SJ Z43 Identifieringshjälp!

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Drivet beställt, kommer på måndag. Dekaler och klarlack klart.
Sen återstår "bara" glasning, viktning och så koppel förståss. Vad använder Ni?
Kan man ha samma koppel på H0 som på H0n3? Kadeekoppel.

/Arne
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Lasse M »

Riktigt snyggt bygge Arne. När det gäller koppel så har Kadee även koppel för H0 som en del använder, bl.a SMJ har jag för mig. Andra använder sig av TB-koppel, bl.a WNJ, vet inte om du känner till TB-koppel? TB-koppel får man själv bygga, fördelen med det är att det är nästan "osynligt".

TB-koppel


Vagn med Kadee-koppel

Vagn med TB-koppel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Arne Falk »

Tack Lasse!

Får se var det landar. Men det lutar nog åt Kadeekoppel.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Bild

Drivet monterat. Går mjukt och fint. Men behöver nog en hel del ytterligare vikt för att få en bättre dragförmåga.
Hur är det, man påverkar väl även "start och stopptrögheten" med en högre vikt?

/Arne
Olof
Inlägg: 1739
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Olof »

Snyggt bygge. "Start och stopptrögheten" påverkas nog inte mätbart av att Du ökar vikten.

/Olof
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Arne Falk »

Tack Olof!

Jag trodde att där blev en större tröghet med en högre vikt. Men så funkar det kanskr inte, Hur som helst måste jag öka vikten. Vägde loket på brevvågen och den visar endast 80 g. Behöver väl det dubbla misstänker jag.

/Arne
Olof
Inlägg: 1739
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Olof »

Arne Falk skrev: Jag trodde att där blev en större tröghet med en högre vikt. Men så funkar det kanskr inte.

Du tror helt rätt. Så fungerar det, men skillnaden mellan 80 och 160 gram tror jag är för liten för att det skall märkas.

/Olof
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av bermod »

Arne Falk skrev: [img]http://
Drivet monterat. Går mjukt och fint. Men behöver nog en hel del ytterligare vikt för att få en bättre dragförmåga.
Hur är det, man påverkar väl även "start och stopptrögheten" med en högre vikt?

/Arne

Härligt att höra att drivet funkar som det ska,då är jag nöjd med vad vi har leverat från plåt till drivning,och grattis till ett enormt fint utfört bygge.Det finns ju gott om utrymme i kåpans främre delar att vikta ner loket,jag har använt Rimbo grandes små blykulor för att få tyngd.
bermod
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Arne Falk »

Tack Bertil!

Jag har försett mig med en påse blykulor som jag tänker peta in lite varstans i korgen. Jag tror man kan få in en del i hyttsidorna också.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: SJ Z43 Identifieringshjälp!

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Viktad o vädrad!
Jag har viktat karossen med blykulor blandade med epoxylim. Tyckte att jag lyckades peta in en hel del, men vikten ökade endast med 50 g. Väger nu 130 g. Får nog nöja mig med det.
Så var det dags för vädring. Tänkte endast ge den lite sot och damm. Med betoning på lite. Men det känns som om det blev för mycket. Detta är nog ett av de svåraste momenten. Jag har föga koll på vad jag gör.
Ser föresten nu att jag har glömt vädra banröjarna.

/Arne
Skriv svar