Värsta nybörjarfrågan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Re: Värsta nybörjarfrågan

Inlägg av Lasse M »

Jan Frelin skrev: Jag är rätt säker på att passformen på Rimbos byggsats är bättre.

Vad baserar du den säkerheten på? Blir nyfiken eftersom jag är väldigt sugen på just en "sportare" i "brist" på Rimbo Grandes med gummiinfattade fönster.
Jonny L

Inlägg av Jonny L »

Anders J skrev:
Den rundare Z4:n, har den gått på 1067 mm spv? I såfall..har den trafikerat Karlshamn-Vislanda?

Ja det har den kolla under Fotoalbum på länken nedan sedan historiska bilder (längst ner på sidan)
[link]http://kulturguide.regionmuseet.m.se/he ... index.html[/link]

MVH/A

Suveränt!! Tack för hjälpen! Den sidan har jag missat helt. Sökmotorerna är inte fullkomliga.

MVH
Jonny
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Lasse M skrev:
Jan Frelin skrev: Jag är rätt säker på att passformen på Rimbos byggsats är bättre.

Vad baserar du den säkerheten på? Blir nyfiken eftersom jag är väldigt sugen på just en "sportare" i "brist" på Rimbo Grandes med gummiinfattade fönster.

Rescensionerna i Smalspårigt av respektive byggsats.
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Jan Frelin skrev:
Lasse M skrev:

Rescensionerna i Smalspårigt av respektive byggsats.

Ok, minns bara att recensionen om "sportaren" påpekade att det var några fel mått på byggsatsen, inget om att passformen dessutom var "dålig". Får nog ta och leta upp numret och läsa recensionen igen.
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Lasse M skrev: Ok, minns bara att recensionen om "sportaren" påpekade att det var några fel mått på byggsatsen, inget om att passformen dessutom var "dålig". Får nog ta och leta upp numret och läsa recensionen igen.

Det tycker jag låter som en utsaga om passform.
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Jan Frelin skrev:
Lasse M skrev: Ok, minns bara att recensionen om "sportaren" påpekade att det var några fel mått på byggsatsen, inget om att passformen dessutom var "dålig". Får nog ta och leta upp numret och läsa recensionen igen.

Det tycker jag låter som en utsaga om passform.

Passformen kan ju vara bra trots att modellen innehåller måttfel som ger modellen fel proportioner. Som jag minns det så rättade Anders som skrev byggrecensionen till proportionerna på modellen, har för mig att bl.a hytten var lite för hög och så var det nog även något med bakhuven som rättades till. Jag har inte haft tid att leta upp numret av Smalspårigt ännu.

Men att där skulle vara dålig passform på modellen minns jag som sagt inget av och låter konstigt då jag aldrig tidigare upplevt dålig passform på några andra etsplåtar från Bygg-Svenskt, därför jag blev förvånad av det du skrev. Men visst, det kan ju ha blivit något passformsmåttfel på just denna modellen. Får nog ta och leta upp numret av Smalspårigt nu och läsa artikeln igen.
Jonny L

Inlägg av Jonny L »

Verkar som att det får bli H0n3 istället. Det är nog dumt att som nybörjare börja med H0m, eftersom utbudet av svenska lok o vagnar verkar vara i det närmaste obefintligt.
Ändå blir det svårt...läser nämligen på Trefotens hemsida att de använder code 55-räler+kopparpertinax och jag antar att det är vedertaget hos flertalet H0n3-byggare. Hittar dock ingen svensk firma som säljer sådana räler+pertinax. Måste man verkligen beställa detta från annat land?
MVH
Jonny
Peter Estelius

Inlägg av Peter Estelius »

Hej!

Har köpt både färdig flexräls och växlar av Rimbo Grande. Det är enklare än att handlägga själv ;-)

Visst blir det säkert snyggare med handlagt, men åtminstone jag har dåligt med tid för det då jag vill komma någon vart på den där timman man lyckats hitta.

Mvh

/Peter
Jonny L

Inlägg av Jonny L »

Hej!
Jag funderar också på att skaffa flexräls, men tycker att det verkar kul att ha "tillverkat" rälsen själv. Tidsbristen är dock påtaglig även för mig, så man kanske skulle tänka om..?
Daniel C

Inlägg av Daniel C »

Peter Estelius skrev: Hej!

Har köpt både färdig flexräls och växlar av Rimbo Grande. Det är enklare än att handlägga själv ;-)

Visst blir det säkert snyggare med handlagt, men åtminstone jag har dåligt med tid för det då jag vill komma någon vart på den där timman man lyckats hitta.

Mvh

/Peter

Hej!

Funderar oxå på att inhandla lite H0n3 räls & växlar från RG. Vad har dom för utbud? Code? Ska ta kontakt med dom själv för att höra lite om pris mm men kul att höra sig lite för med någon som redan handlat!
Skulle ju även vara intressant att se lite bilder!

Mvh/ D
Skriv svar