ÖJ Ip vagn i On3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jan Frelin

Re: ÖJ Ip vagn i On3

Inlägg av Jan Frelin »

Det Martyn försöker efterlikna är snarare kreosot, och till just detta använder han vanlig Gunmetal No 53 (annars använder han mycket Metalcote Gunmetal), som torrborstas över en beigegrå yta.

När jag skulle göra en tjärad yta använda jag samma trick (se lokstallsdörrarna), men såg till att ytan var lite mörkare innan jag gick på med Gunmetal

Bild
Thomas

Inlägg av Thomas »

Det ser ju inte så dumt ut, ska hitta någon bit att träna på några gånger först.

Snyggt lok som sticker ut ur stallet
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Loket tar jag inget ansvar för, det är Mats Dahlströms Np.
Tobias Ljung

Re: ÖJ Ip vagn i On3 - juluppdatering

Inlägg av Tobias Ljung »

Tva steg framat och ett bakat: Hade hoppats fa vagnen färdig i ar, men det har dragit ut pa tiden tack vare ett missöde med bromsveven. Och nu har dessutom fosforsyran tagit slut - far köpa mera under jullovet i Sverige... Bromsen ska flyttas lite utat för att kopplet ska fa plats ordentligt. Sen fattas lite smadelar som luckfjädrar, lucksprintar och slutsignalhallare.
Bild
Bild
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Vagnen färdig att malas. Malningen far dock vänta till jag kommit tillbaka pa europeisk mark, eftersom jag inte lyckats smuggla med nagon zinkkromat primer...
Bild
Bild
Bild
Bild
http://ljungz.com/trains/models/workben ... bench.html
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Den här vagnen har äntligen blivit malad ocksa. Även här är det gnuggisdekaler pa sidan och vatdekaler pa langbalkarna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1956

Inlägg av 1956 »

Helt fantastiskt bygge. Det är underbart att se alla detaljer som ju är omöjligt att få till i H0, även för den vassaste byggare. Skall du väderbita vagnen?
mikath

Inlägg av mikath »

@Tobias Ljung
Nu får du ge dig... =)

/Mika
Jan

Inlägg av Jan »

Kan bara hålla med Rikard, ett helt fantastiskt bygge. Man får verkligen stor lust att lämna N-skalan och börja med riktigt modellbygge, om bara platsen hade funnits.

Jan
zikkan

Inlägg av zikkan »

Ja, som vanligt alldeles lysande bygge och finish!! :-)

Jag är lite nyfiken på ett par saker .... :-)

- Hur har du målat "Träfärgningen/slitaget" på insidan av vagnen och bromsarsätet?

- Gnuggisarna på sidorna.... Hur fick du till rutan runt "3220 kg"?? Samt vad är det för tillverkare av gnuggisar och typsnitt??

Mvh
zikkan
Skriv svar