Verktum – ett litet verktyg för mått i äldre ritningar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Frank
Kontakt:

Verktum – ett litet verktyg för mått i äldre ritningar

Inlägg av Frank »

Hej!

Jag är imponerad av allt kunnande och allt det fina arbete som visas och beskrivs här i forumet. Några av er kanske minns mig från 2000-talet, då jag var medlem i Smalspårsfrämjandet och samtidigt gav ut nättidskriften Spurnull.de.

Som ett litet bidrag till er som bygger skalenliga modeller – särskilt äldre förebilder med utgångspunkt i historiska ritningar – har jag nu utvecklat ett program som heter Verktum.

Hur långt blir egentligen 6′ 7 3/8″ i skala 0 (1:45)?

Bild

I svenskt verkmått motsvarar det cirka 1 963,9 mm i full skala – eller 43,6 mm i skala 1:45. När många sådana mått ska hämtas från en ritning och föras över till en modell eller ett CAD-program blir den återkommande omräkningen lätt omständlig. Verktum gör båda stegen i samma beräkning.

Programmet använder en svensk fot på 296,9 mm och tolv tum per fot. Man skriver in fot, tum och eventuell bråkdel och får direkt resultatet i millimeter – antingen i full skala eller omräknat till en valfri modellskala, exempelvis 1:45, 1:87 eller 1:35.

Verktum kan även användas för engelska Imperial-mått och vanliga metriska mått. Resultatet kan visas i mm, cm eller m och kopieras direkt till ett CAD-program eller en annan tillämpning. Jag har försökt hålla huvudfönstret så litet som möjligt, så att det kan ligga bredvid ritningen medan man arbetar.

Programmet är kostnadsfritt för privat, icke-kommersiellt bruk. Den nuvarande versionen kräver macOS 14.6 eller senare och en Mac med Apple Silicon. Verktum är inte signerat av Apple, vilket innebär att några extra steg krävs första gången programmet öppnas. Instruktioner finns på webbplatsen.

Mer information, skärmbilder och hämtning: https://www.spurnull.de/verktum

Verktum har testats, men alla beräkningar bör naturligtvis kontrolleras innan de används. Jag tar gärna emot synpunkter, felrapporter och exempel på äldre ritningar med mått eller skrivsätt som programmet ännu inte hanterar på ett bra sätt.

Vänliga hälsningar
Frank
Sven G

Re: Verktum – ett litet verktyg för mått i äldre ritningar

Inlägg av Sven G »

Hej Frank, tack för ett praktiskt verktyg!

Jag har laddat ner det och testat lite olika beräkningar (svenskt MacOS 26.6.2). Så vitt jag kan se är det ett exemplariskt välgjort program, jag har försökt hitta något att anmärka på men inte lyckats :)

Jo, faktiskt en sak: När jag anger skala 1:43,5 (med komma) visas det som 1:43.5 (med punkt), det beräknade resultatet visas på rätt sätt (se bild), men det är verkligen en petitess.

När jag har gjort såna här beräkningar tidigare så brukar jag återkomma till samma mått flera gånger. En vidareutveckling av programmet skulle kunna vara att ha en lista med resultat (ticker tape), antingen sorterat efter när man skrev in dem eller i längdordning:

0' 10 5/8" (imp, 1:43,5): 6,2 mm
3' 2" (imp, 1:43,5): 22,2 mm
9' (imp, 1:43,5): 63,1 mm
etc.

/Sven
Bilagor
Punkt-och-komma.jpg
Punkt-och-komma.jpg (89.66 KiB) Visad 256 gånger
Frank
Kontakt:

Re: Verktum – ett litet verktyg för mått i äldre ritningar

Inlägg av Frank »

Hej Sven!

Stort tack både för att du testade Verktum så noggrant och för det mycket vänliga omdömet!

Du hade helt rätt om decimaltecknet. Själva beräkningen följde redan Macens regioninställningar, men skalvärdet visades alltid med punkt. Det är nu rättat i version 1.0, build 2. Med svenska regioninställningar visas exempelvis skalan som 1:43,5. Den uppdaterade versionen finns att hämta på:

https://www.spurnull.de/verktum

Tack också för förslaget om en lista över tidigare omvandlingar. Jag förstår användningsfallet, särskilt när man återkommer till samma mått under ett bygge. Samtidigt vill jag gärna behålla huvudfönstret så kompakt som möjligt. Jag tar därför med idén på önskelistan för en framtida version, möjligen som en separat historik som öppnas via en meny, men utan att lova att den kommer med.

Tack igen – det är precis den här typen av konkret återkoppling som hjälper mig att förbättra programmet.
/Frank
Skriv svar