DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Leder detta nånstans?
Den här delen kanske är den knepigaste i en växel?
Det ska linjera, vara hindersfritt, leda ström osv.
Att printa leden kanske funkar.
Ett första försök blev så här.
DONJ växel led 1.jpg
DONJ växel led 1.jpg (140.52 KiB) Visad 2412 gånger
De små och ganska klena skarvjärnen är relativt starka men måste i detta fall modifieras en aning vilket gjordes med en lövsåg.
När det är färdigt ställs väl inga större krav på hållfasthet då allt fixeras ganska väl.
Hålen i syllen får borras/brotchas upp till 2 mm.
På växeltungan löddes genomgående pluttar fast i borrade hål.
DONJ växel led 2.jpg
DONJ växel led 2.jpg (146.12 KiB) Visad 2412 gånger
När allt monteras ser det ut så här och funkar som tänkt. Tungorna sitter bara nedskjutna i sina hål men ska fixeras med växelomläggningens dragstång.
Ställer en del krav på växeltungornas underläggsplattor map planhet.
Printningen ska justeras lite, breddas en aning,linjeras en aning, nipas o tuckas men...
Funkar detta???

Mvh LH
Mallet

Inlägg av Mallet »

Mot nya axelföljder.
DONJ hade under sin livstid 4 4-axliga ånglok, ett Np och 3 st som kallades så vitt jag vet för, rätt och slätt, Faluloken.
Byggda i/av Vagn o maskinfabriks AB, Falun. Som också byggde BLJ "Thor" som så vackert drog årsmötets utflyktståg.
Faluloken och Thor byggdes med samma ritningsunderlag.
DONJ 10 4.jpg
DONJ 10 4.jpg (79.23 KiB) Visad 1036 gånger
Axelföljden har ställt till en del konstruktionsmässiga spörsmål map kurvförmåga och dylikt.
Tills tråden "Jag har också en projekthög" visade vägen med ett ledat chassie.
Så att det blev till att rita och i augusti så gick beställningen till PPD.
Mer om chassiet vid ett senare tillfälle, här ska pratas om cylindrar och slidstyrning.
De flesta känner nog till min förkärlek för 3D-printning och cylinderpaketet ritades och printades för montage från undersidan.
Utöver etsade detaljer som gejdrar, glidstycke, kulissplåtar och dylikt, har cylindrar, ång och slid, samt dito kolvar svarvats i automatstål.
Löts ihop i fixtur samt nitats i vissa leder.
DONJ 10 medbringare 1.jpg
DONJ 10 medbringare 1.jpg (258.48 KiB) Visad 1036 gånger
Medbringaren ska även fästa vevslängen i glidstycket och är tänkt att låsas med ex Loctite.
Detta för att kunna monteras lätt, medbringaren kan inte bara träs genom kulissplåten pga detaljens bredd.
DONJ 10 slidstyrning.jpg
DONJ 10 slidstyrning.jpg (234.24 KiB) Visad 1036 gånger
Allt är sen tänkt att träs underifrån på chassiet ock skruvas fast
DONJ 10 cylinderpaket.jpg
DONJ 10 cylinderpaket.jpg (173.55 KiB) Visad 1036 gånger
Det hela gör det mycket enklare att hantera under byggets gång.

Mvh LH

Ps Ytterligare ett 4-axligt lok har gått på DONJ. Gissa vilket?
Olof

Inlägg av Olof »

Tack för inlägget; det är kul att se hur du bygger.
/Olof

PS. Har gått på DONJ? Är det ett industrilok eller räknas normalspåriga lok på treskensspåret ut till havet? Banan till Åg hade väll inte så stora lok?
Per N

Inlägg av Per N »

Hej!
Det såg jag inte komma att Du skulle ge Dig på Faluloken. Men det är ju logiskt.
Du går från klarhet till klarhet Lars! Imponerade jobb på cylindrar och rörelse!

Som en liten sidohistoria kan jag så här långt efteråt berätta att jag i samarbete med med delar av Rimbo Grande tog fram ett underlag för att låta bygga en färdigmodell i H0n3 av just Faluloken. Förutom de tre DONJ-loken och BLJ 5 Thor så byggdes det ett lok för Roslagsbanan, SRJ 18, dock med treaxlig tender. Det var ju intressant för oss i Trefoten på den tiden.
JvmKBIA08520_krympt.jpg
JvmKBIA08520_krympt.jpg (547.97 KiB) Visad 1000 gånger
SRJ 18 1928 (Järnvägsmuseum JvmKBIA08520)

Jag reste under 90-talet en hel del till Korea och träffade bl.a. Samhongsa och Korean Brass som fick förfrågan på att bygga färdigmodellerna. I offerterna krävdes dock minimibeställningar på 500 respektive 300 modeller, vilket vi insåg att vi inte skulle kunna sälja. Så projektet lades ned.
Däremot ledde kontakterna till att Rimbo Grande kunde få mässingsgjutningar och hjulsatser tillverkade i Korea. Så kontakterna kom till nytta och har bidragit till en hel del byggsatser till svenska smal- och normal-spårsbyggare.
Per N

Inlägg av Per N »

Hej igen!

Missade frågan; :oops:
Svar; Det var väl SJ Gp 3133 som lånades ut 1957, eller hur!? ;)

Hälsningar /Per N
zikkan

Inlägg av zikkan »

Som, alltid fascinerande "urmakeri"! Ska bli kul att se det fortsatta bygget.

//zikkan
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Meget pent og interessant som vanlig!
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Ola.D

Inlägg av Ola.D »

Väldigt imponerande!
En av alla roliga skillnader mellan loken är placeringen av tryckluftspumpen tycker jag. Placeringen bredvid yttre eldstaden (som SRJ 18 hade) gjorde att stagbultsbyten krävde att pumpen demonterades och det tog massa extra tid. Placeringen på DONJs lok, längre fram var mycket smartare!
Undrar om det kan ha haft betydelse när Thor fick tryckluftspump :)
/Ola D
Mallet

Inlägg av Mallet »

Vi printar på upploppet
Man tackar för uppmärksamheten:
Och visst är det som du skriver Per, visst menade jag SJ Gp 3133 som inhyrdes efter en krock mellan DONJ 10 och en möbelbuss på E4:an norr om Åbydal den17 augusti 1957. Loket lämnades tillbaks redan efter en månad kanske pga att det var aningen för stort.
Arbetet på min modell av 10:an går vidare.
Det har svarvats handräckshållare och ritat/printats ett antal detaljer på loket och likaså tendern.
DONJ 10 höger sida.jpg
DONJ 10 höger sida.jpg (157.49 KiB) Visad 810 gånger
Utöver pannan så är det här domkraft, luftpump, lufttank samt en liten låda.
Då jag inte har några ritningar eller möjlighet att mäta upp så har det mest gjorts enligt DONJs ritningsbok samt höftats från de bilder man kan få tag på, det blir väl ungefär sisådär men kanske inte helt tokigt ändå.
DONJ 10 vänster sida.jpg
DONJ 10 vänster sida.jpg (163.5 KiB) Visad 810 gånger
Vänster sida har väl inget övrigt att visa upp.
Jag går i tankar att inte ha pannan fast monterad då det går alldeles utmärkt att montera motorn från hytthållet, annars måste 3:dje axelns fjäderpaket pillas dit sist.
Arbetet går så vidare...

Mvh LH

Ps Drivningen är lite av en thriller men kommer att presenteras senare.
Ev priser i gissningstävlingen (öl och Gammeldansk) avhämtas personligen, efter anmälan, i Ockelbo.
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Mixed media på sitt aller beste! Og da tenker jeg ikke på øl og gammel dansk!
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar