Sida 2 av 2

Re: Kompletterande standard för rullande materiel för MMMp-s

Postat: ons 04 maj 2011, 22:38
av Peter Estelius
Så sant, så sant. Helt enig med dig där.

Vänligen

/Peter

Re: Kompletterande standard för rullande materiel för MMMp-s

Postat: sön 08 maj 2011, 02:13
av Lasse M
mats d skrev: Hej Det finns redan en standard som bla Mjk Trefoten RimboGrande samt de flesta andra tillverkare av byggsatser. Om N koppel används så blir avståndet för litet mellan vagnarna alltså inte skalenligt. Utan det man bör använda är Kadee 714 eller 712.

Har är ett utdrag ur standarden:

Koppel
Kadee H0n3-koppel ska användas.
Kopplet ska monteras med kopplefickans ovansida 10 mm över rälsens överkant. Det avgörande är dock vilken höjd själva koppelhaken kommer på. Då Kadee har ändrat på koppelhakens utförande, måste detta tas hänsyn till. På det nya utförandet är haken 3,5 mm hög, medan den är 3,0 mm på det gamla. Det nya utförandet är därför mindre känsligt för variationer i koppelhöjden, vilket säkert var syftet med ändringen. Det var någon gång under andra hälften av 80-talet som ändringen gjordes, så de gamla kopplen återfinns antagligen bara på redan byggda vagnar.
Koppelhakens undersida ska vara 6,6 mm +0,5 -0,6 mm över rälsens överkant med det nya utförandet av kopplet. Med det gamla utförandet blir det 6,8 mm +0,3 -0,3 mm.

Vänliga hälsningar

Mats Dahlström

Mjk Trefoten


Finns det någon standard för koppelhöjd på rälsbussar?
Rimbo Grandes bygganvisning anger ju att på rälsbussar däremot ska man använda just Microtrains N-skala koppel?