NKlJ litt P

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: NKlJ litt P

Inlägg av lars »

Trevligt att du gjort en modell av NKlJs första vagnar!

Jag har försökt få Mika att göra en etsning av NKlJ C 3 till 6 efter "min" ritning i Smalspårigt men han säger att han inte vill trampa in på ditt område.

Lars
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack Lars! Nu hittar jag inte precis vilket nummer ritningen fanns i, men C 3-6 är väl små tvåaxliga särkupévagnar? Mika har ju gjort en rad varianter på det temat så där känns det som jag skulle trampa på hans område om jag gjorde en sån :-) Ja, "hans" och "mitt" område vet jag inte heller, jag inriktar mig främst på NKlJ p g a mitt eget intresse som ju är Finnshyttan anno 1950. Nyare typer som exempelvis de tjusiga Mo och Qo som Thomas P gjort är ingen prio för mig, liksom egentligen inte de tidiga särkupévagnarna heller. Med min nuvarande produktionstakt är jag snarare orolig att jag inte hinner göra de modeller jag själv vill ha inom rimlig tid. Jag kallar min verksamhet för ”NKlJ-modeller” men det är inte för att jag vill tinga alla NKlJ förebilder, utan för att det jag gör nästan uteslutande kommer att ha NKlJ-anknytning, för att jag behöver dem själv. Något enstaka normalspårigt har jag i tankarna, men det är för att jag saknar det och det passar i konceptet. Det trista vore bara om man gjorde en modell och det visar sig att någon arbetat med samma förebild utan att vi kände till varandras planer. Det skulle kännas lite som slöseri med tid, tid man kunde lagt på att göra någon annan modell! Och på samma sätt om jag skulle rita en särkupévagn när jag vet att det finns utmärkta underlag i Skultorp :-) Men jag uppskattar ditt önskemål Lars, och mycket också Mikas hänsyn. Vi kanske ses i Skövde och kan prata vidare??

Jag är för övrigt himla sugen på att montera de där gavlarna, men det har kört ihop sig på jobbet med deadline, resa och annat så det dröjer minst en vecka innan jag kan presentera det. Suck.

/Tomas
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: NKlJ litt P

Inlägg av mikath »

@Tomas Jansson
Det är en självklarhet för mig att visa hänsyn.
Jag har kontakt med olika producenter för att slippa tråkigheter.
Producenter och personer som pysslar med piratkopior kan vi vara utan i denna hobbyn!
Jag har fått oerhörd stor feedback från personer som helt och hållet stöttar mig och tar avstånd till pirater.
Något som jag tycker är bra!

/Mika
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Johan.L »

Men vad är en piratkopia i vårt sammanhang?

Om du gör en modell som någon redan gjort, tillför dina idéer och lösningar. DÅ är det ju inte en kopia, bara en modell med samma förebild. Jag har svårt att tro att trots att en person använder en annans konstruktionslösning så är det inte en kopia, mer en inspiration.

Däremot om man tar någons etsade lok, bygger det och sedan gör en avgjutning så är det mer en kopia, gjord på ett fult och omoraliskt sätt tycker jag.
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: NKlJ litt P

Inlägg av lars »

Ja, vad är en piratkopia? Är alla modeller av SJ Rc-lok piratkopior av Märklin 3043?

Om nu min vän Tomas Janssons firmanamn "NKlJ-modeller" skulle vara ett hinder för någon annan att tillverka och sälja NKlJ-modeller är det redan någon som ligger illa till.

Nu är NKlJ C 3-6 ganska lätta att scratchbygga i styrén, så det är en utväg, som jag kanske tar till någon gång, när jag får tid och lust. Jag har ju prövat detta förut!

Lars
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: NKlJ litt P

Inlägg av mikath »

Jag har talat med Tomas Jansson på telefon och det finns inga problem mellan oss.
Det jag ville göra var att jag ville tacka honom för hans uppskattning av min respekt.

Det finns ingen som har ensamrätt på en förebild, men man kan visa lite hänsyn för varandra.

/Mika
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Johan.L »

Ni får ursäkta, det var inte mellan er två som jag avsåg min kommentar, mer i allmänna sammanhang.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Klas Blomberg »

@Tomas! En otroligt snygg modell du hr gjort. Jag kan bara inte förstå hur jag ska kunna få ihop den med mina klumpiga fingrar....
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Klumpiga fingrar Klas? Det tycker jag inte man ser nåt av din trevliga "härbre-tråd". Jag undrar fortfarande hur du får ihop knutarna, och ser fram mot fortsättningen!

Lars, jag förstår nu att du kanske trodde att jag var inne på tidigt NKlJ (också) eftersom jag gjort de första malmvagnarna. Det är dock mest för att de hängde med såpass länge. Vill du ha en C-vagn snabbt framstår nog plasticard-alternativet som mest attraktivt...

Äntligen blev det tid att bygga lite till! Gavlarna viks ihop av två lager. Vissa hade rundad gavel...

Bild

...medan andra inte hade det. Denna skall bli med rak kant, och rundningen tas bort genom att vicka den försiktigt fram o tillbaka med de andra tre brädorna fast i skruvstycket. Nysilver är ju ganska skört så det går ganska lätt. Blir så här:

Bild

Någon som vet något mer om runding/icke rundning får gärna höra av sig... Jag filar de ytor som möts i 45 graders vinkel så att skarven i det som utgör den yttersta golvbrädan och den som liggen längs med underkanten på alla golvbrädor, blir tät och fin (åtminstone efter lödning). De ytor som blänker vid den röda pilen, alltså.

Bild

Så här nånting, här efter att också kedjorna lötts fast.

Bild

Nu återstår bara stolpar, och lite annat smått!

/Tomas
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Och så blev det dags för stolparna. Eller om vi nu skall kalla dem gavelstöttor kanske. I vilket fall viks de till dubbel tjocklek av följande detalj. Här är också inkluderat de järn som håller stolpen till ramen:

Bild

Här ses den i halvvikt tillstånd:

Bild

Och så efter att också järnen vikts runt.

Bild

Det visade sig att groparna som ses på bilderna (tänkta att, efter uttryckning, simulera de bultförband som höll plankorna) hamnade på fel sida... På denna bild ses hur tre gropar simulerar bultarna. Bara att fylla i med epoxi eller annat fyllmaterial. Jag ser åtminstone precis var den skall i :-) (jo, stolpen är kortad. Full längd för rundad gavel).

Bild

Det är också denna gavel jag blev lite för ivrig att löda samman de två gavelhalvorna. Jag glömde alldeles trycka ut de tre bultimitationerna som håller ett järn på insidan. Det järn som går igenom sidolämmen och som låser densamma med den sprint som sitter i kedjan. Som i sin tur sitter fäst tillsammans med den första av de tre bultarna. Hängde ni med...? Så här från insidan:

Bild

Järnet hamnade nog lite för långt ner egentligen. Lite småpyssel kvar, och till det en fråga (eller ett par...) till den församlade smalspårsexpertisen. Skall se om jag hinner det imorgon.

/Tomas
Skriv svar