Oss makers emellan.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tomas Jansson

Re: Oss makers emellan.

Inlägg av Tomas Jansson »

Stöttor…

Hade några saker att skriva ut och startade upp skrivaren igen i stort sett problemfritt. Men jag insåg att i slajsningsprogrammet hade stöttorna kvar sin minimala storlek sen jag gjorde mina sista pytteutskrifter. Vilket jag missade förstås så mina nu stora delar lossnade i utskriften.

Så jag får göra dem större och får leta rätt på defaultvärdet jag använde först. Vilket får mig att fundera… det kanske inte är optimalt med just defaultvärdet. Ni med större erfarenhet, har ni några tankar kring lämplig kontaktyta för stöttorna? Hade satt ner mina nu till 0,2 mm vilket funkade jättebra med en liten detalj och många stöttor…

Tomas J
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Har fått printet en del saker på en Anycubic photon mono resinprinter, og synes resultatene er forbløffende bra for en såpass billig resinprinter. Men av og til blir «bandingen» litt plagsom. Se på dette bildet, feks. Det er printet ca. 60 grader lutande bakover. Er det noen mulighet til redusere stripene på noen måte?
IMG_0272.jpeg
IMG_0272.jpeg (332.62 KiB) Visad 3096 gånger
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof

Inlägg av Olof »

Första frågan är hur stor delen är och om ränderna syns på mer normalt avstånd efter grundmålning? Grundfärg kan dölja en en del.

Du kan också laborera med lagertjocklek; om detta är i nollan så är delen inte så hög så tunnare lager kanske inte tar så mycket extra tid. Hur tjocka lager är denna del utskriven med.

Sedan hade jag nog skrivit ut denna del utan att luta den bakåt och skrivit ut rattarna som separata delar. Röret till höger hade jag inte vågat skriva ut utan gjort av en metalltråd som stuckits ner i hål i utskriften.

En annan sak som kan spela roll är om man placera utskriften nära kanten på resintråget. Där rör sig inte filmen så mycket som i mitten av tråget när man lyfter utskriften efter exponering.

Lösa tankar som jag hoppas kan ge idéer

/Olof
Användarens profilbild
pek54

Inlägg av pek54 »

Jag tänkte dela med mig av ett rön avseende "buckliga" resin-utskrifter:

Mer högkvalitativa resiner, som inte skapar stenhårda och bräckliga "äggskal", tenderar att istället ha lite svårt för spriten! Trots att sådana utskrifter kan se raka och fina ut direkt när de kommer ut ur printern, kan företrädesvis tunna partier av godset bli påtagligt missbildade i spritbadet efteråt. Därför har jag som tumregel att eftersträva en så jämn godstjocklek som möjligt på såväl väggpartier som tak redan när jag CAD-ritar objekten.

Vid ett tillfälle nyligen missade jag emellertid detta. Det gällde då nedre delen av dörrarna på YBo4p-rälsbussen i 'serie 2'-utförandet. De dörrsidorna har tre förhållandevis djupt präglade plåtförstyvningar, vilka fick utskriften att bli väsentligt mycket tunnare just där, eftersom jag inte hade kompenserat godstjockleken för det förhållandet. Således "slog sig" godset rejält på nämnda ställen, till följd av att det någorlunda mjuka resinet sög åt sig av spriten vid tvättningen och därmed expanderade högst markant.

Så här miserabel såg därför utskriften ut direkt efter tvätt den 22:a maj. Alltså för c:a 6 veckor sedan:

YBo4p 2026-05-22 bucklig dörr.jpg
YBo4p 2026-05-22 bucklig dörr.jpg (113.84 KiB) Visad 501 gånger

Jag upptäckte problemet rätt snabbt när jag började ansa bort stödstrukturerna i modellens fönsteröppningar. Jag lade då den utskriften åt sidan och ägnade istället lite tid åt den där förhatliga aktiviteten man kallar "gör-om-och-gör-rätt". Allt sedan dess har den misslyckade utskriften fått stå i totalt mörker och "nyktra till", i förhoppningen att den kanske ändå skulle räta ut sig något till slut. I värsta fall kunde det ju faktiskt få bli en statisk modell, stående precis innanför en öppen port i ett rälsbussgarage, tänkte jag.

Efter 6 veckor "på torken" har tydligen all sprit nu gått ur kroppen! Nu ser åter dörrsidorna släta och fina ut, utan minsta spår av missbildningar. Bilden nedan tog jag alldeles nyss:

YBo4p från 2026-05-22 tidigare bucklig dörr.jpg
YBo4p från 2026-05-22 tidigare bucklig dörr.jpg (120.99 KiB) Visad 501 gånger

Med andra ord: Kassera inte en i övrigt fin utskrift som fläckvis har blivit bucklig, utan att först ge den en rejäl chans att "nyktra till" i några veckor!

/Pehr
Skriv svar