Må lödkolven värma - men hur mycket?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Bengt Andréasson

Må lödkolven värma - men hur mycket?

Inlägg av Bengt Andréasson »

"Må lödkolvarna värma våra frusna själar", skrev Göran T den 23 december i [link=http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... 8&start=30]"Min anläggning"[/link] nedan.

Till mig kom tomten med en lödstation, där jag digitalt kan ställa in lödkolvens temperatur mellan 150 och 450 grader C. Fiffigt tror jag, för jag har lödtenn med smälttemperatur på 225, 188, 145 resp 70 grader C om jag förstår rätt.

Jag antar att jag skall ställa in en högre spetstemperatur än resp. lödtenns smältpunkt, för att värma lödstället till lödtennets smälttemperatur. Högre än det lödtenn jag använder, men helst lägre än intilliggande lödnings smälttemeratur (eller kyla denna).

- Men hur mycket? Finns det några tumregler?
- Vad händer med lödtennet om det blir för varmt (över sin smältpunkt alltså)?

Jag vet inte om Göran avsåg att låta lödkolven värma "en och annan cognac" också, eller om dessa skulle värma själarna? ;-) Där är dock temperaturgränsen 78 grader C värd att beakta!

Så vill jag passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt år!

/Bengt
14Kjell Å Granander

Re: Må lödkolven värma - men hur mycket?

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Det rinner kanske bort från lödstället.
Betänk att det värsta som kan hända är en sån här jätteful KALLÖDNING
det ska du definitivt undvika! Håll något över det lod du har i handen det räcker.
Mvh Kjell Granander
Anders Johansson

Inlägg av Anders Johansson »

När man löder elektronik, som inte behöver så mycket värme som modeller, är rekommendationen att ställa kolven på 370°C när man har 183°C tenn, (blyat).
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

Jag löder oftast med elektroniklödtenn (c:a 240gr smältpunkt) Jag har min lödstation standardställd på 345gr. Man vill ju inte bara smälta tennet, utan att det ska flyta ut tunnt också. Jag använder flussmedel från Effekto som jag brukar väta lödstället med innan jag tillför värme. Situationen avgör om jag har tennet på lödkolvsspetsen eller tillför det med lod från sidan. Jag använder 0,5mm lod, vilket gör att mängden tillfört tenn är hyfsat lätt att hantera.

Ska jag löda ihop två flata större ytor kan det hända att jag ökar temperaturen till 370gr, för bättre värmespridning.

Lågtemperaturtenn använder jag bara i yttersta nödfall. Löder man snabbt, med hög temperatur på kolven brukar värmen stanna rätt så lokalt, så jag tycker att det sällan behövs.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Jag brukar lägga mig 100 grader över tennets smälttemperatur, då går lödningarna snabbt, vilket minskar värmespridningen i lödobjektet.
Göran T

Inlägg av Göran T »

Hej Bengt!
Du måste varit snäll som fick en sådan fin lödstation i julklapp. Det har jag önskat mig i många år men ännu inte fått. Jag kör med min gamla Velleman, inköpt på Svebry i Skövde för 5-6 år sedan. Nackdelen med den är att det bara finns en typ av spets och det är den där lilla spetsiga rackaren som är avsedd för lödning av elektronikkomponenter. Den funkar sämre på större mässingsytor, såvida man inte använder lödtenn med 145 graders smältpunkt, vilket jag brukar göra då. Som regel har jag lödstationen ställd i bottenläge vilket ger en temperatur på ca 350 - 400 grader (det finns ingen digital visning som sagt). Smådetaljer löder jag med Vellemannen/225 graders lödten. Måste jag löda större plåtar med lödtenn med högre smältpunkt så använder jag min gamla, väl inkörda Weller 75 W med bred flat spets. Som fluss använder jag sedan många år 12 % fosforsyra. Longlife-spetsarna gillar dock inte fosforsyran om den är för starkt koncentrerad har jag märkt. Jag kanske skulle prova med cognac istället (visst var det ett kul syftningsfel i mitt inlägg den 23:e dec? Det bjuder jag på :-) )?
/Göran
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Göran T skrev: Jag kanske skulle prova med cognac istället (visst var det ett kul syftningsfel i mitt inlägg den 23:e dec? Det bjuder jag på :-) )?
/Göran

Kanske sker då antändning så att man verkligen får en snabb upphettning.... Dessutom måste det lukta härligt....

Jag tycker dock sådan aktvitet hamnar i facket för spritmissbruk....för Cognac finns betydligt bättre användningsområde...:)

VH

/JOhan
Vänliga hälsningar

Johan
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Finessen med en bra lödstation är ju att man kan sänka tempen för att löda fasat saker på något som är fastlött tidigare med t.ex lågtemplod. Men då gäller det små saker. För större saker är det som Göran säger mejselmodellen på mer än 50w som gäller eller större än då. De här små spetsarna som värmer fort har ju den egenheten att dom kallnar lika fort. Alltså kiör dubbelt, ha en normallödkolv på om värmen inte räcker till. Var återhållsam med Effekto ta hellre fosforsyreblandningen. Håll all lödvätska borta från allt med järn i, det rostar som f-n. Gör en fot till flaskan, t ex en träkloss med exakt borrat hål, fodra hålet med lite kilister och tryck ner flaskan. När du kikar koncentrerat på lödstället är det förvånande lite du ser vad du har under vänsternäven. Det kan vara syraflaskan du vält. Lägg något billigt och o-ömt på arbetsbordet. Ett tips är spill från parkettbrädor, ganska vanligt att man gör nuförtiden.
mvh Kjell G
Skriv svar