Endelig fikk jeg malt alt bølgeblikket til taket.
Fortsatt ikke helt fornøyd, men jeg tror jeg er på sporet.
Her er platene lagt opp til ære for fotografen, i bakgrunnen fotobeviset på at rust *kan* være sinnsykt orange!
Mine plater er fortsatt litt for gule, men jeg lar det passere.
Fremgangsmåten min er som følger:
1. Aluminiumsplatene ble grunnet med matt Humbrol svart. (Alle andre farger var Vallejo, brukte Humbrol fordi jeg innbiller meg at den biter litt bedre på metall)
2. Platene ble så sprøytlakkert med normalt lufttrykk (Ca 2 bar) med Vallejo 034 Burnt Cadmium Red.
3. Blandet så en mix basert på 027 Orange Red brukket med litt 033 Yellowish Rust. Sprøytlakker platene med ekstremt lavt lufttrykk (Under 0,5) bar, slik at malingen blir liggende i tydelige prikker på det røde underlaget. Altså helt motsatt av det vi vanligvis prøver å oppnå!
4. Punkt 3 gjentas men denne gangen med 022 Light Orange som base. Thats it.
Jeg synes teksturen ikke har blitt så gal, men det er en hårfin balansgang å få til tydelige prikker som samtidig ikke blir for store.
Hvis noen lurer på hvorfor jeg maser om disse prikkene, ta en kikk på dette nærbildet av en rusten bølgeblikkplate:
Her ser man tydelig hvorfor det ikke fungerer med silkemyke airbrush pålegginger. Ihvertfall ikke i O-skala.
Denne platen er forøvrig fra et annet hus enn referansebildet lenger oppe, og skulle jeg prøvd å etterligne denne rustvarianten ville jeg benyttet 034 som base i punkt 3.
Men her må man gjøre seg sine egne erfaringer! Og noe av det viktigste: Ha referansebilder for hånden! Det er ekstremt vanskelig å basere seg på hukommelsen når man skal blande farger!