Anders Johansson skrev:
Kan det vara en fd KBJ-motorvagn
Rätt Anders! Du har vunnit ett kvarts kilo kok-kaffe. Kan avhämtas i Sveas café i Ebbetorp efter påsk. KBJ-motorvagnen kommer att uppstå i VWJ-livré och med fordonsnummer 9. Motorvagnens öden kommer småningom att publiceras i VWJ-tråden och i Smalspårigt.
/Göran
Ps: VWJ verkstad letar förtvivlat efter motorattrapper att monteras bakom de skyddsplåtar som sitter i underkant mitt på vagnen. Hittas dylika attrapper som ser förebildslika ut kommer vagnen att byggas utan skyddsplåtarna. Den som kan lämna tips till Verkstadsansvarig å VWJ utlovas en provtur i fordonet efter färdigställandet. Ds.
Då kanske jag kan ta hem det priset också.
Jag har en påse med Fordson-motorer som kan fås att likna aktuell motor.
De kommer från Teknobygg.
De har drivväxel mm som kan behöva filas bort men hyfsat bra blir det i alla fall.
De flesta Kalmarvagnarna hade två motorer men just den här finns det uppgifter om att
den bara hade en, ev senare ombyggd till två.
Vill framföra mitt djupt kända tack enär verkstadsförman Knut Karlsson (mera känd som, ja just det Kardan-Knut) är oförmögen till detsamma då han bockade och bugade sig så djupt att han föll ner i smörjgropen i VWJ:s vagn- och lokverkstad. Efter vila några timmar och omplåstring hos provinsialläkare Jacob Hagbard i Rödesund rapporteras att Kardan-Knut är tillbaka vid ässjan i verkstaden.
Visst var det så att VWJ nr 9 hade två motorer. Som du så riktigt påpekar så var nr 9 utrustad med endast en motor. Den svåra stigningen från Ebbetorp till Snärtan blev för mycket för nr 9, i synnerhet med en passvagn i kroken. Inte ens någon av de allra äldsta 1800-talsvagnarna, som VWJ köpt för en billig penning från grannförvaltningen Hjo - Stenstorps jvg orkade 9:an dra uppför backen till Snärtan (avtalet lär ha undertecknats efter intagande av en betydande mängd punch å Stora Hotellet i Tidaholm. Än idag diskuteras vem som gjorde den bästa affären).
/Göran
Anders Johansson skrev:
Då kanske jag kan ta hem det priset också.
Jag har en påse med Fordson-motorer som kan fås att likna aktuell motor.
De kommer från Teknobygg.
De har drivväxel mm som kan behöva filas bort men hyfsat bra blir det i alla fall.
De flesta Kalmarvagnarna hade två motorer men just den här finns det uppgifter om att
den bara hade en, ev senare ombyggd till två.
Tänkte precis tipsa Göran om Tekno-Byggs Fordsonmotorer, ett tips som jag ju fick via dig på något mj-forum.
Mitt eget bygge av motorvagnen är ännu inte påbörjat men motorer är inhandlade. Skulle vara intressant med en beskrivning av hur man ska modifiera motorerna för att dom ska stämma så bra det går. Finns kanske fler än jag som inte har en aning om vilka ändringar som behöver göras på motorerna?