……….

Alibre (http://www.alibre.com/products/hobby/) har ett 3D program som det ser ut som man skulle kunna använda och det är betydligt bättre prissatt. Jag har inte använt det själv men tittade som hastigast igenom specifikationen och enligt den ser jag inget hinder att göra ets-delar och bygga ihop till en modell i datorn. Vad som inte riktigt framgår är om hur man kan exportera till PDF, men det verkar finnas export till DWG och det formatet tror jag att de flesta ets-firmor kan hantera.
Det saknas också verktyg för att hantera ”ytor” (surfaces) i hobbyversionen. Det skulle kunna innebära att det inte går att ta fram mer avancerade delar som tex en dom där man har mycket dubbelkrökta ytor. Men som sagt jag har inte använt det. Kanske finns det någon annan som har erfarenhet av det här?

Kjell
Jan B

Inlägg av Jan B »

Hej
Använder själv Alibre för min hobbyverksamhet. Det går att exportera direkt till pdf-format både från 2D och 3D delen av programmet. I 3D går det även att exportera till Step, IGES, SolidWorks och Parasolid.
Det man kan ha emot programmet är hur boolska operationer är implementerat, man måste skapa verktygssoliden i en egen part för att sedan importera den i den boolska operationen. För en som arbetat med de stora solidmodeleringsprogrammen så känns detta bakvänt till att börja med.
Man kan klara sig långt utan yt-verktyg. Om man planerar sin solid uppbyggnad, vilken grund geometri skall jag börja med, vilka verktygssolider behöver jag skapa och vad kan jag forma med standardverktygen etcetera klarar man nog allt.
Intressant metod att definera etsplåten med bara svart och vitt. Ger mig hopp att gå vidare med mina tankar.
//Jan
Kjell Olovsson

Jan B skrev: Hej
Använder själv Alibre för min hobbyverksamhet. Det går att exportera direkt till pdf-format både från 2D och 3D delen av programmet. I 3D går det även att exportera till Step, IGES, SolidWorks och Parasolid.
Det man kan ha emot programmet är hur boolska operationer är implementerat, man måste skapa verktygssoliden i en egen part för att sedan importera den i den boolska operationen. För en som arbetat med de stora solidmodeleringsprogrammen så känns detta bakvänt till att börja med.
Man kan klara sig långt utan yt-verktyg. Om man planerar sin solid uppbyggnad, vilken grund geometri skall jag börja med, vilka verktygssolider behöver jag skapa och vad kan jag forma med standardverktygen etcetera klarar man nog allt.
Intressant metod att definera etsplåten med bara svart och vitt. Ger mig hopp att gå vidare med mina tankar.
//Jan

Hej Jan,

Som sagt, pratar vi bara ets-delar så behöver man ju inte något yt-verktyg i CAD programmet. M1’an är ritad som enbart ”solids”, det enda undantaget är kantbeslagen till korgen (som kändes lättare att ta fram med ytor, men hade antagligen gått att få fram med solids också).

Det viktigaste i fallet är nog att man kan exportera i ett format som ger vektorgrafik och inte pixlar. Vektorgrafiken behövs för ets-filmerna. Ett lätt sätt att testa är att exportera till tex PDF och sedan förstora upp det så mycket det går i datorn, ser man inga pixlar utan en jämn kontur så kommer det att funka.

Kjell
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Kjell Olovsson skrev:
Jan B skrev: Hej
//Jan

Hej Jan,

Som sagt, pratar vi bara ets-delar så behöver man ju inte något yt-verktyg i CAD programmet. M1’an är ritad som enbart ”solids”, det enda undantaget är kantbeslagen till korgen (som kändes lättare att ta fram med ytor, men hade antagligen gått att få fram med solids också).

Det viktigaste i fallet är nog att man kan exportera i ett format som ger vektorgrafik och inte pixlar. Vektorgrafiken behövs för ets-filmerna. Ett lätt sätt att testa är att exportera till tex PDF och sedan förstora upp det så mycket det går i datorn, ser man inga pixlar utan en jämn kontur så kommer det att funka.

Kjell

Filstorleken på PDF:en ger nog också en hint om det är vektorgrafik i PDF:en eller inte. (Givet att det är en fil med lite lagom mycket innehåll/yta) Stor fil, troligen pixelerad.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Kjell Olovsson

Lite har hänt, har monterat insidorna på en korg.
Bild

Går långsamt framåt, men jag sitter samtidigt och ritar på 1888 års vagn sådär försvinner det en del tid.

Kjelle
Olof

Inlägg av Olof »

Är det inte svårt att löda så stora ytor plant utan att allt smälter?
/Olof
Kjell Olovsson

Olof skrev: Är det inte svårt att löda så stora ytor plant utan att allt smälter?
/Olof

Jag har ”punktat” fast gaveln med en lödpunkt mitt på och långsidorna med tre punkter. Alltså ingen lödning nära hörnen och minskad risk för att allt faller isär om man värmer lite för mycket. Det är också väldigt lätt att få spänningar i korgen på en sån här vagn vilket gör att den lätt går isär om de befintliga lödningarna blir för varma. Om jag är orolig så brukar jag ta en blöt papperstuss och sätta dit med en krokodilklämma på skarven som jag vill ”rädda”.

Kjell
Skriv svar