Just nu provbyggs BJ N3 och BJ Åt, och alla delar har gått till gjutning. Loken, som får kompenserat chassi, kommer att packas i UK, varför det inte skall dröja så länge innan dessa kan levereras. Det finns ett fåtal byggsatser att beställa!
När nu BJ-loken är klara, drar vi intensifierar vi arbetet med Gp/Gt - loken!!!
Loken kommer, som jag meddelat tidigare att levereras som:
1. VGJ öppen hytt
2. SJ 1943 med vedskorsten
3. SJ 1949 med hög panna och rökskärmar!
Det kommer även att kunna köpas vissa delar som tex skorstenar, så att andra individer kan byggas. Till byggsatsen kommer lokskyltar till alla VGJ maskinerna, samt ett urval av SJ-loken.
Loken kommer att levereras för HOn3, samt att det även kan byggas för 12 mm. Jag är ännu inte på det klara med hur jag skall få loket att fungera för 9mm. Jag kan inte ta alltför stora kostnader för att justera för 9 mm - antalet beställningar är förutom de tekniska problemen, alltför få. Jag får återkomma om detta!
Loket är svår att göra i modell och mycket är avhängigt av vilken radie loket skall kunna köras i. Jag har inte bestämt detta ännu, och tar gärna en diskussion om detta!
Gp/Gt-lok
-
Re: Gp/Gt-lok
Jag vet att vi har 60 cm minimiradie på Trefoten, det är väl ungefär det största man kan föreställa sig på en hemmabana över huvud taget.
-
Jag har 40 cm radie på min hemmabana och hoppas det ska räcka.
Mvh
/Peter
Mvh
/Peter
Hej Göran!
Brist på utrymme tvingar mig att bygga med ca 40 cm kurvradie på min bana. Hoppas du kan få Gp-loket att klara den radien.
Mvh
Anders
Brist på utrymme tvingar mig att bygga med ca 40 cm kurvradie på min bana. Hoppas du kan få Gp-loket att klara den radien.
Mvh
Anders
40 cm vore tacksamt om det går!
mvh
Johan
mvh
Johan
-
Går Gt-loket att köra i 400mm radie så är det tacksamt, men innebär det påtagliga kompromisser med skalenligheten så tar jag hellre krav på en större radie.