Motorisering av MDR?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming

Motorisering av MDR?

Inlägg av K Lemming »

Jag funderar på köpa en av dessa MDR modeller som säljs på Tradera.
Har någon av er lyckats motorisera en av dessa eller möjligen har något förslag på hur det eventuellt kan gå att genomföra?
Själv tänkte jag om det kan tänkas gå att använda något från N-skalan, kanske t.o.m någon färdig drivning från något 2-axligt N-skala lok med passande axelavstånd.
Det som jag gissar kan bli det största problemet är att hitta så pass små hjul som behövs.

https://www.tradera.com/item/180710/685768435/sj-mdr127
Olof

Re: Motorisering av MDR?

Inlägg av Olof »

Då jag håller på i nollan kan jag inte säga så mycket om drivning men hjulen är ett problem som är oberoende av skala.

Jag provade med H0-hjul till en dressin i nollan (båda normalspår) men då blev hjulbanorna för smala och hjulen trillade ner i hjärtstycken med urspårningsrisk. Till slut fick jag göra egna hjul som hade rätt diameter men där hjulbanan hade samma bredd som ordinarie modellhjul i nollan.

Gissar att samma problem uppstår i H0.

Lycka till
Olof
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Olof skrev: ons 13 aug 2025, 19:36 Då jag håller på i nollan kan jag inte säga så mycket om drivning men hjulen är ett problem som är oberoende av skala.

Jag provade med H0-hjul till en dressin i nollan (båda normalspår) men då blev hjulbanorna för smala och hjulen trillade ner i hjärtstycken med urspårningsrisk. Till slut fick jag göra egna hjul som hade rätt diameter men där hjulbanan hade samma bredd som ordinarie modellhjul i nollan.

Gissar att samma problem uppstår i H0.

Lycka till
Olof
Ja jag tänkte just detsamma angående att använda hjul från dom mindre skalorna. T.ex ByggSvenskt listar ju N-skala hjul till sina Q37p, men jag har inte provat hur det funkar på H0n3 då jag istället använde Bemo-hjul.

Tyvärr har jag inte verktygsutrustning till att göra egna hjul.
Olof

Inlägg av Olof »

N-hjul kan nog fungera bättre på H0n3 är på H0. Min erfarenhet gäller att använda normalspårshjul i H0 på normalspår i nollan.
Jag missade att det var en Q37p

Enklast är väll att jämföra NMRA hjulstandard för H0n3 med motsvarande NEM standard för N.

/Olof
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Olof skrev: tor 14 aug 2025, 13:38
Enklast är väll att jämföra NMRA hjulstandard för H0n3 med motsvarande NEM standard för N.

/Olof
Är det standard S-4.2 som är den som jag ska titta på?

Tittade på den men hittar ingen tabell för W, eller är det tabellen "Wheel CODE" som visar värdet för W måttet?

https://www.nmra.org/sites/default/file ... .01.04.pdf
HLS

Inlägg av HLS »

I tusendels tum, (väldigt inkonsekvent), även i den metriska tabellen... :-)
.0254x110= 2.79 mm
.0254x88= 2.24 mm
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

HLS skrev: fre 15 aug 2025, 16:40 I tusendels tum, (väldigt inkonsekvent), även i den metriska tabellen... :-)
.0254x110= 2.79 mm
.0254x88= 2.24 mm
Tack.
Ja det var ju lite kryptiskt för en oinsatt måste jag säga.

Skala N hjul blir då alltså 1.83 mm och skala Z blir 1.37 mm. Så min amatörmässiga slutsats blir att N hjul kan funka för H0n3 men kanske inte för H0 och att Z hjul inte fungerar öht till varken H0 eller ens H0n3 om man eventuellt skulle vilja bygga MDR:en i p version.
Skriv svar