Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
d680ae

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av d680ae »

Hauk skrev: sön 29 sep 2024, 01:09 Da tror jeg at jeg sier meg ferdig med 3D-modelleringen av dreiebenken. Får være grenser for hvor mye arbeid man skal legge i en slik detalj!
...

Mvh Hauk
Så kan det väl vara efter vars och ens tycke och smak. Men när man nu haft tillfälle att studera och reflektera över vad den här svarven kan lära en om verkstadsteknik och hjulunderhåll i historiskt perspektiv uppstår ändå lite frågor.
Backskivorna ser ju väldigt väldetaljerade och prydliga ut, men för att kunna svarva ett hjulpar behöver man väl också fästbackar eller någon medbringaranordning. Likaså borde finnas behov av hjälpmedel att forma hjulprofilen korrekt. Något modernare svarvar har väl oftast en profilföljaranordning. På den modellerade svarven ser jag inga spår av någon sådan. Innebär det att man svarvade med profilslipade stål? Stålhållarna verkar vara tomma, så där finns inte svaret.
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

d680ae skrev: sön 29 sep 2024, 16:44 [

Så kan det väl vara efter vars och ens tycke och smak. Men när man nu haft tillfälle att studera och reflektera över vad den här svarven kan lära en om verkstadsteknik och hjulunderhåll i historiskt perspektiv uppstår ändå lite frågor.
Backskivorna ser ju väldigt väldetaljerade och prydliga ut, men för att kunna svarva ett hjulpar behöver man väl också fästbackar eller någon medbringaranordning. Likaså borde finnas behov av hjälpmedel att forma hjulprofilen korrekt. Något modernare svarvar har väl oftast en profilföljaranordning. På den modellerade svarven ser jag inga spår av någon sådan. Innebär det att man svarvade med profilslipade stål? Stålhållarna verkar vara tomma, så där finns inte svaret.
Gikk nok litt fort i svingene med forrige post…
Skal selvsagt legge til lite «garnityr» på planskivene. Festebraketter og medbringer må på plass! Dreiestål tenkte jeg file til av ekte stål, liker å ikke bare ha resindeler i modellene mine. Derfor skal de fleste akslingene erstattes med akslinger i silverstål. Så der var litt prematurt å skrive at maskinen var ferdig!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Det modelleres ikke kun på datamaskinen, det printes og bygges også:
Samlet_01_w.jpg
Samlet_01_w.jpg (917.58 KiB) Visad 13184 gånger
Ikke riktig så strømlinjeformet som på rendringene, men det ser lovende ut!
Første utfordring er å få vasket bort alt slipestøvet eller snarere det tørkede "slammet" etter våtslipingen. Noen som har tips?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof

Inlägg av Olof »

Kan du använda samma tvätt som du använder för att tvätta rent efter printning?
Annars brukar jag alltid föreslå en ultraljudstvätt.
/Olof
Skriv svar