Hur fixa enkel stoppbock för H0n3?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Daniel Bergqvist

Hur fixa enkel stoppbock för H0n3?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej,

Finns det någon svenskliknande stoppbock att köpa för H0n3 eller går det att bygga en själv?

Mvh Daniel
Jan B

Re: Hur fixa enkel stoppbock för H0n3?

Inlägg av Jan B »

På Lelången använder vi oss av MRWs stoppbock.
http://www.mrw1.se/
/Jan
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Så här gjorde jag för att få sådana på mina hamnspår: (ber om ursäkt för suddigheten, någon - undrar vem *rodnar* hade ändrat kamerainställningen.)

Bild
Gammal N-skaleräls jag hade liggande passar bra mot min Hon3-räls. Vikt och ihoplött med H0n3-räls som stöd.

Bild
Här har de fått lite färg också. Svart på det vi inte ser/ska se och gult på det som sticker opp.

Bild
... och så här ser de ut på plats.

Kom på att det fanns ju en variant på vagnpråmen min också, den ser ut så här:

Bild
Den här varianten har rundad räl upp från "marken".

Mvh

/Peter
Daniel Bergqvist

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för tipsen.

@Peter: Snyggt. Hur gör du för att böja eller runda rälsen? Använder du en speciell jigg eller verktyg för det?

Mvh Daniel
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Daniel,

När det gäller de översta stoppbockarna så är vikningen jackad med en liten knivfil därefter putsas jacket till det blir en lagom vinkel som sedan låses med lite lödtenn. OBS, jacka bara rälshuvud och rälsliv, låt foten vara orörd så funkar den som ett slags gångjärn.

När jag böjde till den mera rundade stoppbocken så använde jag en skentång (passande namn, men den används normalt av silver- och guldsmeder för att böja en ring- eller armskena. Den tången har en plan skänkel och en halvrund och därmed är det lätt att böja mjuka radier.) Det var lite knöligt för rälen ville gärna kantra så att böjen blev sned och vind, men med lite försiktighet gick det bra. Rundningen är gjord på känn efter bildförlaga. Tvärbommen som kopplet ska stöta mot är en bit pertinax som satts på koppelhöjd.

När jag får tid tänkte jag göra en liten böjapparat för att lättare radieböja räler, men den får jag återkomma om när det blir så dags.

Hoppas det gav lite ideer om inte annat.

Mvh

/Peter
Skriv svar