DEVA.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

DEVA.

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Leter efter ritningar på DEVA-lok Helst något av MÖJ 1 eller VB-X2 men även något annat smalspårigt lok från DEVA.

MVH Frisken
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: DEVA.

Inlägg av Mats B »

Smalspårs-devor hade tillverkningsnr 7-9, 18-20, 28, 53-54 och vad jag kan se har jag översiktsritningar på alla. Inget man kanske bygger direkt ifrån men kompletterat med lite foton borde det räcka.

Tag kontakt via mats.bjorkelund (snabel-a) telia.com

/Mats B
FAF
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: DEVA.

Inlägg av FAF »

Jag har lite bilder och översiktsritningar på smalspårsdevor 1 och 2.
Håller lite smått på att rita 1 och 2 till en plåt.
Kontakta mig om intresse finns
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: DEVA.

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Släng ett mail på min adress eller ett PM så kan vi kanske titta lite på bilder och sånt ?

MVH Hans Olov Frisk (Frisken)
Stefan Isaksson
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 20:11

Re: DEVA.

Inlägg av Stefan Isaksson »

Jag undrar om det inte finns en del att hämta i "Svenska elmotorvagnar".
I af finns en översiktsartikel om DEVA där det framgår att de försökte standardisera fordonen. Det har det goda med sig att en ritning på "fel" vagn kan vara användbar.

SI
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: DEVA.

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Jag beställde varenda tidning som de i Linköping gett ut och som innehöll nämnda dieselar så nu har man lite bas-material dock fortfarande inte en enda bild "bakifrån" på MÖJ Dx1. Saftig räkning landade hemma här också f.ö.v! Fann en hel del smaskiga bilder där och nu ska här ta och ritas. Nitade boggie sidor är hetaste modet nu så det lär det finnas massor med undereden och bygga från iaf i mini-skalan, dock i 1:4,5 så försvinner de möjligheterna.

VH Frisken
Skriv svar