Så, här kommer mitt "pepparkaksbygge" NAEJ 2 i brunt utförande.
I ÖSlJ-nytt nr:2 1986 så har Erland Falk skrivit om sin sista resa på NAEJ i augusti 1939. Erland spenderade somrarna som barn intill Nättrabybanan och gjorde även några återbesök som vuxen. I artikeln så tar han upp flera intressanta minnesbilder från en vardag på NAEJ 1939. (sista året som man körde någon form av persontrafik) Bland alla saker han skriver om så nämner han att tåget drogs av det bruna motorloket! Det är vad jag har sett den enda nedskrivna beskrivningen av hur loket var målat när det var i trafik på NAEJ. Det har spekulerats fram och tillbaka om loket kan ha varit svart, brunt eller grönt redan då. Vad som faktiskt stämmer får vi kanske aldrig veta.
Men efter att ha läst den artikeln så blev jag nyfiken på hur loket skulle göra sig i brunt. Tanken är att loket ska se ut som NAEJ 2 kan ha sett ut runt augusti 1939.
Det är ett gladbygge i skala 1:80 - 1:87 med lite ändrade dimensioner för att passa bättre på 9 mm spårvidd utan att tappa sin karaktäristik.
Personligen så föredrar jag nog den gröna kulören som det riktiga loket har idag.