ULB F 45

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Johansson

Re: ULB F 45

Inlägg av Anders Johansson »

Olsson skrev: Nja, snarare vattenpåfyllningsluckorna, vilket det ser ut att vara. Ska kompletteras med en lång stång med en ögla i ena änden.

För övrigt finns med med "panntorn" (upphöjningen på taket som skorstenen sitter i) på plåten, för den som verkligen vill bygga en ångfinka.

Du har självklart rätt.
Efter en helg på Ranten i Falköping ska man inte svara så tidigt...
Göran T

Inlägg av Göran T »

Efter en del kloka tankar här på vårt forum och lite letande i diverse skrifter så tror jag att jag löst fallet med luckorna. det är mycket riktigt vattenpåfyllningsluckor. Dessa syns tydligt på ritningen från Nothins Vagnlära från 1912. Visserligen visar vagnen en ombyggd G3 men en bild från Växjö tagen på 1940-talet och publicerad på järnvägshistoriskt forum visar i bakgrunden en smalspårig ångfinka, snarlik den från ULB.
Således har min fått två stycken luckor på vardera sidan samt en förhöjning av taket på vilket skall sitta skorsten och säkerhetsventil. Återkommer med bild på detta.
Här är i alla fall ritningen:
Bild
/Göran Tholin
Göran T

Inlägg av Göran T »

ULB F 45 är klar för målning. Lite improvisation blev det väl men luckorna sitter förmodligen där de ska. Om "krafset" på taket är rätt vet jag ju inte men skorsten lär det vara och någon form av säkerhetsventil då det handlar om en ångpanna. Frånsett någon ventil och lamptopp aå anser jag vagnen vara färdig för sprutan. Alla eventuella invändningar noteras men negligeras fulltständigt av Miö vid VWJ. Så här såg VWJ:s ångfinka ut. That´s a fact!
Bild
Bild
Bild
/Göran T
Användarens profilbild
Micke Brane

Inlägg av Micke Brane »

Hej Göran

Vilken fin vagn, egen inspirationen infinner sig med sådana bilder.
Såg ditt andra inlägg och får väl erkänna att jag tillhör "Fluktarna"-
Jag ska skärpa mig och fota/lägga ut lite mer.

Din ÖL-Mjuke TJENA-re
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
Göran T

Inlägg av Göran T »

Tjena Micke!
Dina byggen är alltid roliga och inspirerande att se så publicera något du, det var ju ett tag sedan. Att visa sina små försök gör att man får respons och kanske kommentarer. Om man gör något av dem är ju upp till byggaren själv att bestämma. I mitt fall ledde detta till att jag till slut identifierade vattenpåfyllningsluckorna på ångfinkan. Så är det ju tänkt att både forum, förening, diggarmöten och husorganet Smalspårigt skall fungera.
/Göran
zikkan

Inlägg av zikkan »

Såsom varande elektronikutbildad vore det mig fjärran att synpunkter på miö's ångfinkebyggnatiner.... :-) :-)

Trevlig vagn och ett fint bygge. Ser fram emot dokumenation av dess nyttjande! :-)

Mvh
Zikkan
Göran T

Inlägg av Göran T »

Helgen har ägnats några vagnsbyggen. Bland annat har ULB F 45 avancerat en bit till och är snart klar att sättas i trafik. Årets vinter på VWJ har varit den svåraste och kallaste på länge och ångfinkan VWJ No 157:s tillkoppling i tåg kommer att uppskattas av passagerarna.
Men tjänstekupe-skylten har hamnat på sniskan ser jag. Ack ja, makro-bilder är avslöjande. Det är tur att jag har fler dekaler och en bra glasfiberraderare. Sittningen i verkstaden varade från klockan 11 till 18.30 med avbrott för promenad. Lite för långt pass för att precisionen skall vara på topp mot slutet :-)
Bild
/Göran T
Användarens profilbild
Micke Brane

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigt bygge Göran. En riktig läckerbit.
Skulle hellre byggt dom timmarna än det jag sysslat med.
Räknat kvitton och kostnader för 24 års husägande inför deklaration i nästan samma antal timmar.

mvh
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
1956

Inlägg av 1956 »

Mycket läckert och högklassigt, Göran...som vanligt!
Göran T

Re: ULB F 45/VWJ 157

Inlägg av Göran T »

Så är den klar till slut. Upploppet ar aldrig så kort som det verkar. Småplocket, målning, dekaler, vädring och småjusteringar tar alltid längre tid än man tror. Men ett intressant bygge på det hela taget (som Ture Sventorn skulle sagt om han varit modellbyggare).
Bild
Bild
Göran T
Skriv svar