Jag är imponerad av allt kunnande och allt det fina arbete som visas och beskrivs här i forumet. Några av er kanske minns mig från 2000-talet, då jag var medlem i Smalspårsfrämjandet och samtidigt gav ut nättidskriften Spurnull.de.
Som ett litet bidrag till er som bygger skalenliga modeller – särskilt äldre förebilder med utgångspunkt i historiska ritningar – har jag nu utvecklat ett program som heter Verktum.
Hur långt blir egentligen 6′ 7 3/8″ i skala 0 (1:45)?

I svenskt verkmått motsvarar det cirka 1 963,9 mm i full skala – eller 43,6 mm i skala 1:45. När många sådana mått ska hämtas från en ritning och föras över till en modell eller ett CAD-program blir den återkommande omräkningen lätt omständlig. Verktum gör båda stegen i samma beräkning.
Programmet använder en svensk fot på 296,9 mm och tolv tum per fot. Man skriver in fot, tum och eventuell bråkdel och får direkt resultatet i millimeter – antingen i full skala eller omräknat till en valfri modellskala, exempelvis 1:45, 1:87 eller 1:35.
Verktum kan även användas för engelska Imperial-mått och vanliga metriska mått. Resultatet kan visas i mm, cm eller m och kopieras direkt till ett CAD-program eller en annan tillämpning. Jag har försökt hålla huvudfönstret så litet som möjligt, så att det kan ligga bredvid ritningen medan man arbetar.
Programmet är kostnadsfritt för privat, icke-kommersiellt bruk. Den nuvarande versionen kräver macOS 14.6 eller senare och en Mac med Apple Silicon. Verktum är inte signerat av Apple, vilket innebär att några extra steg krävs första gången programmet öppnas. Instruktioner finns på webbplatsen.
Mer information, skärmbilder och hämtning: https://www.spurnull.de/verktum
Verktum har testats, men alla beräkningar bör naturligtvis kontrolleras innan de används. Jag tar gärna emot synpunkter, felrapporter och exempel på äldre ritningar med mått eller skrivsätt som programmet ännu inte hanterar på ett bra sätt.
Vänliga hälsningar
Frank