Verkstedsdiorama i nollan
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: Verkstedsdiorama i nollan
EZ-line uppfyller kravet att vara mjuk och hänga rak, men den har kvadratiskt tvärsnitt. Kan wiren vara så insmord att den blivit helt svart?
På bilden är det dessutom svårt att se om det är wire eller kätting, min fars handtalja hade kätting. Taljan förefaller att ha dubbla block, alltså bär varje wire/kätting bara upp 1/4 av lasten, dvs knappt 4 ton, därav att kättingen hjulaxeln hänger i är så mycket grövre.
Till manöverdonen kan nog tunn fisklina användas, om handtagen gjuts i bly.
En helt annan fråga: Ankaret på golvet, motor eller generator? 2 + 3 släpringar, magnetisering och trefas?
Edit: Anders' inlägg kom under tiden jag skrev och tittade några gånger till på bilden.
På bilden är det dessutom svårt att se om det är wire eller kätting, min fars handtalja hade kätting. Taljan förefaller att ha dubbla block, alltså bär varje wire/kätting bara upp 1/4 av lasten, dvs knappt 4 ton, därav att kättingen hjulaxeln hänger i är så mycket grövre.
Till manöverdonen kan nog tunn fisklina användas, om handtagen gjuts i bly.
En helt annan fråga: Ankaret på golvet, motor eller generator? 2 + 3 släpringar, magnetisering och trefas?
Edit: Anders' inlägg kom under tiden jag skrev och tittade några gånger till på bilden.
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Jag tycker det ser rätt tydligt ut att telferns lyft är riggat med stållina. Jag ser inga spår av någon struktur som ger anledning tro att det skulle vara kätting.PeO Helgesson skrev: ↑ons 22 nov 2023, 13:57 ...
På bilden är det dessutom svårt att se om det är wire eller kätting, min fars handtalja hade kätting. Taljan förefaller att ha dubbla block, alltså bär varje wire/kätting bara upp 1/4 av lasten, dvs knappt 4 ton, därav att kättingen hjulaxeln hänger i är så mycket grövre.
...
Grovleken hos kättingslingan som hjulparet är upphängt med behöver inte ha särskilt mycket med nominell maxkapacitet hos traverskranen att göra. Valet av lyftredskap för hjulparslyftet behöver inte uppfylla andra kriterier än att dess tillåtna maxlast i aktuell situation överstiger verklig last. Ett hjulpar av detta slag överstiger garanterat inte 1500 kg, utan ligger mer troligt kring 11-1200 kg.
Kättingen verkar vara en 2-parts anbragt som slingor runt hjulaxeln vilket gör det rimligt snabbt och enkelt att sätta upp hjulparet på dubbarna i hjulsvarven. I mer modern tid skulle detta sätt att anordna lyft av hjulpar vara tabu med hänsyn till risken för skador på axelns yta och ytbehandling. Men på 1930-talet var det antagligen ingen angelägen omsorg. Risken för utmattningsskador på vagnsaxlar hamnade i ett helt nytt fokus med en urspåringsolycka i Italien (Viareggio) 2009 med mycket allvarliga konsekvenser, vilket ledde till nya betydligt strängare hanteringsregler.
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Verkstedet et nå trygt tilbake i verkstedet etter en særdeles hyggelig tur til Bankalaset i Skövde. (Mer om det senere i en annen tråd).
En detalj som ikke ble med på tur er en "Raboma" radialboremaskin under bygging. Hadde ikke tilgang på tegninger av maskinen, 3D-modellen er basert på gamle fotografier og produktbrosjyrer. Men tror den er sånn passe korrekt:
Må innrømme at jeg ikke er så "fortjust" i 3D-printede deler, metall skal det være! Men søylen og føringsstag er i hvertfall nysølv og ekte stål. Og boret er et ekte 0,5mm bor. (22,5mm skalamillimter)
Spent på hvordan disse 3D-printene fremstår når de er ferdig malt.
En detalj som ikke ble med på tur er en "Raboma" radialboremaskin under bygging. Hadde ikke tilgang på tegninger av maskinen, 3D-modellen er basert på gamle fotografier og produktbrosjyrer. Men tror den er sånn passe korrekt:
Må innrømme at jeg ikke er så "fortjust" i 3D-printede deler, metall skal det være! Men søylen og føringsstag er i hvertfall nysølv og ekte stål. Og boret er et ekte 0,5mm bor. (22,5mm skalamillimter)
Spent på hvordan disse 3D-printene fremstår når de er ferdig malt.
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Selv om jeg ikke er så glad i 3D-modellering må jeg bare innse at det ikke er noen vei utenom. Med ambisjoner langt utover ferdigheter og tid må jeg bare fuske meg frem som best jeg kan. Det lille som ble brukt av tid på MJ i sommer ble brukt på modellere mekanismen til traverskranen:
Uferdig, men viser litt mer av mekanismen: Sånn går no dagan, som vi sier i Norge.
PS: Om noen kan være interessert i mere funderinger rundt modellbygging kan dere sjekke bloggen min, den har faktisk blitt oppdatert med noen nye innlegg, blant annet om 3D-modellering. Ta en kikk, da vel!
Uferdig, men viser litt mer av mekanismen: Sånn går no dagan, som vi sier i Norge.
PS: Om noen kan være interessert i mere funderinger rundt modellbygging kan dere sjekke bloggen min, den har faktisk blitt oppdatert med noen nye innlegg, blant annet om 3D-modellering. Ta en kikk, da vel!
- Bilagor
-
- hook.jpg (39.82 KiB) Visad 824 gånger
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Men visst är det kul att rita!
Som vanligt får du till det.
Har du tänkt att alla dessa delar ska brytas isär och ex 3D-printas var för sig (som ju är en mer eller mindre överlägsen metod med avseende på tillgänglighet, repeterbarhet, uppdateringar och ekonomi osv)?
Det ger ju också möjlighet till en del funktioner.
Kombinationen plast och metall tycker jag funkar väldigt bra i modellsammanhang vilket din borrmaskin ju är ett strålande exempel på.
Mvh LH
Som vanligt får du till det.
Har du tänkt att alla dessa delar ska brytas isär och ex 3D-printas var för sig (som ju är en mer eller mindre överlägsen metod med avseende på tillgänglighet, repeterbarhet, uppdateringar och ekonomi osv)?
Det ger ju också möjlighet till en del funktioner.
Kombinationen plast och metall tycker jag funkar väldigt bra i modellsammanhang vilket din borrmaskin ju är ett strålande exempel på.
Mvh LH
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Joda, delene er designet som individuelle deler, og jeg har nær dialog med min printer-partner.Mallet skrev: ↑tis 27 aug 2024, 07:53 Men visst är det kul att rita!
Som vanligt får du till det.
Har du tänkt att alla dessa delar ska brytas isär och ex 3D-printas var för sig (som ju är en mer eller mindre överlägsen metod med avseende på tillgänglighet, repeterbarhet, uppdateringar och ekonomi osv)?
Det ger ju också möjlighet till en del funktioner.
Kombinationen plast och metall tycker jag funkar väldigt bra i modellsammanhang vilket din borrmaskin ju är ett strålande exempel på.
Mvh LH
Noe som nesten tar like mye tid som selve tegningen er å itrede hvordan maskinene faktisk er bygget opp. Jeg trodde jeg hadde gode tegninger av hjuldreiebenken, men det viser seg at det er store forskjeller mellom tegninger og de få bildene jeg har av maskinen. I tillegg har det dukket opp en skjemategning av maskinen. Utfordringen blir å modellere en modell som ligner mest mulig på originalen, og som er troverdig med tanke på maskinens funksjoner.
Her er den digitale modellen pr. i dag:
Det begynner å ligne, men jeg er ikke helt fornøyd med proporsjonene på Verktygsstödet med underbygging. Får prøve å lage en prøveprint.
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Skulle nog kunna hjälpa dig där.
I Jädraås står en hjulsvarv, jag tror från Byvalla Långshyttans järnväg, som skulle kunna fotas från alla vrår.
Kan det va nåt?
Mvh LH
I Jädraås står en hjulsvarv, jag tror från Byvalla Långshyttans järnväg, som skulle kunna fotas från alla vrår.
Kan det va nåt?
Mvh LH
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Det hadde ikke vært dumt!
Jeg har faktisk noen bilder av den hjulsvarven, men de er tatt fra en helt håpløs vinkel.
Noen bilder rett på de forskjellige delene med en tummestokk i bildrutan hadde vært perfekt.
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Arbeidet med hjulsvarven putrer videre. Med nye bilder av svarven i Jädraås (Takk, Lars!) har jeg nå en mye bedre forståelse av hvordan maskinen egentlig fungerer. Mye arbeid gjenstår, men det begynner å ligne noe:
Re: Verkstedsdiorama i nollan
Da tror jeg at jeg sier meg ferdig med 3D-modelleringen av dreiebenken. Får være grenser for hvor mye arbeid man skal legge i en slik detalj!
Etter mine beregninger kan denne maskinen ha en rpm fra ca. 4.5 til 250. Om dette er feil får jeg sikkert høre det...
Nå gjenstår det bare å få printet spetakkelet og ikke minst bygget og malt den!
Mvh Hauk
Etter mine beregninger kan denne maskinen ha en rpm fra ca. 4.5 til 250. Om dette er feil får jeg sikkert høre det...
Nå gjenstår det bare å få printet spetakkelet og ikke minst bygget og malt den!
Mvh Hauk