Mässingsjuntan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin

Re: Mässingsjuntan

Inlägg av Jan Frelin »

Jag fattar inte. Förklara.
bermod

Inlägg av bermod »

Jan Frelin skrev: Jag fattar inte. Förklara.

Samma här fattar inte ett dugg,behöver en förklaring till dett udda verktyg eller vad det nu är?????
Mazz ge oss svaret.
bermod
Användarens profilbild
Klas Blomberg

Inlägg av Klas Blomberg »

Om det är vad jag tror att det ska användas till så borde det finnas gott om brännmärken...? Annars så har jag fått en bra idé till en egen konstruktion!
Användarens profilbild
Arne Falk

Inlägg av Arne Falk »

Den borde kunna vara bra att använda när man skall foga ihop vagnsplåtar, långsida gavel, för att få det vinkelrät.
Men jag tycker som Klas att där borde vara spår efter lödkolven. Eller är den kanske helt oanvänd?

/Arne F
Anders Johansson

Inlägg av Anders Johansson »

Smart.

Och sommartid (om verkstaden ligger i träda då) kan man måla den med silverfärg och använda som radareko i båten...
Mazz

Inlägg av Mazz »

Nope. Det är inte vinkelräta vagnskorgar som den är till för och den är använd.

Bild
Töreboda är ledtråden.

Onsdag igen, trevligt! Kl 18 i SMJ lokaler, Mässingsjuntan heter evenemanget...

Bild
Massproduktion...

Bild

Bild

Bild
Även normalspårigt bygger vi ju...

Bild
Hoppsan, här blir det visst plast också...

Välkomna!!
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Och längst till höger på sista bilden skådar jag en Volvosugga!
Vilken skala?
Tillverkare?
Finns den att finna i H0???

Ja många frågor blir'e.

Vänligen
/Peter
Jan-Erik Sundlin

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Hej Peter
Det tog lite tid att hitta inloggningsuppgifterna. De var tydligen en tid sedan jag var inne på detta forum.

Raptgb 915 är gjord av en fransk firma ESDO modele, skalan är 1:43 vill jag minnas.
Köpte den för 6 år sedan efter en annons tidningen Pansar (SPHF) Den fanns då i England hos
Grand Prix Models. Den var inte precis billig men i ett mycket bra utförande.

Har börjat jobba på en Volvo TPV m/43 (Ratgb 911) i H0, sedan skall jag fortsätta med Suggan. När det blir färdigt står skrivet i himlen.

Flygvapnets räddningsbil Scania Rtgb 4112 kommer från Maestro Models och är i skala 1:48, det blir mycket omräknanande för att göra den i H0. Det får också bli i framtiden.

Hälsningar
Jan-Erik
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Jan-Erik Sundlin skrev: Hej Peter
Det tog lite tid att hitta inloggningsuppgifterna. De var tydligen en tid sedan jag var inne på detta forum.

Raptgb 915 är gjord av en fransk firma ESDO modele, skalan är 1:43 vill jag minnas.
Köpte den för 6 år sedan efter en annons tidningen Pansar (SPHF) Den fanns då i England hos
Grand Prix Models. Den var inte precis billig men i ett mycket bra utförande.

Har börjat jobba på en Volvo TPV m/43 (Ratgb 911) i H0, sedan skall jag fortsätta med Suggan. När det blir färdigt står skrivet i himlen.

Flygvapnets räddningsbil Scania Rtgb 4112 kommer från Maestro Models och är i skala 1:48, det blir mycket omräknanande för att göra den i H0. Det får också bli i framtiden.

Hälsningar
Jan-Erik

Hej Jan-Erik,

Jaha skala 1:43, tänkte väl att den såg stor ut. Letade lite för skojs skull med hittade inget direkt just nu om den. Ska det bli en så´n i H0 så får det bli en kit-bash av en Teknobyggsugga så länge. Jag har lite av ett nostalgiskt minne av den då jag hade for runt i en sådan när jag gjorde min grundtjänst och den skulle vara kul att ha som modell.

Sedan nämner du Ratgb 911, är det samma grundchassi som för stabstgb 912? Alltså en förvuxen sugga med boggi och stor hytt? Den for vi också omkring med i så fall. Kul bil den också.

Att saker tar tid att få fram, ja så är det bara. Hobby är hobby och därmed blir det bara så. Men den som väntar ....

Tack för info och ha det bra så länge.

Vänligen

/Peter
Anders Johansson

Inlägg av Anders Johansson »

...Töreboda är ledtråden.....

Ny öppningsbar bro?
Skriv svar