Fick en fråga efter detaljer kring bygget. Jag svarar här om det är fler som är intresserade.
Egentligen är detta ett bygge som legat länge på hyllan för oavslutade projekt. Bakgrunden är bristen på byggsatser till normalspåriga svenska godsvagnar i nollan. För ungefär 10 år sedan kom den tyska firman 0-scale models ut med plastbyggsatser till lådvagn av DR littera O10 (typ Halle) och en tankvagn. Båda med samma av Deutsche Wagen Verband standardiserade underrede. Byggsatserna höll hög kvalité och ett rimligt pris. Detta ledde mig på jakt efter vagnar av dessa typer som importerats till Sverige. Det var inte så svårt.
På sjuttiotalet fanns det ungefär lika många svenska godsvagnar i H0 som det idag finns i nollan. Erik Sundström, Jon Fast och Lars Olof Karlsson hade alla dokumenterat vad som kunde göras med modeller av tyska standardvagnar. Tåg, Skarvjärnet och AoH innehöll alla artiklar om lämpliga konverteringsobjekt.
Jag har skrivit om min konvertering av O10 i Modellåg 98 (
artikeltexten), och om Q12 vagnen (där jag fick mycken hjälp av Jon) på
nätet.
Mer om dessa vagnar finns i Eriks bok Svenska Godsvagnar, kapitel 5.12 och 8.04.
Dessa vagnar har fyra meters axelavstånd. Samma underrede fanns även med 4,5 meters axelavstånd. Detta underrede kan numera köpas från Lentz. Tidigare sålde 0-scale models sitt fyra-meters underrede med en extra ram så att man kunde skarva ihop två delar till ett 4,5 meters underrede. Snedsträvorna blir naturligtvis fel och man får förlänga bromsstagen men jag tycker att detta underrede har mer detaljer än Lentz (som från början sitter under hans modell av DR littera O12, Godsvagnsboken kapitel 5.13, och G10, kapitel 3.11).
Jag hade en gammal Xerox-kopia av Tåg med en artikel av Erik som handlade om de OKB grusvagnar som blev ombyggda till Oss och NNss. Den var illustrerad med nedanstående foto. Tyvärr var kvalitén på min kopia inte så bra.
När väl fotot dök upp igen i Godsvagnsboken (kapitel 7.14) kunde jag fortsätta att bygga efter det. Eftersom jag inte hade någon aning om hur höga lämmarna på OKB Oss var fick det bli en vagn utan lämmar, NNss. Måtten är plockade från artikeln i Tåg och Godsvagnsboken. Höjden på plankväggen fick bli en uppskattning.
Ramen och bromsplatformen kompleterades med en golvplåt i mässing. Längs dennas långsidorna lödde jag L-profil vinklade inåt så att det blev en slits att sticka in plankor av 1mm trä mellan horisontell del av L-profilen och golvplåten. På sidorna lödde jag U-balkar och rundstång av mässing. Stolphållarna under golv lärde mig George Friberg att göra. De är fyrkantsrör som kapats i 1 mm långa bitar. Därefter fastlödda på golvets undersida. Slutligen är delen närmast långbalken avklippt och den nedre delen vinklad lite uppåt så den ligger an mot långbalkens undre liv. Runt stolpen har jag lött en bit mässingstrips som jag format med två stämjärn. (Jag fuskade och lödde fast stolparna.)
När allt var målat trädde jag på plankorna. Märkning har jag tyvärr ingen. Tack och lov var den inte så framträdande.
Nu letar jag efter höjden på gavel och sidolämmar för BJ Oss 6712 (kapitel 7.18). Då skulle jag kunna bygga den också. Den har samma 4,5 meters underrede även om det är lite bredare så man får bredda buffertbalken.
/Olof