Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1735
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Olof »

Är det någon som har provat eller har idéer om vad man kan göra för att få ett flexibelt chassi på Berg?

Sitter och tittar på HNJV byggsats till MLJ Berg. Byggsatsen är konstruerad med stelt chassi. Inget fel med det egentligen om jag bara hade haft bättre spårläge på min MLJ-anläggning (http://lundarallarna.se/wiki/doku.php?id=limhamn_ii).

Lokets hjulbas är relativt kort och jag ser ingen plats för svänghjul. Dessutom är den tänkt att köras analogt så någon nytta av en SuperCap har jag inte heller. Återstår att se till så att alla hjul ständigt har kontakt med rälsen och då måste jag överge det stela chassit.

Är det någon som har provat eller har idéer om vad man kan göra? Egentligen är ett C-axligt lok som gjort för "compensation". Haken är att på Berg så driver motorn på mitt-axeln via en ganska lång växellåda till en motor som sitter bakom axel II. Helst bör väll drivaxeln vara fast men vad jag kan förstå så måste minst mitt-axeln och ytterligare en axel vara rörlig för att trebenta-stols principen skall fungera.

Mike Sharman, Ian Rice och Lars Juhlin på SMJ har skrivit väldigt mycket om Flexichassi så jag går inte in på teorin här. Om Du vill veta mer rekomenderas boken om Ekenholmsbanan(http://www.smj.org/prylboden/forlag/bok.php)

Tack på förhand

Olof
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Anders Östlund »

Tror du inte det räcker med "fjädrande" axlar på främre och bakre axeln? Det borde funka bra om du kan få tyngdpunkten att hamna ganska rakt över mitt/drivaxeln. Loket blir då som en "vippbräda" som balanserar på mittaxeln. Har du fjädrar på axlarna framför och bakom så kommer de två att "balanseras" kring mittaxeln vid ojämnheter, dvs hela loket blir en "balansarm" på något vis. Gäller avvikelser i längsled, i sidled så tar fjädrarna upp kraften men loket kommer följa mittaxlens "vippningar". Men det är väl samma som på ett kompenserat lok med fast axel...

Som sagt, se till att loket får sin tyngdpunkt över mittaxeln och kör med avfjädrade lager på främre och bakre axeln, bör funka OK om det är kort hjulbas...?

Eller tänker jag helt fel nu?
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1735
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Olof »

Anders Östlund skrev: Tror du inte det räcker med "fjädrande" axlar på främre och bakre axeln? Det borde funka bra om du kan få tyngdpunkten att hamna ganska rakt över mitt/drivaxeln. Loket blir då som en "vippbräda" som balanserar på mittaxeln. Har du fjädrar på axlarna framför och bakom så kommer de två att "balanseras" kring mittaxeln vid ojämnheter, dvs hela loket blir en "balansarm" på något vis. Gäller avvikelser i längsled, i sidled så tar fjädrarna upp kraften men loket kommer följa mittaxlens "vippningar". Men det är väl samma som på ett kompenserat lok med fast axel...
Eller tänker jag helt fel nu?
Anders Ö


Hej Anders (och andra)!

Har någon provat den variant Anders föreslår?

Jag har hittat denna genomgånghttp://www.clag.org.uk/41-0rev.html av möjligheterna. De verkar inte vara så pigga på individuellt avfjädrade axlar på treaxliga lok. "The three-axle loco is the most common steam wheelbase configuration, but is probably the most difficult to reproduce in fully sprung terms in small scale models." Det är därför jag skulle vilja ha kommentarer från någon som byggt detta eller annat tre-axligt lok med drivning på mittaxeln.

Just nu funderar jag på först prova att ha alla axlar rörliga förbundna med en "continous spring beem" placerad under lagerboxarna för att få plats. (Vad heter "horn blocks" på svenska?)
Om det inte funkar får jag försöka byta ut motor och växellåda så jag får drivning på en fast bakaxeln.

Men jag är tacksam för alla tips. Detta är mitt första byggsatslok i H0. Det enda ånglok jag byggt tidigare är i nollan och med stelt chassi. Det gick hyffsat innan det var stulet men det var tack vare lite elektronisk magi.

/Olof
Kenny
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 10:30

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Kenny »

Olof skrev: Vad heter "horn blocks" på svenska?)
~~~~
/Olof


Axellager dvs den grej som sitter runt axeln och som stöds av någon form av fjädring uppifrån och som kan röra sig upp och ner i ramen.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Olsson »

Nja, "horn block" heter helt enkelt hornblock på svenska (hornblocket sitter fast i ramen), men i detta sitter axellagret...
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Anders Östlund »

"fully sprung terms" - Haken här var väl att det inte blir "fully" utan bara två axlar som är fjädrande... Mitt axeln är ju fast vilket är "problemet".

Ett annat förslag jag fått på en 2-8-0 (gissa vilken) är att använda "Springy beams". När det gäller 2-8-0 så verkar den "allmänna uppfattningen" vara att de behöver inte kompenseras utan kan med fördel utföras med fjädrande axlar. Men ett förslag jag fick var att använda "Springy beams" som då innebär att man sätter fjädrande balanser mellan axel 1 och 2 samt 3 och 4. Löphjulet ingår inte i ekvationen utan ges bara ett lätt fjädertryck "som normalt". Balanserna skulle utföras i tunt fjädrande material, en tråd, som dels gav en viss kompensation men också kunde tillåta viss fjädring på axelboxarna individuellt.

Kan detta vara ett alternativ? Sätt en "Springy beam" som får sin balanspunkt ovanför mitt axeln och då ger en avfjädring av axeln samtidigt som man får "kompensation" mellan axel 1 och 3. Det låter rätt OK för mig, men jag slipper ju experimentera... ;-)

Är det begripligt? Fråga om annars så får jag försöka detaljera mig...

Hälsar,
Anders Ö

EDIT: Sorry, nu ser jag att du nämner en "continous sprung beam", dvs samma princip som min men bara nästan. "mitt" förslag ger som sagt en viss kompensation samtidigt med fjärdring. Hmm, lätt att vara teoretiker, men testat har jag inte gjort...
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1735
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Olof »

Hej Anders!

Synd att Du inte hunnit pröva :-) men jag tror vi pratar om samma lösning som Du funderat på (till Gt?).

Titta på skissen nedan. V är hjulaxlar och A stöd fästa i chassit. Tråden som utgör fjäder sitter under hornblocken för att få plats.

Kod: Markera allt

    V      V       V   
-------------------------
A      A       A        A
Chassit kommer att hänga i 4 punkter på var sida. Eftersom tråden inte är delad blir det en viss ballansering. Trycks första axeln upp dras andra axeln ner. Förutsättningen är att alla axlar är rörliga och att den fjädrande tråden kan röra sig fritt i fästena. Jag har beställt hornblock till tre axlar. Nästa steg är att vika ihop växellådan för att se om den får plats mellan hornblocken. Det lär bli en del experiment. En intresant fråga är hur jag skall göra reaktionsstagen till växellådan. Det verkar också vara trångt så en mindre motor behövs kanske.

/Olof
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Anders Östlund »

Hej!

Min fundering var till Np och jag läste en massa och diskuterade via något forum på nätet som jag inte minns var längre...

Jag tänkte så här:

Kod: Markera allt

      V       X       V
   ----------------------
              A
V = Axel i rörligt hornblock, X = fast axel.

Då får du en "gungbräda" kring mittaxeln medan de båda "kompenserade axlarna" är dels det men också fjädrande. Men om man lyfter "kravet" på att mittaxeln ska vara fast så är nog din skiss bättre. Risken för en i längsled vaggande gång kanske är större med denna lösning...

Med den du föreslår, blir inte effekten av ett tryck på främre axeln att även bakre axeln lyfter? Beror på hur "slingrig" tråden är men båda lösningarna är väl i någon mån en "kompromiss" och int enligt Flexchas-principerna fullt ut...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1735
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fjädrande chassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Olof »

Hej Anders och andra!

Det här är inte Flexichas över huvudtaget. Flexichas bygger på stela förbindelser mellan axlarna och tre upphängningspunkter. Det här handlar om fjädrade axlar som är ett alternativ till Flexichas. På denna länk http://www.clag.org.uk/41-0rev.html flaggas för lite problem med Flexichas på 0C0 lok. De varnar för att det är svårt att få jämn fördelning av axeltrycket.

Att förbinda axlarna med fjädrande balkar är mer likt individuellt fjädrade axlar med balanser mellan fjädrarna. Eftersom axlarna är avfjädrade kan man ha mer än tre upphängningspunkte och ändå garantera att alla hjul ligger an mot rälsen. Om fjädringstrycket är rätt.

Jag är lite fundersam på gungbrädes-varianten. Blir den inte känslig för var tyngdpunkten hamnar? Eldaren vill kanske ha horisontell vattenyta i pannan :-)

Intressant synpunkt på att bakaxeln går upp om framaxeln gör det. Det hade varit intressant att höra från någon som provat.

/Olof
Anders Östlund
Inlägg: 664
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Flexichassi till MLJ 3 Berg - hjälp önskas

Inlägg av Anders Östlund »

Att förbinda axlarna med fjädrande balkar är mer likt individuellt fjädrade axlar med balanser mellan fjädrarna


Exakt, det var den "kompromissen" jag syftade på... ;-)

"Gungbrädan" kräver nog att tyngdpunkten på loket hamnar ganska rakt över mitt axeln, kanske lite åt sidan med kompensering genom lite högre fjädertryck. Man skulle (rent teoretiskt) kunna hantera andra tyngdpunkter genom att flytta balanspunkten, men det blir nog orimligt mycket laborerande av det...

Nu har jag nog teoretiserat tillräckligt i denna tråd... ;-) Även jag är intresserad om någon faktiskt har testat...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Skriv svar