Alternativ till Mashima 1020?
Alternativ till Mashima 1020?
Vad finns det för alternativ till Mashima 1020?
Som avslöjats i en annan tråd så håller jag på med att sätta ihop HNJ verkstads byggsats till MLJ Berg. Eftersom jag fick en av de sista byggsatserna så följde det inte med någon motor. Det är på sätt och vis en fördel eftersom jag är fri att välja motor själv. Byggsatsen är gjord för en Mashima 1020 men som en av mina hus-gudar, Ian Rice skriver: use the best motor you can afford and the biggest motor you can conceal
Större än Mashima 1020 får den inte vara men vad kan man få om man lägger på lite pengar? Och tycker ni att det är värt det?
/Olof
Som avslöjats i en annan tråd så håller jag på med att sätta ihop HNJ verkstads byggsats till MLJ Berg. Eftersom jag fick en av de sista byggsatserna så följde det inte med någon motor. Det är på sätt och vis en fördel eftersom jag är fri att välja motor själv. Byggsatsen är gjord för en Mashima 1020 men som en av mina hus-gudar, Ian Rice skriver: use the best motor you can afford and the biggest motor you can conceal
Större än Mashima 1020 får den inte vara men vad kan man få om man lägger på lite pengar? Och tycker ni att det är värt det?
/Olof
Re: Alternativ till Mashima 1020?
Visst finns det alternativ då tror jag du blir hänvisad hit,inte gratis men förnämliga motorer och SB är snabba att leverera.Själv tänker jag nog lägga dit en Maxon 10/17 motor och testa,pris ca 39 Euro
bermod
http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=67_208
bermod
http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=67_208
Men Maxon 1017 har axeldiameter 1 mm medan Mashiman har axeldiameter 1,5 mm. Hur löser man det?
/Olof
/Olof
Svarva själv eller någon annan till dej ett "rör" med innermått 1 mm,yttermått 1,5 mm.Så har jag på nån faulhabermotoraxel,då gällde det 1,5 mm till 2 mm.
loktok skrev: Svarva själv eller någon annan till dej ett "rör" med innermått 1 mm,yttermått 1,5 mm.Så har jag på nån faulhabermotoraxel,då gällde det 1,5 mm till 2 mm.
Jo men det blir 0,25 mm godstjocklek utan glapp. Kräver inte det brotch för hålet och urmakarsvarv för ytterdiametern?
Finns det andra motoralternativ med 1,5 mm axel?
/Olof
Olof skrev:loktok skrev: Svarva själv eller någon annan till dej ett "rör" med innermått 1 mm,yttermått 1,5 mm.Så har jag på nån faulhabermotoraxel,då gällde det 1,5 mm till 2 mm.
Jo men det blir 0,25 mm godstjocklek utan glapp. Kräver inte det brotch för hålet och urmakarsvarv för ytterdiametern?
Finns det andra motoralternativ med 1,5 mm axel?
/Olof
Det här mässingsröret har jag för har 1 mm innerdiam.Ring och kolla med MJ-Hobbyexp.
http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... &pid=KS081
bermod
Jag slog till på en Maxon 1017. SB hade dessutom hylsor för att få upp axeldiametern till 1,5 mm.
Olof skrev: Jag slog till på en Maxon 1017. SB hade dessutom hylsor för att få upp axeldiametern till 1,5 mm.
Synd där hade vi kunnat samköpt och spart 15 Euro jag beställde ett antal motorer bl.annat 10/17 och kuggdrev i fredags.Hylsorna är avkapade mässingsrör och är svindyra.
bermod
Om jag betalat €2 för ett avkapat mässingsrör blir jag sur. Jag hade väntat mig något mer avancerat från SB.
/Olof
/Olof
Olof skrev: Om jag betalat €2 för ett avkapat mässingsrör blir jag sur. Jag hade väntat mig något mer avancerat från SB.
/Olof
Jag gick på samma mina för ett par månader sedan när jag köpte från 1,5-2 mm ,försent nu men rörstumpen hade du fått gratis av mig,eller 6:-kr i porto.
bermod