Jag önskar att få förslag på något lämpligt objekt för ett första försök
att löda ihop en mässingsvagn. Jag är underkunnig om elektroniklödning
men har aldrig gett mig på ett mässingsbygge.
/Sören
Mässingsbygge, förslag på ett lämpligt objekt för första för
-
Re: Mässingsbygge, förslag på ett lämpligt objekt för första
Hej Sören!
Rimbo Grandes byggsatser är inte bara kompletta, de är dessutom mycket bra konstruerade och med suverän passform. Jag har väl ett 15-tal RG-vagnar bakom mig och har en viss erfarenhet. Jag skrev i en av Modelltågsböckerna på 1990-talet en liten artikel om den lilla finkan från MÅJ (RG best.nr 3004) och minns den som väldigt lättbyggd. Annars finns ju också finkor med korgen i plast och undderrede i mässing. Detta innebär minimalt med lödarbete men ger ändå väldigt trevliga vagnar (Litt Gp t ex).
Hälsningar
Göran Tholin
Rimbo Grandes byggsatser är inte bara kompletta, de är dessutom mycket bra konstruerade och med suverän passform. Jag har väl ett 15-tal RG-vagnar bakom mig och har en viss erfarenhet. Jag skrev i en av Modelltågsböckerna på 1990-talet en liten artikel om den lilla finkan från MÅJ (RG best.nr 3004) och minns den som väldigt lättbyggd. Annars finns ju också finkor med korgen i plast och undderrede i mässing. Detta innebär minimalt med lödarbete men ger ändå väldigt trevliga vagnar (Litt Gp t ex).
Hälsningar
Göran Tholin
-
- Kontakt:
Huvudsaken är att det är nåt du gillar själv och att det finns bra byggbeskrivning. Jag skulle rekommendera nåt från RimboGrande. Varför inte deras Gp, underredet i mässing, korgen i plast, vilket gör det lätt att få ett snyggt resultat även som nybörjare (allt lödkladd man ev. gör sig skyldig till hamnar ju 'under kjolen'). Hur jag byggde den kan man se här om man vill.
På min hemsida finns f.ö. en del nybörjartips och några byggen presenterade.
H
På min hemsida finns f.ö. en del nybörjartips och några byggen presenterade.
H
-
Tack för för svaren, jag gick på Ditt förslag Göran efter att ha läst
artikeln i årsboken.
Det ska bli spännande att se om jag får ihop det.
/Sören
artikeln i årsboken.
Det ska bli spännande att se om jag får ihop det.
/Sören
Jag skulle föreslå ett hus eller liknande som första bygge. Då kan Du fokusera på bygget och och behöver inte fundera på att det skall kunna rulla bra.
Titta t.ex. på SV&LV våghus ([url]http://www.svlv.se)[/url]
/Olof
Titta t.ex. på SV&LV våghus ([url]http://www.svlv.se)[/url]
/Olof