Dags for en ny kamera?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Kontakt:

Dags for en ny kamera?

Inlägg av Hauk »

I lengere tid har jeg vært på utkikk etter et kamera for å fotografere modeller.
Og til slutt fant jeg det jeg lette etter. Valget falt på en Fujifilm X-50T med en Fujinon f2.8-f22 30mm Macro.
Har bare så vidt begynt å teste kameraet, men det ser lovende ut.

Her er et par bilder tatt på kjøkkenbenken med kun dagslys fra fönsteret som belysning:
arbeidsvogn_03_web.jpg
arbeidsvogn_03_web.jpg (356.14 KiB) Visad 6255 gånger
utsnitt_affinity_02.jpg
utsnitt_affinity_02.jpg (640.52 KiB) Visad 6253 gånger
Raboma_01_web.jpg
Raboma_01_web.jpg (885.57 KiB) Visad 6255 gånger
raboma_utsnitt_web.jpg
raboma_utsnitt_web.jpg (781.15 KiB) Visad 6253 gånger
Bildene er tatt med Focus-stacking. Bildet med arbeidsvognen er tatt med 29 eksponeringer. Det av bormaskinen trengte 39 eksponeringer. for begge bildene brukte jeg f8.0. Bildene ble sydd sammen i Affinity-foto, et program til tusen spenn som gjør en bedre jobb enn Photoshop.

Jeg trodde kameraet på min iPhone 12 Pro var riktig bra, men ser nå at et dedikert kamera kan gjøre en mye bedre jobb. Og buen på fundamentet for bormaskinen er bøyd, det er ikke en optisk feil på objektivet.

Tenkte kanskje dette kunne ha interesse for noen andre som er på jakt etter et alternativ til mobilkameraet.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
goran

Re: Dags for en ny kamera?

Inlägg av goran »

En häftig kamera med närbildsgräns och skärpedjup utöver det vanliga. Men en undran från en novis eftersom en bildfil är så stor som 40MB: Hur användbar är den till även vanlig "familjefotografering"? Min mailbox tex har ett max utrymme på 25 MB för bifogade bilder. Då kan jag alltså inte skicka ens en bild? Eller kan man komma runt detta ? (eller har jag missförstått något?)
Gorane
Hauk
Kontakt:

Re: Dags for en ny kamera?

Inlägg av Hauk »

goran skrev: tis 22 okt 2024, 15:35 En häftig kamera med närbildsgräns och skärpedjup utöver det vanliga. Men en undran från en novis eftersom en bildfil är så stor som 40MB: Hur användbar är den till även vanlig "familjefotografering"? Min mailbox tex har ett max utrymme på 25 MB för bifogade bilder. Då kan jag alltså inte skicka ens en bild? Eller kan man komma runt detta ? (eller har jag missförstått något?)
Gorane
Til hverdagsfotografering kan du stille ned billedstørrelsen til "Small". Da vil et ukomprimert bilde bli på 10mb. En jpg rett fra kameraet blir ca. 4,5mb.
Finnes også en masse billedredigeringsprogrammer der du kan redusere størrelsen ytterligere ved behov.

Når det gjelder dybdeskarphet er det ikke slik at et bedre kamera gir mer dybdeskarphet. Optikkens lover sier at med samme brennvidde og med samme blender blir dybdeskarpheten den samme, uansett kvalitet på objektivet. Den store dybdeskarpheten skyldes fokus-stablingen, dvs. at det er tatt en rekke eksponeringer med forskjellig fokusavstand. Bildene har deretter blitt sydd sammen i billedbehandlingsprogrammer.

Nærgrensene er makroobjektivets fortjeneste, og det er mulig å finne langt billigere Fujifilmkameraer som dette makroobjektivet kan bruke på.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar