Känner lite igen diskussionen när det gäller linjesskeppen från krigen 1788 och 1807 där just färgvalen diskuteras. Är inte direkt insatt i hur färger bröts men att dessa, linjeskeppen, var "färgglada" råder ingen tvekan om (vilket kanske trots allt talar för "postgult" i mitten på 1800-talet).
Känner till Jon`s uppgifter som i sin tur härstammar från en brevkonversation med järnvägsmuseum inför ett av jubileumen (det till vilket GMJS byggde sina årgångståg). Här togs uppgifter fram som då var runt 100 år gamla. Sedan dess har ytterligare uppgifter (påståenden?) kommit fram som t.ex. E Sundström (Spår 2006) som tar upp att "alla" godsvagnar från Launestein ursprungligen var "Preussiskt bruna" medan svensktillverkade var grå, svarttjärade eller trägula innan de 1861 fick distriktsfärgerna. Intressant här är att om ursprungsuppgiften om brun/grå/gul stämmer (mellan 1861 och 1874) kolliderar detta med de "helgula postvagnaran" och de grå tjänstevagnarna på 3:e respektive 2:a distrikten. Här finns mycket att gräva efter i arkiven....
Så "min" vagn utan blåstick;

Vagnen ar primad med en grå primer vilket kan ha effekten att denna lyser igenom. Valet var en rödbrun primer men det hade troligen blivit värre.

Nåväl, eftersom det är ett privat etsprojekt och därmed varje vagn blir till självkostnadspris för mig har jag råd med att experimentera med målningen på några vagnar.
/Ola