Selv trodde jeg lenge at jeg skulle greie å finne tilgjengelige hjul som var nære nok til å benyttes til mine prosjekter, men ganske fort ble det klart at dette var for optimistisk. (Mer om dette her: [link]http://www.folk-rovere.org/mj/hjul.php[/link])
Til mitt lok og en serie (ikke bygde) vogner har jeg fått spesiallagd en serie hjul av ypperste merke. Det fine med dette var ikke bare å få kick-startet prosjektet, men i prosessen ble det utviklet et sett med standarder.
Men nå føler jeg tiden er moden for å flytte grensene for hva jeg gjør selv, og jeg har startet på et prosjekt med å lage mine egne lokhjul.
Men det er fortsatt støttehjul på sykkelen, jeg tar utgangspunkt i hjulringer dreid av James Hanson (jhan<bulle>vci.net )i USA. Om noen skulle ønske å følge i mine hjulspor kan jeg trygt anbefale denne karen, han har anstendige priser og greie leveringsfrister. Kvaliteten er ypperlig.
Hjulstjerner har jeg fortsatt rikelig med fra den gangen Erik Olsen lagde de første settene med lokhjul.

Prosessen involverer følgene:
1. Bore opp og brotsje 3mm hull i hjulstjernen.
2. Dreie navets innside plant.
3. Dreie ytre diameter hjulstjerne
4. Justere bredde ytre hjulkrans
5. Dreie navet ytterside plant.
6. Presse hjulring på hjulstjerne med 0,13 med mer isolering mellom hjulring og stjerne.
Foreløpig har jeg kommet så langt at jeg har testet et opplegg for å komme til punkt 4.
Begynte med å spenne opp hjulstjernen i en vanlig 3-bakkers chuck. Dette fungerte, men jeg tror det er litt høy risiko for å deformere stjernen, samt at den ikke blir spent opp så presist som ønskelig. Til denne testen var det greit, men jeg vil prøve med en step-chuck når det blir alvor.
Boret så et starthull med et senterbor. Fortsatte med et 3mm bor. Som sagr er dette en test, vil gå over til 2,85mm bor og 2.99mm brotsj for å få korrekt presspass til 3mm akslinger.
Til akslinger hadde jeg tenkt å benytte slipte emner i rustfritt stål fra Ironbill. Men er litt usikker på om jeg greier å dele dem på min lille Proxxon 230 dreiebenk.
Dreide så navet plant. Deretter dreide jeg en fikstur i 6mm messingbolt. Lagde en tapp som passet perfekt til hullet i hjulstjernen. Med stikkstålet fikk jeg en helt skarp overgang mellom tappen på 3mm og resten av fiksturen. På denne måten får hjulstjernen litt ”ryggstöd”, og dermed blir risikoen for kast på akslingen mindre.

Fikstur for å holde hjulstjerner under dreiing.

Dreiing av ytre hjulbane

Justering av bredde på hjulbane med stikkstål.
Lenger enn dette har jeg altså ikke kommet, men planen er å benytte en ”Step Chuck” fra Fohrmann til å holde hjulstjernen mens forsiden av hjulstjernen dreies:

Så blir utfordringen å presse hjulringen på stjernen med 0,13mm styren som isolasjon.
Jeg er litt usikker på hva slags materiale jeg skal benytte til akslinger, men jeg har tenkt å prøve ”Rostfri slipad axel automatstål” fra IronBill. Noen som har erfaringer med å dele slike med stikk-stål på dreiebenk?
Til slutt et par linker til sider om hjulbygging:
[link]http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/hjul.htm[/link]
[link]http://www.proto48.org/p48_art_05.htm[/link]
Dette er folk som *vet* hva de holder på med!
Tips til andre nettressurser er selvsagt også velkomne.
Er interessert i å høre fra alle som har erfaringer med å bygge egne hjulsett!