Från mitt brevinkast
Re: Från mitt brevinkast
Nyfikenheten växer. Vad tänker du ha för dragare till dessa trevliga gamla vagnar?
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
-
f.gaard skrev: Nyfikenheten växer. Vad tänker du ha för dragare till dessa trevliga gamla vagnar?
Ja det är upp till vad våra producenter kan tillhandahålla. Jag sumpade dessvärre tillfället att köpa Brimalms lok men hoppa att någon av våra producenter skall inse att det faktiskt inte skulle sitta fel med ett 1860-tals lok.....
Så till provplåten; jag gav mig idag på några vagnar till...

och att få ihop de enklare delarna går fort.

Det som tar lite längre tid är att få de inre böjda balkarna på plats men det får vänta till imorgon...

annars är det nog bufferterna m/56 som tar mest tid då dessa måste scratchbyggas.
Så har sommarsemstern påbörjats och flera projekt står på tur. Förutom en hög G-vagnar m/1856 i olika målningar och märkningar så står några påbörjade smalspårsvagnarvagnar på byggbordet. Därutöver har jag några SRJ vagnsvarianter på gång så semstern, även om Tour de France börjar om 14 dagar, kommer att gå fort. För en gångs skull så har jag inget emot att detta då jag inser att detta blir min sista sommarsemester då jag nu räknar ner dagarna till min pension. Inte mer än sex månader kvar - sen skall det byggas modeller på heltid!
/Ola
f.gaard skrev: Nyfikenheten växer. Vad tänker du ha för dragare till dessa trevliga gamla vagnar?
Mvh Fredrik
Jag har fått flera frågor om jag inte kan ta fram en SJ litt. Sb som är fin och går att bygga med tillhörande gjutdelar...
/Mika
mikath skrev:f.gaard skrev: Nyfikenheten växer. Vad tänker du ha för dragare till dessa trevliga gamla vagnar?
Mvh Fredrik
Jag har fått flera frågor om jag inte kan ta fram en SJ litt. Sb som är fin och går att bygga med tillhörande gjutdelar...
/Mika
Men Mika är inte litt. Sb för modern (eller fanns det en Sb före den jag tänker på)
Olof
-
Återför tråden till "mitt brevinkast" eller kanske än riktigare - vad jag byggt som kommit ut ur mitt brevinkast.
Grundmålade idag de två första provbyggda G-vagnarna modell 1856.

Avsikten är att den grå skall senare i veckan få en gul strykning för att föreställa en G-vagn från 3:e distriktet i tidsperioden 1861-1870
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=109497
medan den bruna skall få förbli en brun från 1:a distriktet.

På den översta bilden ser jag nu att jag inte fått underredet i rätt nivå inför forograferingen så därför väljer jag en bild där den andra korgändan syns. Tvekade om jag skulle provisoriskt montera ihop vagnarna redan nu för fotografering innan slutmålning, dekaler och skyddslack men som vanligt var det svårt att låta bli.
Den andra vagnen ur provbygget visar hur ivern gav sig till utryck när jag packade upp provplåtarna. Aggresivt gick jag lös med mattkniven och ett resultat av mitt skärande och bockande syns på nitförbandet runt dörren som inte tålde mitt hårdhänta hanterande utan stukades rejält vid uppackningen.

Även om jag försökte räta ut det är bilderna avslöjande men jag lärde mig läxan och behandlade provplåt 2 bättre - tur att det blev mer än en provplåt beställd.
/Ola
Grundmålade idag de två första provbyggda G-vagnarna modell 1856.

Avsikten är att den grå skall senare i veckan få en gul strykning för att föreställa en G-vagn från 3:e distriktet i tidsperioden 1861-1870
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=109497
medan den bruna skall få förbli en brun från 1:a distriktet.

På den översta bilden ser jag nu att jag inte fått underredet i rätt nivå inför forograferingen så därför väljer jag en bild där den andra korgändan syns. Tvekade om jag skulle provisoriskt montera ihop vagnarna redan nu för fotografering innan slutmålning, dekaler och skyddslack men som vanligt var det svårt att låta bli.
Den andra vagnen ur provbygget visar hur ivern gav sig till utryck när jag packade upp provplåtarna. Aggresivt gick jag lös med mattkniven och ett resultat av mitt skärande och bockande syns på nitförbandet runt dörren som inte tålde mitt hårdhänta hanterande utan stukades rejält vid uppackningen.

Även om jag försökte räta ut det är bilderna avslöjande men jag lärde mig läxan och behandlade provplåt 2 bättre - tur att det blev mer än en provplåt beställd.
/Ola
-
Packade ner två vagnar idag och besökte min bror där jag har min färgkompressor deponerad. Varför kompressorn finns där är en lång historia men inkluderar en hyreslägenhet och grannar som saknar mj-intresse. Hur som helst, när inte spraydosorna från den lokala macken passar blir det till att hälsa på hos brorsan något som skedde idag.
Den gula 3:e distriktstillhörande G-vagnen målades med Tamiyas gula färg bruten med lite vitt. Om detta blev korrekt är väl ingen som vet då ingen nu levande har sett förebilden i denna färgsättning.

Den bruna från 1:a distriktet har en mörk nyans som jag vill påstå är det närmsta jag kan komma avseende "Preussisk brun" (använde en Fleishmann boggevagn som jämförelse).

Nu gäller det att få dit den svarta ""rutan" som var destinationsmärkning, penselmålning av buffertalrikar och vissa beslag samt lagergafflar och tak. Därtill kommer märkningen, svart på den gula vagnen och vit på den bruna. Jo, långbalkarna och buffertplankor lär ha haft samma färg som korgen.
Beklagar att bilderna fick blåstick - är inte riktigt vän med kameran och fotograferingen skeddde utomhus.
/Ola
Den gula 3:e distriktstillhörande G-vagnen målades med Tamiyas gula färg bruten med lite vitt. Om detta blev korrekt är väl ingen som vet då ingen nu levande har sett förebilden i denna färgsättning.

Den bruna från 1:a distriktet har en mörk nyans som jag vill påstå är det närmsta jag kan komma avseende "Preussisk brun" (använde en Fleishmann boggevagn som jämförelse).

Nu gäller det att få dit den svarta ""rutan" som var destinationsmärkning, penselmålning av buffertalrikar och vissa beslag samt lagergafflar och tak. Därtill kommer märkningen, svart på den gula vagnen och vit på den bruna. Jo, långbalkarna och buffertplankor lär ha haft samma färg som korgen.
Beklagar att bilderna fick blåstick - är inte riktigt vän med kameran och fotograferingen skeddde utomhus.
/Ola
Snyggt. Det är svårt att avgöra färger på bilder på datorn men jag har alltid inbillat mig att första distriktets gula skall vara närmare blek senap än citron. (Och det är kanske så du målat den.)
/Olof
/Olof
-
Olof skrev: ...men jag har alltid inbillat mig att första distriktets gula skall vara närmare blek senap än citron. (Och det är kanske så du målat den.)
/Olof
Magkänslan min sa ungefär samma sak (blek senap) men enda källorna jag haft är bilder på ModellMekaniks G m/66 (bl.a. Modelltåg 97 sid 24) och dessa är "knallgula" vilket jag är tveksam till. Försökte ljusa upp (bleka) vagnen till en annan nyans men kunde kanske gått längre. Misstänker att vi bägge får sväva i ovisshet om "rätt nyans". Hoppas att det svarta fälltet, beslagen, bufferttalrikarna samt vit märkning och grått tak tar bort lite av det "postgula".
/Ola
-
Ser toppenfina ut! Hoppas man kan få tillfälle att se dem på nästa Mässingsjunta.
mvh Håkan
mvh Håkan
Just den gula färgen verkar vara ett problem. Jag frågade en gång Jon Fast om de första vagnarnas färger och han svarade i ett brev att:
"Första distriktet hade bruna vagnar, brunare och mörkare än dagens färg, andra distriktet hade gråa vagnar, en varm grå färg med en aning ton av grönt. Tredje distriktet hade gula vagnar. Här vet man inte mycket om färgnyans annat att än möjligtvis den gula färg som postvagnarna fick - kanske något blekare?"
Så långt Jon som man får säga var väl påläst i ämnet. Jag har tyvärr ingen bättre källa. Dock slår det mig att jag nog aldrig har sett något citrongult alls från denna period. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag funderar på om det kan ha varit så att det inte fanns något lämpligt färgämne. Wikipedia säger att det första syntetiska färgämnet kom 1856.
/Olof
"Första distriktet hade bruna vagnar, brunare och mörkare än dagens färg, andra distriktet hade gråa vagnar, en varm grå färg med en aning ton av grönt. Tredje distriktet hade gula vagnar. Här vet man inte mycket om färgnyans annat att än möjligtvis den gula färg som postvagnarna fick - kanske något blekare?"
Så långt Jon som man får säga var väl påläst i ämnet. Jag har tyvärr ingen bättre källa. Dock slår det mig att jag nog aldrig har sett något citrongult alls från denna period. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag funderar på om det kan ha varit så att det inte fanns något lämpligt färgämne. Wikipedia säger att det första syntetiska färgämnet kom 1856.
/Olof