Godsmagasin

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Beeblebrox

Re: Godsmagasin

Inlägg av Beeblebrox »

Jag har efter en tids stillestånd med detta projekt fått lite gjort:

Bild
Jag har fått på ytterskiktet på väggarna och sedan putsat dessa. Egentligen är det ganska onödigt eftersom det blir en för grov struktur. Lagom är nog egentligen bara att spruta väggarna, möjligen med en lite för tjock färg. Jag har även målat och därefter börjat montera fönster och fönsterbleck.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Vad kul att få se godsmagasinet igen, blir väldigt fint!

Janne C
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

janclaesson skrev: Vad kul att få se godsmagasinet igen, blir väldigt fint!

Janne C

Tack för det Janne.

Jag har jobbat vidare lite:

Bild
Jag har fått på kanter på plattformarna och lite spackel på ovansidan, för att få lite struktur. Jag har även fått på lite färg, mer skall dock på innan jag är nöjd. Bilden ser lite komprimerad ut, men med tanke på att bara huset är drygt 70cm långt tror jag det räcker.

Bild

Bild
Jag hade ritat fel på de övre fönstren och körde ut nya igår, så nu har jag fått dit alla fönster på huset, de flesta sitter på denna gavel.
Daniel Jonsson
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Lite mer jobb har gjorts i helgen. Jag hade tänkt att köra ut lite nya portar eftersom de jag gjort först inte blev bra, men maskinen var upptagen eftersom vi behövde fylla på lagret inför resan till Habo nästa helg.
När jag kom hem målade jag och limmade dit lite stöttor som taket skall ligga på:

Bild
Ganska många är det längs denna väggen.

Bild
Ännu fler. Det som sitter på husets gavel kan nog se lite märkligt ut, men det är stommen till vad som skall bli ett utskjutande tak över plattformen. Det skall ligga ett plåttak på det. Det kommer även att stöttas upp av balkar i hörnen och väl på plats blir det nog vettigt.
Daniel Jonsson
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Jag har de senaste veckorna pysslat lite med magasinet och nu börjar det kännas som det finns en chans att det kanske blir ett hus någongång. Med tanke på att detta var något vi bestämde att vi skulle ha innan vi flyttade från vår gamla klubblokal så har det gått några år att komma så här långt.
Så här ser det ut nu:

Bild
Det riktiga huset är på provning på banan. Jag har inte kvar det hemma eftersom det nu skall förses med belysning, något jag inte kommer göra själv. Nu syns det utstickande taket på plats med sitt plåttak. Det skall till stöttor i hörnen så det ser ut som taket vilar på dom. Jag kunde heller inte låta bli att ställa lite prylar på plattformen...

Bild
Andra änden. Största som hänt sedan sist är väl att jag har fått alla portar och dörrar på plats. Jag har lämnat det öppet på några ställen så att man skall kunna se in sedan när det sitter belysning inne i huset.
Nu återstår för min del att när jag får tillbaka huset att jag skall se hur jag skall göra taket. Jag hade ritat allt klart men det visade sig att jag måste göra om det eftersom det inte blev bra på det sätt jag ritat så det blir tillbaka till datorn igen. Taket är ett plåttakt med ett antal takfönster.
Daniel Jonsson
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Skam den som ger sej. ;o) Själv hinner jag ej med det som jag vill pga vissa andra sorts åtaganden som inkräktar svårt på fritiden. Men det är alltid spännande att få se bilder och läsa om godstationen. Ett sätt att jobba som imponerar, hälsar en som själv försöker få till sina byggen, men just detta med datorns hjälp verkar vara inte helt utan bekymmer. Men jag ser nu en mycket läcker byggnad som tar form.

Mvh Janne C
mikath

Inlägg av mikath »

@Beeblebrox
Pampigt och imponerande bygge.

/Mika
Skriv svar