Det här med moduler och standarder???

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Peter Estelius

Det här med moduler och standarder???

Inlägg av Peter Estelius »

Jag går och lurar på en moduleidé. Dels behöver jag något att fotgrafera på, dels något att testa ideer på, och då kan jag lika gärna göra det i modulform så biten kan få mer användning.

Men ...

Vilken modulstandard ska jag bygga efter; MMM, Fremo, VM, eller någon annan???

Spårslag ska kunna vara H09, H0n3, H0 2R, H0 3R, d v s oberoende av spårslag.

Undrar lite vilset

/Peter
Jan Frelin

Re: Det här med moduler och standarder???

Inlägg av Jan Frelin »

Peter Estelius skrev: Jag går och lurar på en moduleidé. Dels behöver jag något att fotgrafera på, dels något att testa ideer på, och då kan jag lika gärna göra det i modulform så biten kan få mer användning.

Men ...

Vilken modulstandard ska jag bygga efter; MMM, Fremo, VM, eller någon annan???

Spårslag ska kunna vara H09, H0n3, H0 2R, H0 3R, d v s oberoende av spårslag.

Undrar lite vilset

/Peter

Om man inte har några speciella skäl skulle jag alltid råda en modulnybörjare att använda den vanligaste standarden, helt enkelt för att få mest kompisar att leka med. Tyvärr behöver inte det vara samma standard för olika spårvidder!

Bygger du svenskt, så tycker jag att det ser ut så här: för H0 2R gäller definitivt MMM, det är den helt dominerande standarden i Sverige. För H03R gäller MMM 3R, där finns det ingen konkurrens alls. För H0 finns det dels Östgötastandarden som publicerades här för ett par månader sedan, dels den av signaturen Olsson använda MMM-H0n3, tyvärr ännu ej publicerad. Just nu står det 1-1. För H0e finns det ingen svensk standard alls, den norska FREMO-H0e kommer kanske närmast?
Peter Estelius

Tack för svar Jan!

MMM verkar alltså vara den som råder, om man säger, för både 2R och 3R i H0. H09 behöver nog ingen "spåranslutning" till kringliggande moduler, men får då bli "museispår" för uppställning och foto.

H0n3 blir det att klura lite till på då och läsa igenom vad som skrivits om försöken.

Vart tog VM-modulen vägen förresten? Gick den upp i MMM eller Fremo?

Undrar en något mer kunnig

/Peter
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Peter Estelius skrev: Vart tog VM-modulen vägen förresten? Gick den upp i MMM eller Fremo?

Undrar en något mer kunnig

/Peter

MMM bygger på VM-modulen, men är utvecklad för praktisk trafik. FREMO är en tysk norm, med utläggare i flera länder, bl.a. Norge. Det finns också en liten FREMO-grupp i Sverige. Dessutom bygger den P87-standard som jag själv varit med att utveckla på FREMO:87.
Peter Estelius

Aha, tackar!

Då blir det dags att fundera ett tag.

Mvh

/Peter
Skriv svar