Tobias Ljung skrev: Vansinnigt läckert! Mycket imponerande med 3D modellerna. Hur gör man för att ta ut 2D etsunderlagen fran 3D modellen?
Tackar Tobias.
Efter mycket funderande och provande har jag gjort på följande sätt:
Först la jag ut alla delar på en vanlig 2D ritning (i CAD-programmet), som fick agera master. När man väl är nöjd med placeringen av delarna så får man inte ändra eller röra dem.

Från ”master filen” skapades sedan en framsida och en baksida, där man fyller i vad som ska vara kvar med svart (”Solid Hash”). Det är anledningen till att man inte kan peta på delarna, gör man det kommer man att få två filmer som inte stämmer överens med varandra.
Framsidan:

Baksidan:

Dvs det som är svart stannar kvar på plåten och det som är vitt försvinner.
Jag försökte från början att köra enligt, Mats B’s färgrecept och göra 3D delarna redan från början i rätt färg så att säga. Problemet jag stötte på var att CAD programmet i det fallet exporterad delarna som bitmappar vilket blev oanvändbart till "ets-filerna". Självklart finns det säkert 100 andra sätt att göra det hela på men det är så här jag har gått tillväga.
Det hela exporterades till två högupplösta PDF filer som skickades till ets-firman (PEC i det här fallet).
Hoppas att det förklarar processen.
Kjell