Kylning av dekodrar i små lok

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Kylning av dekodrar i små lok

Inlägg av Olof »

Under årsmötet var vi ett par som diskuterade hur man bäst kyler dekodrar i små lok. Normalt är det inget problem men i riktigt små lok där det inte finns luft runt dekodern hade det varit problem med kylningen av framförallt ljuddekodrar. Dessa avger mer värme än dekodrar utan ljud då de skall styra effekt både till motor och till högtalare.

I mitt hörn av världen är det aldrig långt till någon som jobbat med mobiltelefoner och jag frågade runt lite om hur man gör i dessa extremt kompakta konstruktioner med tidvis ganska hög effekt för att hålla temperaturen i elektroniken inom tillåtna värden.

Förklaringen jag fick är att värmen som genereras inne i kretsarna till största delen led ut genom de elektriska kontakterna (ben eller lödpunkter) till kretskortet. Minst en förbindelse finns alltid till jordplanet i kretskortet. (Kretskortet består av många lager varav ett är jord.) Det man gjorde var att förbinda jordplanet med ledare till en större metallbit. I mobilerna var det ofta den skärmburk som sitter runt elektroniken för att undvika EMC-problem men i ett lok skulle man kunna ta något annat. På detta sätt slapp man fundera på hur man skulle skapa termisk ledning och elektrisk isolation. Eftersom det är jordplanet man använder för att leda ut värmen funkar det för alla kretsar utan kortslutning.

Hoppas detta kan ge lite inspiration till att lösa problemet så vi får se fler små lok med ljud.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se