Kombimaskiner

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
goran

Kombimaskiner

Inlägg av goran »

Finns här någon som har något ont eller gott att säja om kombimaskinerna AT MK3 och M2 MK3 som Schuchardt Maskin AB säljer.
Respektive Julas Meec Tool AT 520.
Nackdelar? Fördelar? Precision?Hållbarhet?
Peter Estelius

Re: Kombimaskiner

Inlägg av Peter Estelius »

Hej!

Har själv funderat mycket över vilken typ och storlek på svarv/fräs man "behöver".

Jag har idag en MJ-189 med hyfsat med tillbehör och har gjort rätt mycket små och stora grejer på den. Nackdelen med en så liten maskin som MJ-189 är ofta att drivlinan är underdimensionerad av ekonomiskäl. Inte så att motorn kanske är för liten, utan mera att resten av drivet är för vekt.

Av just den anledningen håller jag så sakta på att titta efter en lite större maskin, men har liksom fastnat utan att komma vidare.

Har läst på Griffiths Engineerings webbsida http://www.lathes.co.uk/ där det står en del nyttigt om just att välja maskin.
Det är en engelsk sida och i England föredrar man Myford som "modellhobbysvarv". Myford har 90 mm dubbhöjd och ca 430 mm materialkapacitet.

På denna sida nämns också de två olika koncept för kombination av svarv och fräs som du just frågar efter. Om jag minns rätt så favoriserar Tony G just M2-konceptet men om jag förstod det rätt, mest p g a åtkomligheten.

Själv har jag tittat på Schuchardts M2 snarare än AT520 av den enkla anledningen att man kan ju faktiskt "köpa till" ett separat fräsbord om det visar sig att det blir otympligt att ha fräsen på svarven. AT 520s fräs"pelare" är inte möjlig att separera från svarven såvitt jag förstår.

Vad gäller storleken tror jag att den är helt tillräckligt stor. Egentligen skulle det ha räckt med en C3 som har samma dubbhöjd som Myford men lite kortare arbetsstyckekapacitet.

Men då kommer prisfrågan in. Köper man en C3-svarv plus en X2-fräs blir priset från S-maskin ca 14000 ex moms vilket gör separata maskiner ca 3000 dyrare än M2.

M2 har 125 mm dubbhöjd och 400 mm mellan chuck och dubb och en motor på ca 500 W i st för 350 W. Dock har M2 bara sex hastighetslägen där C3 har steglöst.

X2-fräsen har samma MK-fäste som i M2 (C6) spindeln men steglös varvtalsinställning.

Mer om C3 och C6 svarvarna och X2 fräsen kan du läsa om på Arc Eurotrades hemsida http://www.arceurotrade.co.uk/.

Arc Eurotrade har dessutom bra priser på maskinutrustning och tillbehör jämfört med Sverige trots transportvägen.

Mer info finns också på Yahoo groups där det finns gruppsidor om båda svarvtyperna. Sök på M2 resp AT 520.

Det här var kanske inte det raka svar du sökte, men det är svårt att ge ett sådant då det beror så mycket på just dina individuella krav. Men jag hoppas du kan finna mer underlag via de länkar jag gav.

Mvh

/Peter Estelius
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

Jag köpte denna maskin, då jula sålde den för några år sedan:

[link=http://www.made-in-china.com/china-prod ... AT125.html]Min Maskin (AT125)[/link]

För denna gav jag ~6500:- på Jula.

Den maskinen har jag lite blandade erfarenheter av. Det som framför allt irriterar mig är glapp i axlarna för att köra både längs-, topp- och tvärslid. Detta beror på att åtdragningskraften för fastsättningsmuttern för rattarna styr det glapp men får i de gängade axlarna. Drar man åt för hårt blir glappet ok, men då går axleln för tungt. Jag har funderat på att lösa det genom att montera kullager i rattarna, som får ta upp axialkraften då man drar åt muttern. Nackdelem med det är att man i så fall måste ha en låsskruv för läget, då rattarn annars kommer att kunna snurra av sig själv under arbetet.

En annan sak som irriterar är ytbehandlingen på maskinen. Den är målad med tjock färg som släpper i flagor här och där.

Likaså kan man kanske klaga lite på transmissionen som för en hel del oväsen.

Förutom dessa egenheter fungerar maskinen som som förväntat, men förvänta dig ingen toppkvalitet, men kanske är kvaliteten tillräcklig ändå

Skulle jag få tillfälle att byta ut maskinparken i framtiden, så skulle jag satsa på en separat mindre kvalitetsvarv och en dito fräs/koordinatborr. För ~20' tror jag man kan få två hyfsade maskiner. De saker vi bearbetar är av urmakarstolek ofta och det behövs inga stora maskiner, däremot precision.

Några maskiner som jag tycker verkar bra:

[link=http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/copy ... ories.html]CLARKE 300[/link]

[link=http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Chro ... co_84.html]CLARKE CMD1225C[/link]

Dessa maskiner har en högre kvalitet än AT maskinerna, och ett rätt brett tillbehörssortiment, vilket inte är alls oväsentligt.

Gällande Peters kommentar om att fräshuvudet skulle vara ivägen på AT520, så är det bara att svänga undan det om an inte vill använda det. Har aldrig haft några problem med det på AT125 som är av samma typ.

Värt att betänka är dock att AT520 är rätt så mycket storebror till AT125, och bl.a. är rattarna som jag har problem med annorlunda.

Vet inte om du blev klokare, men lite input kanske det var i alla fall.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Hej igen!

Mina erfarenheter från en MJ-189 som är nästan i samma storlek son Johans AT 125 är som följer.

I grunden är maskinen bra. Jag har inga problem att hålla mig på 1/100-delar, d v s precisionen är fullt tillräcklig, men ...

Det är svårt att ställa in glappfria ledskruvar och det beror på avsaknad av lager, precis som Johan nämner.

Drivlinan är för vek. Min har glidlager i ett mellanhjul och det lagret var från början 6 mm innerdia men är nu nästan 7 :-( Ett par kullager i det hjulet skulle göra susen då ett dåligt lager stjäl så mycket kraft att maskinen inte orkar ordentligt längre.

Detta gäller nog de flesta billigare maskiner av de typer Johan och jag har. Större eller mer påkostade maskiner har vanligen bättre doningar, mycket beroende på bättre plats.

Clarke CL300M som Johan nämner är såvitt jag förstår samma maskin som SIEG C3 som säljs av Schuchardt, Fräsen CMD 12225 C vekar vara samma som Julas stora Borr-/Fräs eller bra nära.

Annars finns ju X2-fräsen från Schuchardt. En sådan har vi på meklabbet på jobbet och den verkar fungera tillräckligt bra och noga för det. X2 är ju den fräsdel som hängts på en kort C6-svarv för att bli en M2 multimaskin.

Varför funderar jag på X2 då? Jo den har en rektangulär stolpe med laxstjärtstyrning för fräshuvudet vilket ger mycket bättre sidkontroll än en rund pelare som på CMD 1225 C. Det ger bättre noggrannhet om man blir tvungen att höja och sedan sänka tillbaka fräshuvudet mot ett arbete.

Ja, det är inte lätt att välja rätt och det som är rätt för en är inte rätt för någon annan. Till slut måste man bestämma sig själv ändå.

Mvh

/Peter
Skriv svar