NAEJ grusvagn
-
NAEJ grusvagn
Prototypbygge av I-skrov (pa en NAEJ NN vagn) i nollan. Det här är det "lösa" skrovet. Har även gjort en variant som "permanent" I-vagn. Förebilderna finns pa ÖSlJ, NAEJ I 70 respektive 73.

Re: NAEJ grusvagn
Ser bra ut om vanligt!! Har den "Permanenta" varianten valbar spårvidd?.. 
Mvh
zikkan

Mvh
zikkan
-
Ser fram emot denna vagn.
- Micke Brane
Hej Tobias
Snyggt bygge, synd att jag schratchade dessa 2 vagnar för flera år sedan.
Ser däremot fram emot kolskroven till 64 och 68:an någon gång.
Micke B
Snyggt bygge, synd att jag schratchade dessa 2 vagnar för flera år sedan.
Ser däremot fram emot kolskroven till 64 och 68:an någon gång.
Micke B
En förvirrad återfalls rallare
-
Hej
En fråga, ang vad du menar med det permanenta eller lösa skrovet.
Är vagnen provbygd och det är dax för beställningar.
En fråga, ang vad du menar med det permanenta eller lösa skrovet.
Är vagnen provbygd och det är dax för beställningar.
-
NAEJ 70: Löst grusskrov, här är alla NN vagnsdetaljer kvar, dvs man kan ta bort grusskrovet och lätt bygga tillbaka vagnen till stolpvagn. Med broms.
NAEJ 66: Permanent grusskrov, baserat pa en "kapad" L vagn. Utan broms.
NAEJ 70 är som synes provbyggd, 66:an väntar pa en mindre etsjustering. Sen väntar byggbeskrivningen... som brukar ta tid, eftersom den inte hör till de roligare momenten.
Kolskroven kommer, men de ligger inte överst i projekthögen. Dessutom maste jag bestämma mig om det blir NorthEastern trä eller heletsat. Riktigt trä är snyggt, men innebär mycket merarbete. För en nylackad vagn gar det bra i bara mässingen, men "slitet" eller tjärat trä blir trevligare (mer levande) med äkta vara, tycker jag.
NAEJ 66: Permanent grusskrov, baserat pa en "kapad" L vagn. Utan broms.
NAEJ 70 är som synes provbyggd, 66:an väntar pa en mindre etsjustering. Sen väntar byggbeskrivningen... som brukar ta tid, eftersom den inte hör till de roligare momenten.
Kolskroven kommer, men de ligger inte överst i projekthögen. Dessutom maste jag bestämma mig om det blir NorthEastern trä eller heletsat. Riktigt trä är snyggt, men innebär mycket merarbete. För en nylackad vagn gar det bra i bara mässingen, men "slitet" eller tjärat trä blir trevligare (mer levande) med äkta vara, tycker jag.
-
Den ena prototypvagnen är nu färdigbyggd. Om man tittar närmare pa skylten sa ser man att det är en NN vagn som byggts om till I vagn. Skylten är etsad (med Lit NN) och sedan har jag satt en gnuggis dekal (Lit I) ovanpa. Den andra vagnen kommer att fa motsvarande skylt med baserat pa en L vagn...