En WFJ vagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

En WFJ vagn

Inlägg av Ola Ahlström »

Under våren har jag samtidigt med bygget av några andra smalspåriga särkupevagnar från SV&LV även byggt på en 2-klass vagn från Wadstena-Fågelsta järnväg. Denna vagn skiljer sig mot SV&LV:s andra genom att den har tre förnster per långsida men byggsatsen är i sin konstruktion annars lik de andra.

Bild

Med denna vagn, den fjärde av ett otal tänkbara varianter, har producenten förädlat konstruktionen med att bland annat inkludera ett antal extra vitala delar. Som exempel kan nämnas att antalet fotstegskonsoller och slutsignalhållare är fler än vad som behövs och detta är en klar fördel då dessa detaljer, främst fotstegskonsollerna, är modellens svaghet. Jag har dock svårt att se hur man skulle kunna lösa monteringen av fotstegskonsoller bättre men just vid detta monterings/lödningsmoment gäller det att vara noggrann. Efter att byggt ett antal vagnar har jag funnit en metod som jag finner bra. Den går ut på att löda långbalkarna i golvenheten, därefter förtenna nit-imitationen (nitförbandet) och så, med rejält av lödvatten och en avtorkad lödspets, fästa nitförbandet på plats på långbalken. Här gäller det att vara noga och se att hålen i såväl nitförbandet som långbalken kommer rätt. Nu kommer så det svåra momentet att få fotstegskonsollerna på plats. Dessa är så noggrant etsade att de svårligen går att "trycka på plats" utan att förberdelser sker. Jag tar bort grader på konsollerna med en nålfil samtidigt som jag minska ttjockleken något. Hålen i balken borrar jag upp med en 0,4 mm borr och brotchar hålet i vertikal riktning något. Därefer pressar jag försiktigt konsollen på plats med hjälp av en spetsig tång. Det är inte ofta det första försöket går bra varför jag oftast måste upprepa momentet.

Bild

Bild

Bild

Som ni troligen ser återstår några byggmoment på vagnen. Gångjärnen till dörrarna skall slipas ner, handräcken monteras, takdetaljer skall på plats och så skall slutsignalhållare monteras.

Kvarvarande oklarheter gäller färgsättninga och märkning av vagnen. Skall vagnen vara brun, eller möjligen blå? Bar vagnarna något landskapsvapen och/eller bansignatur. Var vagnarna klassmärkta?

För att ytterligar försvåra det hela var vagnarna under tiden fram till deras ombyggnad med plattform och lanternin (1905-1910) klassade som B, BC och C - ett intressant byggprojekt.

/Ola
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 363
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: En WFJ vagn

Inlägg av Klas Blomberg »

Jag håller med om att fotstegskonsollerna är den svaga punkten hos en i övrigt väldigt bra modell - mitt första SV&LV-bygge fick aldrig några fotsteg för att de flög all världens väg när jag försökte pressa in dem i ett obefintligt hål.

Min lösning för fotstegskosollerna är kanske lite enklare:

Jag sticker konsolens spetsar genom nitförbandet innan jag har lött fast det vid långbalken - viker flärparna 90 grader på baksidan och håller fast en liten del av dem med en liten klädnypa - lägger sedan på ett tunnt lager tenn på nitförhandets baksida så att flärparna sitter fast.

Sen klämmer jag fast nitförbandet mot långbalken och värmer från utsidan med lödkolven - flärparna sitter alltså fast mellan nitförbandet och långbalken. Inget borrande, delarna passar på första eller möjligtvis andra försöket och konstruktionen blir riktigt stabil.
Skriv svar