... vilken visserligen var inköpt 1958 om jag inte minns fel och av en tidigare modell än den Millecento som ses på bilden. Men färgen är ganska rätt! Tydligen har det jag brukar kalla Anakronistiska Klubben (det finns en lokalavdelning i Väderstad!) varit framme.
Dessutom var min salig far arkitekten mycket road av byggnadsvård, så han har säkert stannat för att titta på de vackra husen (de förvandlas bums från fattigelände till pittoreska så snart de blivit avlusade och sällsynta).
En ensam Y01:a passerar Lillsjön. Det här är morgontåget mellan Mälarviken och Mollsjö som nyttjas frekvent av elever som går på realskolan i Mollsjö. Det finns ju bara folkskola i Mälarviken.
Den här bilden gillar jag. Trots synbar aktivitet vid lokstallet så ligger den på en sådan nivå att friden inte störs. Spåret till vänster med lokomotorn, vart leder det?
Ja, den frågan fick jag svar på genom att gå bakåt i tråden. Tydligen stickspåret till Mollsjö Lådfabrik.
Järnvägsövergången är ökänd efter diverse tillbud. Senast var det Jöran Persson på Mollsjöholm som, efter att ha provsmakat lite för mycket på det av hustrun ledda företagets nya sortiment, var en hårsmån från att bli påkörd av det omdirigerade Malmötåget när han var på väg till Sjövik. SJ har än så länge inte anlagt området runt spåren vid övergången.
Ett tidigt foto av Herman Schröder. Det måste vara taget redan 1947 eftersom luftledningsstolparna ännu inte var fast monterade. Det förefaller vara liv och rörelse på stationen så man väntar förmodligen på ett snälltåg. Vem det är som lämnar Mollsjö Järnvägshotell i hast är däremot svårt att avgöra...kan det vara Bertil Segerviss kanske?
Den svart-vita bilden ger ett väldigt realistiskt intryck. Naturligtvis är det taget av den eminente Herman Schröder. Vilket år kom han egentligen till Mollsjö/Mälarviken?