TT-m ?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
MJ-önsson

Re: TT-m ?

Inlägg av MJ-önsson »

jodå stenringen är fortfarande kvar, det finns en uppgift i en beskrivning av Bengt Gustavsson (som f.ö. är mkt bra) om att den skulle vara borttagen men den är fel.
enl den uppgiften skulle det ligga en hög med stenar som skulle vara från vändskivan och det ligger mycket riktigt en hög med stenar men dom misstänker jag kommer ifrån stenrampen som saknar "uppkörningsramp" mot stationsidan. kan tänkas att den togs bort i samband med att magasinet byggdes* för att detta skulle komma kloss intill lastrampen för att få längre lastkaj.
Jo jag har också sett att vändskivan saknas på spårplanen över Hörviken, varför vet jag faktiskt inte, den låg ju först i Hällevik
1917 och 1921-1922 flyttades den till hörvik i samband med att den sista etappen byggdes hade varit spännande och fått reda på var i Hällevik den låg även om jag kommer att försöka skildra tiden omkring 1937 för att få med mötes-spåret i Norremark det är därför jag undrar om det revs upp fler spår då, eller om det skedde i samband med att SJ tog över 1942
Kommer jag inte att få fram vilket "bestämmer" jag nog själv att så var fallet (det går ju att riva upp i efterhand om man vill sen)

* vet ej när magasinet byggdes, men misstänker att det endast fanns en öppen lastkaj från början
Skriv svar